review
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution
Conclusie
Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution is een zwakke game. De voorgangers waren vele malen beter; verandering is dus niet altijd goed. Naruto moet bij zijn succes formule blijven, want deze game is een zware teleurstelling. Haal liever de voorganger Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 3 in huis. De game heeft een beter gevechtssysteem en is je geld wél waard.Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution is de nieuwste Naruto game op de markt. Er is een nieuwe weg ingeslagen met het spel en het onderscheidt zich wat met zijn voorgangers. Het is maar de vraag of ze daar goed aan hebben gedaan.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een populaire anime-serie een enorm aantal games uitbrengt. Zoals dat ook het geval was bij Dragonball. Hoewel Dragonball al een hele tijd is afgelopen, blijven er jaarlijks nieuwe games uitkomen. In november zal ook het doek vallen voor Naruto, maar waarschijnlijk blijven we de komende jaren nog doodgegooid worden met de games.
Uitmelkerij versus innovatie
In de loop der jaren moet er wel gezegd worden dat de spellen van Naruto er niet op achteruit zijn gegaan. Het gevechtssysteem werd bij elk deel verbeterd, er kwamen meer personages, het verhaal ging elk deel weer verder en de spellen gingen er bovendien steeds beter uit zien. Net zoals spellen die gebaseerd zijn op films, volgen ook de spellen die gebaseerd zijn op anime de ongeschreven regel dat het de canon van het verhaal volgt. Soms zijn er hier en daar alternatieve gebeurtenissen of ‘What if’ tijdlijnen om vrij te spelen, maar Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution (verder NSUNSR) wil nog verder gaan dan dat. Ten eerste volgt het niet het originele verhaal uit de anime. Dit hoeft niet slecht te zijn; alternatieve gebeurtenissen zijn vrijwel altijd welkom bij de fans. NSUNSR doet er echter nog een schepje boven op door zelf willekeurige en onbekende gebeurtenissen aan het spel toe te voegen. Niet alleen kan dit voor frustratie of teleurstelling zorgen bij de fans, maar bovendien heeft een leek geen enkel idee wat er zich afspeelt en wie de personages zijn.
Goedkoop en teleurstellend verhaal
Het is niet de eerste game die dit doet. Naruto Shippuden: Dragon Blade Chronicles ging over een compleet irrelevant verhaal. Het concept van het verhaal was amuserend en het bood interessante mogelijkheden aan de game door de introductie van een speciaal soort zwaard. NSUNSR biedt dit helaas niet. Het verhaal gaat over een toernooi dat zal bepalen wie de sterkste ninja is. Dit is erg verwarrend omdat er ook een Tournament mode beschikbaar is in het menu. Zodanig verwarrend dat je al snel denkt de verkeerde optie te hebben geselecteerd. Het verhaal gaat echter over een willekeurig toernooi.
Na de eerste rang, D, te hebben verslagen rolt de aftiteling over het scherm. Nu heb je het ‘echte’ verhaal vrijgespeeld, Mecha Naruto. Je hebt de keuze om het nieuwe verhaal te spelen, of om nog een keer het toernooi verhaal te spelen, maar deze keer op rang C. Het verhaal over Mecha Naruto is niet interessant en erg cliché. Naruto vindt een robotversie van zichzelf, ze vechten samen in het toernooi en later neemt de robot het lichaam van de echte Naruto over omdat hij jaloers is. Als de twee uiteindelijk hun eigen lichamen weer terug hebben verandert Mecha Naruto in een groot robotmonster die de wereld wil vernietigen. Het is dan weer de taak aan Naruto om hem te verslaan. Het is voorspelbaar, slecht geschreven, onorigineel en creëert een reden om juist niet verder te spelen.
Kwaliteit over kwantiteit
Het verhaal is niet het enige teleurstellende, het gevechtssysteem is er ook op achteruitgegaan. Naruto games staan er om bekend dat ze het formaat van een traditionele fighting-game aanhouden. Twee personages die tegen elkaar vechten, combo’s, speciale technieken en elk personage heeft een kenmerkende Jutsu. NSUNSR verschilt daarin; het hanteert een systeem dat meer gefocust is op het formaat van een toernooi. Vier karakters moeten elkaar allemaal tegelijk bestrijden en dit zorgt voor een grote chaos. Bovendien wordt er geen gebruik gemaakt van een ‘levensbalk’, maar van balletjes. Ieder personage begint met 1000 punten. Als je aangevallen wordt verlies je punten in de vorm van balletjes die de tegenstanders op moeten pakken om meer punten te verzamelen. Degene met het hoogste aantal punten aan het eind van de ronde, wint. Het is rommelig, vergt geen tactiek en moedigt enkel aan om bezig te zijn met het oprapen van de punten in plaats van het gevecht. Gelukkig is dit niet de enige manier van vechten in het spel.
De oude vertrouwde één-tegen-ééngevechten worden gebruikt in het verhaallijn van Mecha Naruto. Het speelt vele malen fijner en is al met al gewoon leuker om te spelen. Helaas is er in het begin maar een klein aantal beschikbare personages; de rest dient vrijgespeeld te worden. Het is bijna vanzelfsprekend in dit genre, maar in NSUNSR doe je dit helaas door het verslaan van de overige rangen in het verhaal over het toernooi. Dit maakt het erg repetitief; het voelt eerder als werk dan een leuke bezigheid. De muziek, animatie, het acteerwerk zijn echter positieve aspecten en bovendien ziet de game er grafisch piekfijn uit. Het spel is trouw aan de stijl van de anime, het voelt dus bekend aan. De animatie is namelijk gedaan door de originele makers van de anime. Ook de muziek komt rechtstreeks uit de soundtrack van de anime. Dat de originele stemacteurs aan de game hebben meegewerkt is eigenlijk niet meer dan normaal, maar de optie om te kiezen tussen de Japanse en Engelse stemmen blijft erg fijn. Helaas weegt dit absoluut niet op tegen het zwakke verhaal en de onoverzichtelijke gevechten.