Recensie: Mistaken for Strangers
Thomas van 't Groenewout
Thomas van 't Groenewout

Mistaken for Strangers is een interessante, grappige en ontroerende documentaire over in jezelf geloven, over broederliefde en een beetje over The National. Zelfs mensen die geen fan zijn van de Amerikaanse indie-rockers zullen zich met Tom of Matt kunnen identificeren.

Matt Berninger is de zanger van The National, een band die na jaren hard werken is gegroeid tot één van de grotere alternatieve bands ter wereld. Tom Berninger is zijn negen jaar jongere broertje, die nog bij hun ouders in huis woont als gevolg van een ernstig gebrek aan doorzettingsvermogen. In 2010 begon Tom als roadie een tour van The National te filmen, om daar uiteindelijk een interessant document voor de fans van te maken. Het resultaat viel echter compleet anders uit en waarschijnlijk een stuk mooier.

Mistaken For Strangers 2

Zoals door zowel band als critici is benadrukt, gaat deze documentaire niet alleen over The National. Het gaat juist voornamelijk over hoe het is om het broertje te zijn van de zanger van The National. Dit betekent niet dat er voor de fans niks aan is: de film bevat kleine en grotere verwijzingen naar het oeuvre van de band (een shot van metrostation Beverly Road bijvoorbeeld) en geeft ook inzichten in hoe het er achter de schermen aan toegaat. Tom zorgt voor humor, maar niet op een geforceerde manier. Het is de licht absurde realiteit en Toms menselijke falen die zorgen voor ongemakkelijke, maar daardoor juist komische momenten. Zo wordt Matt boos omdat Tom cornflakes heeft gemorst in de badkamer, zonder dit daarna op te ruimen. Ook zie je de frustratie van Matt na een optreden dat hij niet goed vond gaan, zie je hoe de band voorafgaand aan een concert borrelt met beroemdheden (bijvoorbeeld Will Arnett en John Krasinski) en vertellen bandleden over hun ervaringen met elkaar. Hierbij gaat het met name over hun ervaringen met Matt. Matt vormt, als succesvolle rockster, de tegenpool van Tom en is een van de drijvende krachten achter de documentaire. Als oudere broer wordt hij door Tom met zowel fascinatie en bewondering als haat en jaloezie bekeken en dit komt steeds verder naar boven drijven. Dan wordt duidelijk dat deze documentaire gaat over broederliefde en -haat, over doorzettingsvermogen en over jezelf ontdekken.

Mistaken for Strangers moet het niet hebben van zijn kwaliteit of uitzonderlijk professionele afwerking. Aan bijna alles valt te merken dat dit het product is van iemand die enkel amateuristische, onsuccesvolle slasher-films heeft gemaakt. Vooral aan het begin is het een redelijk desoriënterende warboel aan losse beelden, die bestaan uit een combinatie van archiefbeelden, live-opnames en filmpjes die Tom met zijn handheld-camera heeft geschoten. Gaandeweg wordt echter duidelijk dat deze documentaire eerder een emotioneel document is van iemand die gefrustreerd is over zijn leven, over zichzelf en over de verwachtingen van anderen. Hij heeft misschien wel een Dude-esque uitstraling, maar daaronder zit zoveel meer. Ontroerend is bijvoorbeeld hoe hij eerst een teleurstelling van zich afschudt waar zijn broer bij is, om daarna in zijn eentje in huilen uit te barsten. Ook zijn er de momenten dat Matt Tom confronteert. Deze momenten geven een prachtige inkijk in de rol van Matt als oudere broer; hij toont zich liefdevol, maar is ook teleurgesteld in zijn broertje. Matt verwacht meer van zijn jongere broer dan Tom dat zelf doet, en het is boeiend om te zien hoe hij zijn broer probeert te aan te moedigen om iets uit zichzelf te halen. Zoals Tom het verwoordt: “Matt sees something in me that I don’t see in myself.”

Mistaken-For-Strangers

Mistaken for Strangers is een documentaire die voor zowel fans van The National als voor de neutrale kijker een mooie ervaring is. De meeste mensen zullen zich kunnen vinden in Tom of Matt, en het is een interessante kijk in de dynamiek van twee bijzondere broers. Tom Berninger wil in eerste instantie de kijker een beter, minder zakelijk beeld van The National geven, maar geeft op deze manier juist een prachtig beeld van zichzelf. Hij wordt een personage om je mee te vereenzelvigen, net zoals de muziek van The National dat is.