Doorgaan naar artikel
Recensie: WildStar
Edwin van der Heijden
Edwin van der Heijden
Profiel

Conclusie

WildStar is erg vermakelijk door de hoeveelheid aan mogelijkheden. Er zijn oneindig veel dingen om te doen, je zult je dan ook niet gauw vervelen. De interface kan helaas wat ingewikkeld zijn en voor verwarring zorgen. Als je er van houdt om je eigen personage en verhaal te creëren dan is WildStar een game voor jou. Voor een episch verhaal moet je het echter niet doen, daar is namelijk geen sprake van.

De komst van WildStar heeft weinig aandacht gehad. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de game vlak voor E3 is gelanceerd. Door de overweldigende games en presentaties die te zien waren in Los Angeles is er eigenlijk maar weinig gezegd over het spel. Wij besloten een kijkje te nemen in de wereld van WildStar.

Verhaal

Conflict niet op voorgrond

WildStar is een grote MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) die plaatsvindt in een onbekend universum. Twee groepen, de Exiles en Dominion hebben hun oog laten vallen op een planeet genaamd Nexus. Beide groepen willen om andere redenen de planeet in bezit hebben. De Exiles zoeken een nieuw thuis om hun vredige levens voort te zetten, terwijl de Dominion de planeet wil hebben om hun eigen macht uit te breiden. Het verhaal is niet erg aanwezig in de game, er is namelijk nooit echt een groot conflict tussen de twee groepen. In plaats daarvan word je bezig gehouden met kleine verhalen welke worden verteld door middel van missies. Het houdt je lekker bezig en is amuserend, maar je hebt niet echt het gevoel dat je ergens naar toe werkt.

Cassian_Engineer  Wildstar

Dit is negatief noch positief, hoe je dit ervaart hangt namelijk van de speler af. Als je af en toe wilt spelen zonder in een ingewikkeld verhaal terecht te komen is dit ideaal. Je kunt eigenlijk op elk moment weer verder gaan en het is niet nodig om intensief bezig te zijn met de gebeurtenissen in het spel. Als je juist opgeslokt wilt worden in de wereld van WildStar dan kun je dit zien als een minpunt omdat er geen duidelijke hoofdlijn in het verhaal aanwezig is.

Gameplay

Mix van traditioneel en modern

WildStar zou de focus leggen op het aanpassen van je personage en zijn bezittingen. Er zijn heel erg veel verschillende opties om je personage aan te passen. Je kunt de kleinste details van je personage veranderen, maar echt revolutionair is het niet. Het onderscheidt zich op dit vlak niet met zijn concurrenten zoals Guild Wars II. Naast het uiterlijk kun je een class uitkiezen en daarna moet je de keuze maken tussen vier verschillende paths. De classes bepalen hoe het personage zal vechten, iets wat vrijwel elke MMORPG heeft.

Het pad dat je kiest bepaald het verhaal van je personage en hoe hij zich buiten de gevechten zal gedragen. De Soldier zal zich concentreren op de gevechten en krijgt een hoop extra opdrachten gedurende het spel. De Explorer richt zich op het verkennen van de planeet, je zult je vlag met trots moeten plaatsen bij het vinden van een speciale locatie. De Scientist kan de geschiedenis van het landschap achterhalen door de planten en dieren te onderzoeken. Bovendien kan hij op deze manier verborgen doorgangen vinden. Als laatste heb je de Settler. Een Settler zal grondstoffen verzamelen en werktuigen bouwen. Op deze manier is het mogelijk je medespelers nog krachtiger te maken.

Het gevechtssysteem van WildStar is anders dan de standaard MMORPG. Je hebt een balk waarop je negen verschillende vaardigheden kunt plaatsen. Je moet dus keuzes maken omdat het niet mogelijk is om alle vaardigheden in de balk te plaatsen. Het vechten zelf lijkt veel op dat van Guild Wars II. Je moet de vaardigheden richten op je doelwit, simpelweg op een vijand klikken is niet van toepassing. Dit maakt het vechten dynamiek, actiever en bovendien leuker.

Graphics

Een planeet vol kleur

De wereld van WildStar is zo kleurrijk dat het zomaar uit een tekenfilm zou kunnen komen. Er zijn verschillende landschappen, die variëren van mooie bossen tot een droge woestijnen. Ook de huizen van de spelers zien er piekfijn uit. Het is namelijk mogelijk om vanaf level 14 je eigen huis te bouwen. Er zijn vele mogelijkheden om het huis in te richten zodat het uiteindelijk als thuis voelt. Zowel het interieur als het uiterlijk van het huis kan veranderd worden. Het is erg leuk om je eigen stekje te maken en vervolgens je vrienden uit te nodigen om gezellig op de koffie te komen.

Helaas is het bouwen van de huizen erg ingewikkeld door de interface. Niet alleen het bouwen van een huis word je moeilijk gemaakt, maar ook vele andere aspecten voelen veel ingewikkelder dan dat ze eigenlijk zouden moeten zijn. Dit komt voornamelijk door het niet goed uitgewerkte uiterlijk van de menu’s. Het is daarom soms lastig om keuzes te maken als het gaat om het ontwikkelen van je personage.