Doorgaan naar artikel
Beyond: Two Souls
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Met keuzes die het verhaal beïnvloeden en een aangrijpend verhaal gecombineerd met een bijzondere besturing heeft Beyond: Two Souls veel weg van Heavy Rain. Toch is het spel meer dan dan dat: de meerwaarde die Aiden met zich meebrengt en de vrijheid die het de speler biedt is enorm. Ondanks dat er hier en daar echt wel iets op te merken is, verdient Beyond: Two Souls niets dan lof.

Het is alweer ruim drie jaar geleden dat Heavy Rain verscheen, een game die afweek van alles wat zo normaal leek in games, met 21 eindes, een besturing die vooral gebaseerd is op quicktime-events en een verhaal dat meeslepender en spannender is dan de gemiddelde film. 8 oktober brengen de makers van Heavy Rain Beyond: Two Souls naar de PlayStation 3, een spel waarvan de verwachtingen nog hoger liggen.

Een aangrijpend verhaal
Jodie Holmes (Ellen Page) is een bijzondere vrouw. Al zo lang ze zich kan herinneren staat ze in contact met Aiden, een geest die om haar heen zweeft. Mensen kunnen Aiden niet zien, maar Jodie voelt hem wel. Wetenschapper Nathan Dawkins (Willem Dafoe) wil haar al vroeg in haar leven helpen om meer controle te krijgen over Aiden, zodat haar leven dragelijker wordt en ze de krachten kan gebruiken voor goede zaken.

Het verhaal wordt verteld in korte flarden uit het leven van Jodie. De speler ziet stukken uit haar jeugd, maar komt direct in het begin ook al ingrijpende fases uit haar leven tegen. Pas aan het einde vallen al deze stukjes, die kriskras door elkaar lopen, op de juiste plek in een ongekende climax.

[one_half]Beyond 01[/one_half]

[one_half_last]Beyond 02[/one_half_last]

Je bent nooit alleen
Door haar connectie met Aiden is Jodie nooit alleen. Geregeld roept ze zijn hulp in, waarbij de speler met Aiden verdergaat. Meer dan eens zal hij Jodie uit benaderde situaties helpen, maar dat maakt de situatie niet altijd beter. Net als in Heavy Rain kan de hoofdrolspeler bepaalde keuzes maken voor Jodie en Aiden en alhoewel er vaak slimme en logische keuzes mogelijk zijn, voelen slechte keuzes als wraak meer dan bevredigend; bijvoorbeeld wanneer Jodie bedreigd wordt door groep louche jongeren.

In de éénspelermodus heeft de speler de controle over zowel Jodie als Aiden. Er kan echter ook gekozen worden voor een tweespelermodus. Dit is, zoals David Cage van Quantic Dream reeds aangaf, geen co-op doordat de spelers nooit tegelijk spelen. Wanneer Jodie wisselt naar Aiden krijgt de tweede speler pas iets te zeggen. Samen met het ingrijpende verhaal maakt deze optie de game nog geschikter om samen te spelen.

Het is tevens mogelijk om de game met een smartphone of tablet te besturen, maar dit voegt echter weinig toe. De besturing met de PS3-controller is net als die van Heavy Rain eigenaardig. Jodie loopt voornamelijk door de gebieden heen en trekt op haar beurt een wapen. Dit is goed uitgewerkt en mede door de CIA-opleiding die Jodie doorloopt raakt de speler hier snel aan gewend. Het vliegen en aanvallen met Aiden vereist wat meer tijd. Vooral doordat Aiden vrij is om door muren heen te zweven is de vrijheid groot, soms groter dan men verwacht. Na genoeg oefening valt ook hier echter niet meer over te klagen.

Grafisch het toppunt?
De PlayStation 3 komt langzaam maar zeker aan z’n eind; niet voor niets verschijnt volgende maand de PS4. Heavy Rain haalde al bijna het maximale naar boven en het heeft er veel weg van dat Beyond: Two Souls dit nog meer doet. Zowel de video’s als het spel zelf zien er grafisch prachtig uit en zijn soms bijna niet van echt te onderscheiden.

Om de game te maken tot wat het is heeft Quantic Dream alles uit de kast gehaald. Ellen Page en Willem Dafoe spelen de hoofdrollen in het spel en er is voor alle scènes speciale motion capture-technologie gebruikt om het spel er realistisch uit te laten zien. Dat dit gelukt is tonen de vele cutscénes in het spel door de hoogwaardige acteer- en productiekwaliteit. In onderstaande trailer wordt dit tot in details uitgelegd.