Doorgaan naar artikel
Kings Of Leon – Mechanical Bull
Meagan van de Mortel
Meagan van de Mortel
Profiel

Conclusie

Is het op muzikaal vlak soms niet beter dat een band niet doorbreekt bij het grote publiek? Is het niet beter dat een band daardoor dichterbij zichzelf blijft in plaats van te willen scoren? Mechanical Bull is geen slecht album, maar het is braaf, lafjes en Kings Of Leon heeft zichzelf tekort gedaan door de veilige weg te kiezen. Mechanical Bull? Eerder een uitgemolken Mechanical Kalfje.

De familie Followill van Kings Of Leon (drie broers en een neef) brengt dinsdag 24 september hun zesde studioalbum Mechanical Bull uit. De release van dit album werd voorafgegaan door het uitbrengen van de singles ‘Supersoaker’ en ‘Wait For Me’. Voldoet het album aan de hooggespannen verwachtingen van deze megaband?

Wat veel mensen niet weten is dat Kings Of Leon al sinds 2003 geweldige albums maakt. De band debuteerde destijds met het album Youth & Young Manhood (overigens opgenomen in de Sound City Studios). Bij het grote publiek werden de jongens bekend in 2008/2009 met monsterhits ‘Sex On Fire’ en ‘Use Somebody’ (die het zelfs tot in de top 2000 zouden schoppen). Dit commerciële succes heeft de band geen windeieren gelegd en in Nederland haalde de laatste twee albums hoge noteringen in de album top 50.

Bassist Jared omschrijft de nieuwe plaat als muzikaal gecompliceerd. In een Twitterinterview schreef hij dat de sfeer van het album deed denken aan de eerste twee albums Youth & Young Manhood en Aha Shake Heartbreak. Na een uitgebreide luistersessie blijft enigszins onduidelijk wat hij daarmee precies heeft bedoeld. Het album klinkt namelijk eerder té volwassen. De nummers zitten té goed en té strak in elkaar: het is gelakt en voorspelbaar. Van de ruige rockband die in 2003 ooit begon met vuige platen en scherpe randjes, is (wederom) niets terug te horen. Het album is allesbehalve gecompliceerd.

‘Don’t Matter’ komt nog het dichtst in de buurt van een onvolwassen rocknummer: gitaren met een subtiele distortion en een schurende melodielijn; stonden er maar meer van dit soort nummers op het album. Een van de betere nummers op het album is powerballad ‘Wait For Me’. Deze tweede single van het album ligt onmiddellijk lekker in het gehoor en maakt als een van de weinige nummers op het album indruk. Is het een goed teken voor een rockband dat de ballad het lekkerste klinkt?