Doorgaan naar artikel
Vier comics die hun eigen serie verdienen
Frank Roosendaal
Frank Roosendaal
Profiel

Graphic novels zijn de afgelopen jaren voer geweest voor de nodige films en series. Bij Nieuwerwets bekijken we welke series het absoluut verdienen om hun eigen televisieserie te krijgen.

Vooral de helden van Marvel en DC Comics zijn al jaren populair. De films van The Avengers en Spider-Man (beide Marvel) maar natuurlijk ook Batman en Superman hebben de nodige screentime gekregen. Dit was echter grotendeels op het witte doek en televisieseries blijven vaak uit. Laatst was er dan wel Arrow, een serie over The Green Arrow van DC. Deze stelde echter teleur. Misschien is dit een voorteken dat televisieseries uit een ander vaatje moeten tappen dan de ‘bekendere’ superhelden. Hier volgen wat suggesties.

[one_half]

[/one_half]
[one_half_last]
Y: The Last Man
Een film staat al in de planning maar de kans is groot dat een serie zich beter zou lenen om het verhaal van Y: The Last Man te vertellen. In deze graphic novel serie zien we hoe Yorick de enige overlevende is van een mysterieuze gebeurtenis waarin alle mannen (en mannelijke dieren) uitsterven. Zodoende zal hij zich dus moeten redden in een wereld die geregeerd wordt door vrouwen. Yorick’s leven als de laatste man op aarde wordt in de graphic novel serie zo uitgebreid in beeld gebracht dat een film te kort zou zijn om dezelfde diepgang te bieden. Ondanks dat er plannen waren de film in een trilogie-vorm te presenteren zal dit (in eerste instantie) niet gebeuren, wat erg zonde is. Een serie zou Y: The Last Man absoluut meer recht doen.
[/one_half_last]

[one_half]

[/one_half]
[one_half_last]
Transmetropolitan
Transmetropolitan vertelt het verhaal van Spider Jerusalem, een journalist in de Verenigde Staten van de toekomst. In de toekomst is alles en iedereen corrupt. Spider probeert hier door zijn schrijven verandering in te brengen en de corruptie aan het licht te brengen voor het grote publiek. Zijn (op z’n zachtst gezegd) onorthodoxe onderzoekswijzen, confrontaties met corrupte, autoritaire machten en Spider’s inzichten in een wereld die op een zwaar overdreven versie van het heden lijkt, zijn waar de serie zijn charme vandaan haalt. Deze eigenschappen zouden, mits goed uitgevoerd, een eventuele Transmetropolitan televisieserie absoluut tot een succes kunnen maken.
[/one_half_last]

[one_half]

[/one_half]
[one_half_last]
Sweet Tooth
In Sweet Tooth volgen we Gus, een jongetje die uiterlijke trekjes van een hert heeft. Zo heeft hij een gewei en een vreemd gevormd paar oren. Zijn hele jeugd heeft hij doorgebracht in het bos, een plek die hij van z’n vader nooit mocht verlaten. Wanneer hij zijn vader verliest besluit hij het bos te verlaten. Hier wordt hij vanwege zijn dierlijke uiterlijk opgejaagd maar ontmoet hij ook lotgenoten. Een serie maken van Sweet Tooth zou een gigantische uitdaging zijn voor degene die hem aangaat. Desalniettemin is de opzet van de comic interessant genoeg om een complete serie op te baseren.
[/one_half_last]

[one_half]

[/one_half]
[one_half_last]
Fables
ABC heeft de rechten op Fables reeds gekocht en heeft er ook al losjes een serie op gebaseerd: met de nadruk op losjes. Once Upon A Time, een serie die hier op Net5 uitgezonden werd, heeft wat weg van Fables maar hier houdt het mee op. Van de verhalen uit Fables is vrij weinig over. Once Upon A Time bouwt enkel op het belangrijkste gegeven van Fables: sprookjesfiguren in de échte wereld. Zij zijn verjaagd uit hun rijk en leven nu incognito tussen de mensen. Als ABC iets beter zijn best gedaan zou hebben en iets meer naar Fables gekeken zou hebben zou Once Upon A Time misschien wat beter te pruimen geweest zijn. Dus, ABC, verkoop de rechten lekker aan bijvoorbeeld HBO. De kans van een geslaagde serie zou hiermee exponentieel stijgen.
[/one_half_last]