nieuws
Blijft Google Glass een hype of gaat het onze toekomst beïnvloeden?
Afgelopen donderdag schreven we al over de komst van nieuwe Google producten tijdens Google I/O. Er werd echter niet veel gesproken over de Google Glass. Dit leek vreemd aangezien Google en de media al diverse hypes hebben gecreëerd rond het revolutionair stukje hardware. Dit roept dan ook de vraag op of Google Glass wel toekomst heeft?
Glassware
Ondanks dat het niet groots werd aangekondigd op Google I/O zijn er toch een aantal nieuwe apps voor de Google Glass gepresenteerd. Apps heten op een Glass echter geen apps maar Glassware. Onder andere CNN, Elle, Twitter, Tumblr, Facebook en Evernote hebben Glassware gemaakt voor de Google Glass.
Bij de app van CNN is het mogelijk om nieuws te lezen en zelfs video’s te bekijken. Bij Twitter en Facebook is het mogelijk om één bericht per keer te zien, om te voorkomen dat men teveel afgeleid wordt. Ook is het mogelijk om direct foto’s te uploaden naar de sociale media. Tenslotte is het bij Evernote mogelijk om bijvoorbeeld een boodschappenlijst te zien die gemaakt is in de app.
Privacy wordt misschien een issue
De Google Glass is ontworpen zonder na te denken over de consequenties die het eventueel zou kunnen hebben voor de privacy van niet-gebruikers. Het is namelijk mogelijk om met de Glass overal en altijd foto’s te maken en te filmen zonder dat iemand het door heeft. In een reactie op de kritiek liet Google weten, dat men het doorheeft, als iemand filmt of foto’s maakt. Volgens het bedrijf is het namelijk zo dat als iemand filmt, diegene naar boven kijkt om in de gaten te houden wat zij aan het filmen zijn. Dit ziet er volgens Google onnatuurlijk uit en zodoende heb je door of je gefilmd wordt. Dit argument is erg zwak zeker nu de Google Glass ‘geroot’ is en je slechts hoeft te knipperen om een foto te maken. Het kan goed dat op sommige plekken de Google Glass hierdoor verboden gaat worden om te dragen.
Bluetooth headsets en positiviteit
Het begin van de Google Glass lijkt erg op het begin van bellen via een bluetooth headset. In het begin keken mensen erg raar op omdat iemand in het niets leek te praten. Tegenwoordig is het echter zo dat niemand dit meer vreemd vindt. In de bus of in de trein kom je al gauw mensen tegen die niet met de telefoon aan hun hand bellen, maar in een headset praten. Met Google Glass kan dit ook zo zijn. Een kwestie van gewenning door de maatschappij. Volgens Google gaat de Glass het straatbeeld veranderen en wordt het verre van vreemd om een Google Glass te dragen. Google hoopt zelf de Glass een positieve wending te geven om dit te stimuleren. Het bedrijf wil de Glass zo ontwerpen dat het de sociale interactie helpt in plaats van vervangt.
Bezwaren tegen het slagen van de Google Glass
Er zijn ook een hoop argumenten tegen het populair worden van de Google Glass te bedenken. Om te beginnen bij de prijs. Momenteel kost een Google Glass $1500,-. Dit is een ontzettend hoge prijs voor een product wat ‘het straatbeeld moet veranderen’. De uiteindelijke prijs zal lager liggen maar wanneer de prijs wel hoog blijft, zal dit een product blijven voor de fans.
Ten tweede gebruikt de Google Glass stemherkenning om commando’s uit te voeren. Deze technologie is echter nog verre van perfect en in een rumoerigere omgeving werkt dit al een stuk slechter. Zolang deze techniek nog niet optimaal is, wordt het moeilijk om een goedwerkend product neer te zetten.
Tenslotte heeft de Glass altijd wifi nodig. Buitenshuis werkt de Glass vooralsnog niet en zal de Glass via een telefoon moeten werken om op het internet te kunnen. Dit kost ontzettend veel data en met de hedendaagse abonnementen zal dit ook veel geld kosten. Daarbij kost dit zowel voor de Glass als je telefoon veel batterij. Momenteel zit de batterijduur van een Glass op 5 uur, wat ook aan de korte kant is aangezien het de bedoeling is om de Glass de hele dag op te hebben.
Google Glass is nog bèta
Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat Google Glass nog niet klaar is voor de consument. De Explorer-versies zijn puur bestemd voor developers om er apps voor te ontwikkelen en om de features van het product te bekijken. Google heeft zelf al twee hackathons in New York en San Fransisco gehouden, om te kijken wat voor apps andere developers verzinnen. Naast dat derde partijen de Glass testen, is het voor Google ook een kans om alle bugs op te lossen en problemen glad te strijken, zoals de bovengenoemde bezwaren. Zo wordt het een product wat goed is getest en als het daadwerkelijk op de markt komt, goed gaat werken voor de consument.
Tijd zal leren of het product een hit gaat worden. Voor zowel het slagen als het falen van Google Glass zijn veel argumenten te verzinnen. Het duurt nog ongeveer één jaar voordat de Google Glass op de markt komt. Wellicht zijn wij er als maatschappij dan klaar voor en hebben we behoefte aan een permanent display in het zicht.
Lees tevens onze impressie over de Google Glass.