Doorgaan naar artikel
Impressie: Sniper: Ghost Warrior 2
Michael Aartssen
Michael Aartssen
Profiel

Hoe goed het concept achter Sniper: Ghost Warrior ook was, het eerste deel wist niet te overtuigen. Met de opvolger in aantocht zet EASY Interactive alle mogelijke middelen in het publiek dit keer wel voor zich te winnen. Een live demonstratie met tekst en uitleg zou hierbij goed kunnen helpen. NieuwerwetsTV woonde deze gelegenheid maar al te graag bij.

Allereerst valt nog te vermelden dat de voorganger van Sniper: Ghost Warrior niet door iedereen als slecht ervaren werd. Een groot probleem bij de game was de onopvallendheid waarmee het uitgebracht werd.  Een gemiddeld rapportcijfer van een krappe voldoende moedigt daarbij niet echt aan tot impulsaankopen  De makers gooien het dit maal over een andere boeg en hopen hiermee wat meer zielen voor zich te winnen. Of ze dit lukt, lees je hier.

Prima opzet
De presentatie begon meteen sterk. Namco zette namelijk geen willekeurige marketing stagiaire op het podium, maar haalde een duo van de studio naar Rotterdam. Mannen die wel degelijk verstand van zaken hebben en elke gestelde vraag uitstekend kunnen beantwoorden. Dat ze zelfs als leidinggevende functioneren binnen het team maakt hen de perfecte personen om eens duidelijke uitleg te geven wat er nu allemaal verbeterd is in deel twee. En dat is precies wat zij zouden doen.

Het grafische gedeelte is en blijft in de ogen van de gamer vaak van groot belang. Hoewel dit in deel één al prima in orde was, neemt dit niet weg dat het niet vermeld mag worden. Ghost Warrior 2 ziet er namelijk erg fraai uit. De omgevingen doen denken aan het onlangs uitgekomen Far Cry 3 en dat is toch zeker een compliment te noemen. De wapens en personages zien er daarbij ook gewoon gelikt uit en een onzuiverheid valt tot nu toe niet te ontdekken.

Toch zullen er mensen zijn die de mooie HD-beeldweergave wat minder interesseert. De game moet gewoon goed spelen en vloeiend lopen met leuke en afwisselende missies. Een belangrijk punt hierbij is het realisme. De game is gebaseerd op de bezigheden van een sluipschutter. Een persoon die werkelijk bestaat en dus geen bedacht personage. Grote kritiek op de voorganger was het onrealistische spelbeeld dat tijdens het spelen ervaren werd. Zo waren vijanden nergens bang voor en konden zij van grote afstand jou als sniper met een simpel machinegeweer omleggen. Iets wat zeer onwaarschijnlijk is gezien er vaak angst heerst onder de soldaten bij aanwezigheid van een vijandelijke sluipschutter. Tevens was het mogelijk na het omleggen van een eerste tegenstander het wapen van betreffende persoon op te pakken en het spel te vervolgen met een machinegeweer. Het is uiteraard zeer merkwaardig dat je een game die je als sluipschutter dient te spelen gewoon kunt uitspelen met een machinegeweer in je hand.

Goed luisteren loont
Ontwikkelaar EASY Interactive is slim geweest en heeft naast interne verbeterpunten goed naar de community geluisterd.  Dit zijn namelijk de mensen die het spel zullen moeten kopen en waarom zou je het dan ook niet naar hun idealen ontwikkelen? Om direct terug te komen bij de grondslag van de game kunnen niet zomaar alle wapens meer worden opgepakt. Je maakt niet voor niets deel uit van een gespecialiseerde troep elitesoldaten en je dient je dus ook zo te gedragen. Beter gezegd, gebruiken dat sluipschuttersgeweer.

Tevens is het spel een stuk realistischer geworden. De verbetering van de intelligentie van de tegenstanders maakt hier een belangrijk deel van uit. Zo zullen de doelwitten zich eerder verschuilen dan dat zij blindelings hun wapens legen. Een bijkomend strategisch denken is dus vereist. Als speler heb je slim na te denken over welke personen je eerst executeert en wat de mogelijke gevolgen  kunnen zijn van een gemist schot. Om het realiteitsgehalte nog iets te verhogen moet er ook weer gelet worden op de windrichting. Een terugkerend onderdeel dat van groot belang zal zijn bij het goed uitvoeren van een dodelijk schot.

 

In vergelijking met het eerste deel weet Sniper: Ghost Warrior 2 grote verbeteringen te tonen. Er is goed naar het publiek geluisterd, maar ook is er aandacht besteed aan grafische ontwikkeling en zijn er weinig tot geen onzuiverheden te vinden. Houd je wel van een beetje actie en raak je graag een sluipschuttersgeweer aan? Dan is deze game er zeker een om in de gaten te houden.

De game biedt naast de vele vernieuwingen nog steeds hetzelfde principe. Je bent een sniper en dient veelal vijanden om te leggen van grote afstand. Concentratie en voorzichtigheid is hierbij geboden. Als liefhebber van veel schieten en het liefst zo min mogelijk nadenken zit je met Sniper: Ghost Warrior 2 in de verkeerde hoek van het genre te kijken.