nieuws
The Elder Scrolls Online gooit na 10 jaar het roer om!

Zojuist heeft iedereen kunnen genieten van de The Elder Scrolls Online Direct, waar veel nieuwe informatie gedeeld werd over de toekomst van de game. Het was een flinke presentatie, waardoor het logisch is als je een beetje overrompeld bent geraakt. Wij zetten de belangrijke punten uit de Direct voor jullie op een rijtje.
Voor wie nog niet bekend is met The Elder Scrolls Online: dit is een MMORPG die zich afspeelt in Tamriel. Je kent die naam misschien van het enorm bekende The Elder Scrolls V: Skyrim. Naast de regio Skyrim zijn er nog vele andere plekken op het continent Tamriel die hun eigen verhaal willen vertellen. De afgelopen tien jaar heeft Zenimax Online Studios stukje bij beetje deze verhalen gedeeld door middel van jaarlijkse “Chapters”. Elk Chapter kwam met een nieuw gebied om te ervaren en een grote verhaallijn. De game begon met een verplicht abonnement, maar stapte snel over naar een eenmalige aankoop met een optioneel abonnement.

Het afgelopen jaar heeft veel in het tegen gestaan van het 10-jarige bestaan van de game. Zenimax heeft echter ook veel tijd besteed aan reflectie op dit tijdperk. Ze hebben gekeken naar feedback van spelers en hun eigen team om de toekomstige ervaring te verbeteren. De basis hiervan is samen te vatten in drie grote veranderingen:
- Er zullen geen jaarlijkse Chapters meer komen, wat de developers meer flexibiliteit geeft om verhalen van verschillende grootte te vertellen.
- Het basisspel zal sterk verbeterd worden zodat de ervaring voor alle spelers beter zal zijn. Hierbij wordt focus gelegd op het verbeteren van de ervaring voor nieuwe en terugkerende spelers.
- De User Interface voor pc-gamers wordt flink verbeterd, naar aanleiding van feedback vanuit de spelers.
Het overkoepelende idee achter de veranderingen wordt samengevat met de zin “You belong here”. Hiermee wil Zenimax duidelijk maken dat het spel en de wereld incompleet zijn zonder de spelers.

Spelers van The Elder Scrolls Online zullen zich afvragen wat het alternatief op het Chapter-model zal zijn. In de direct wordt uitgelegd dat Zenimax overstapt op een Season-model. Zo’n seizoen kan verschillende lengtes hebben, gebaseerd op de omvang van het verhaal wat verteld wordt. Het eerste seizoen, Season of the Worm Cult, neemt de rest van 2025 in beslag, maar een seizoen kan zowel korter als langer dan dat zijn.
The Season of the Worm Cult bouwt voort op het originele verhaal van de game zoals die er was toen deze uitkwam in 2014. Destijds hebben de spelers de plannen van de Worm Cult gesaboteerd. Daarom zijn ze nu uit op wraak. De basis van hun nieuwe plan is te vinden op het eiland Solstice, het nieuwe gebied van dit seizoen. Solstice is een prachtig eiland met een echte Caribische sfeer. Tijdens de eerste update van het seizoen zullen spelers vooral bezig zijn met het ontdekken van het Westen van het eiland. Vele oude personages keren terug, waaronder fan-favorites als Razum-Dar, maar ook personages die wat meer liefde verdienen. De update introduceert ook nieuwe monsters, zoals de bijzondere Stone Argonians die oude tempels bewaken.

Later in het seizoen zal deze Caribische droom langzaam veranderen in een nachtmerrie. In het midden van Solstice vind je een enorme muur, gemaakt van gestolen zielen. In een groot evenement zullen spelers samen moeten werken om deze muur te doorbreken en toegang te verkrijgen tot de Oostzijde van het eiland. Eenmaal daar aangekomen blijkt er weinig over te zijn van het tropische paradijs.
Om toegang te krijgen tot dit nieuwe verhaal, zal je een Content Pass moeten aanschaffen. Je krijgt hiermee toegang tot het nieuwe gebied en de gehele questline terwijl deze uitgebracht wordt. Tijdens een Q&A met Zenimax werd duidelijk dat abonnees van ESO Plus ook de Content Pass moeten aanschaffen en dit dus niet inbegrepen zit bij hun abonnement. De exacte prijs van de Content Pass is nog niet bekend.

Naast dit nieuwe Season-model, zijn er nog vele andere beloftes gemaakt voor deze zomer. Zo zullen er speciale features toegevoegd worden om nieuwe en terugkerende spelers te helpen hun weg te vinden in Tamriel. Door de jaren heen is er een hoop toegevoegd, wat het moeilijk maakt om het overzicht te vinden. Ook zullen de startzones voor nieuwe personages een flinke opfrisser krijgen.
Een grote aankondiging, die ook veel vragen oproept, is het nieuwe Subclass-systeem wat deze zomer komt. In The Elder Scrolls Online is het niet mogelijk om van klasse te veranderen zonder een nieuw personage te creëeren. Met dit nieuwe systeem wordt het mogelijk om de personages waar je gehecht aan bent geraakt nieuw leven in te blazen. Het systeem biedt meer dan 3000 verschillende combinaties, waardoor jij jouw personage echt eigen kan maken. Bij de Q&A met Zenimax werd door meerdere mensen gevraagd wat dit zou betekenen voor klasse-identiteit en -exclusiviteit. Ook maakten veel mensen zich zorgen dat het makkelijk werd om enorm overpowered, oftewel veel te sterk, te worden. Zenimax probeerde hen gerust te stellen, maar kon nog niet concreet uitleggen hoe zij hiermee zouden om gaan.

Al met al zijn er in de direct veel beloftes gemaakt voor de toekomst van The Elder Scrolls Online, zowel in 2025 als daarna. Wij zijn benieuwd hoe het Season-model gebruikt gaat worden voor innovatie, maar snappen dat spelers met ESO Plus niet blij zullen zijn dat zij nog meer moeten uitgeven. Ook het Subclass-principe klinkt veelbelovend, maar zal vast niet zonder haken en ogen geïntroduceerd worden.
Vanaf vandaag kunnen spelers zich al vastbijten in de Worm Cult met een speciale proloog-quest. Als kers op de taart kan je ook een gratis in-game huisdier claimen met de code 2025ESODIRECT.
The Elder Scrolls Online is beschikbaar op Playstation 5, Xbox Series X|S, Playstation 4, Xbox One en pc.