Doorgaan naar artikel
Dragonkin: The Banished
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Conclusie

Dragonkin: The Banished speelt net als al die andere hack-n-slash-spellen, maar voegt net dat beetje extra toe door het redelijk toegankelijke, maar lastig onder de knie te krijgen roostersysteem. Als Eko Software het momentum vast kan houden en veel content toe gaat voegen als de volledige release komt, dan zit het zeker wel goed.

Wij mochten aan de slag met een early access-versie van Dragonkin: The Banished. Dat betekent dat het spel nog een vroege versie is en zich in een staat van ontwikkeling bevindt. Goed, dit spel gaat dus over draken, de titel gaf het al een beetje weg. De wereld is aangetast door drakenbloed. Die beesten ademen dus niet alleen vuur, maar ze hebben ook nog eens vervelend bloed. Daardoor staan boosaardige wezens op uit de diepten van de aarde. Kies vervolgens een held. Het maakt niet uit welke, want ze hebben allemaal dezelfde missie: de draken vernietigen. Ga op pad, zoek de vreselijke Dragon Lords op en schakel ze uit. Makkelijk zat.

Is het tof om draken te verslaan? Daar kunnen we met zekerheid volmondig ja op antwoorden. Is het net zo tof in dit spel? Lees gauw verder. Leve de alliantie!

Dat hebben we trouwens wel vaker gehoord, die uitspraak ‘Leve de allantie’. Ook zijn we goed bekend met draken en kerkers. Tot zover niets nieuws onder de, in dit geval soms afwezige, zon. Bij het opstarten kom je in de proloog. In deze introductie leer je over het verhaal, hoe het allemaal begon. Een voor een speel je met de helden, volledig bepakt met het beste harnas en de zwaarste wapens. Je krachten zijn helemaal uitgebalanceerd en op volle sterkte. Zo krijg je snel een goed beeld van hoe de speelstijl is van elk personage. Alhoewel het een leuke toevoeging is, is de reis naar oppermachtig zijn het halve spel. Gelukkig is de proloog te skippen, nadat we stiekem toch even snel aan de macht hebben genipt.

Dragonkin: The Banished

Met ons favoriete personage, een heks die heel goed met elektriciteit om kan gaan, beginnen we ons avontuur. Je bent niet helemaal terug bij af, want je hebt gelijk in het begin al een krachtige spreuk die al lekker veel schade aanricht. Goed, de vijanden zijn laag van level en hebben weinig levenspunt, maar toch voelt het al lekker als je hele hordes van je af kunt slaan. De moeilijkheidsgraad is nog niet hoog.

Jouw aanvallen bestaan uit krachten genaamd Ancestral Fragments. Deze kun je in willekeurige volgorde vinden tijdens je reis wanneer je vijanden verslaat. Naarmate het spel vordert, vind je steeds sterkere Fragments. Deze kun je vervolgens verdelen op de zogeheten Ancestral Grid. Dit rooster heeft in het begin maar een aantal vrije plaatsen. Hier verdeel je jouw beschikbare Fragments. Je begint met tien lege plekken en naarmate je stijgt in niveau, speel je er meer vrij. Die tien lege plekken zitten al snel vol. Per Fragment krijg je namelijk ook af en toe een Mod eraan vastgeplakt. Ook dit worden er al gauw meer als je hoger in niveau bent.

Dragonkin: The Banished

Het zorgt ervoor dat de kracht ineens twee, drie of zelfs vier plekken op het rooster inneemt. Deze Mod geeft je voordelen, maar niet alleen voor dat Fragment. Hij werkt ook met de andere Fragments op het rooster, mits het aaneengesloten zit. Dit gegeven geeft een leuk stukje puzzelen: hoe zorg je ervoor dat je de verschillende Fragments en hun Mods zo optimaal mogelijk gebruikt?

Naast het rooster krijg je per ‘level-up’ ook nog punten om te verdelen in jouw attributen. Hier moet je denken aan meer levenspunten, een sterkere verdediging of beter kunnen omgaan met jouw mana. Het is voor ons allemaal gesneden koek. Iedereen die wel eens een Diablo- of een Elder Scrolls-spel heeft gespeeld, weet precies wat we bedoelen. Een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats: bij het toepassen van punten komt er wat tactiek om de hoek kijken. Per hoofdcategorie heb je kleinere voordelen als je een bepaald niveau gehaald hebt. Als je bijvoorbeeld tien punten investeert in ‘Courage’, dan krijg je bij het tiende punt een extra keuze-optie. Hier krijg je dan een passief voordeel mee. Zo heeft elke categorie bij verschillende niveaus die extra’s, waardoor het loont om te kijken waar jij jouw verdiende punten aan wilt spenderen.

Dragonkin: The Banished

Op een gegeven moment krijg je de keuze om een draak(je) te adopteren, een Wyrmling. Deze draak is door de Raad uitgebroed en met verschillende spreuken een soort van tam gemaakt. Je hebt de keuze tussen vier draken die elk een kracht vertegenwoordigen. Zo heb je een vuur, ijs, gif en een elektrisch geladen draak die jou tijdens jouw reis niet alleen vergezelt, maar ook samen met jou krachtiger wordt naar mate de levels stijgen. De keuze is niet heel erg bindend en zwaarwegend.

Bevalt jouw Wyrmling niet omdat hij jou constant opdonders geeft door de statische elektriciteit? Dan ruil je hem gewoon in voor een andere. Maar daar kun je weer van aanbranden of sneeuwballen van krijgen. Het is maar net wat je fijn vindt. Grapje natuurlijk. De draak doet jou geen kwaad en in de praktijk betekent een draak aan je zijde simpelweg dat je een vakje (of twee) op de Grid kwijt bent aan zijn aanvallen en wordt jouw spreuk of aanval een stukje uitgebreider of krachtiger.

Dragonkin: The Banished ziet er best mooi uit op momenten. Verwacht geen Kingdom Come II-vergezichten, maar wat het doet, doet het prima. De effecten van de verschillende aanvallen komen prachtig in beeld en voelen echt krachtig aan. Elektriciteit schokt nog even door, vuur is niet gelijk gedoofd en ijs blijft nog even liggen voordat het smelt. Het zijn toch de kleine details die het doen. Er is geen last van lipsynchronisatie die niet lekker loopt, want je bent te ver met de camera uitgezoomd om dat te kunnen zien. Maar goed, de volledig ingesproken stemmen maken een hoop goed. Het spel dompelt je verder goed in de situatie onder.

Dragonkin: The Banished

De vergelijking met Path of Exile, Diablo of Last Epoch is snel gemaakt omdat het ongeveer hetzelfde van opzet, maar tegelijkertijd een heel stuk simpeler, is. Waar je in de andere spellen statistisch best los kunt gaan om het allersterkste personage te maken, heb je hier eigenlijk alleen maar de vraag hoe je de gegeven krachten als puzzelstukjes in de Ancestral Grid gaat leggen.

En daar schijnt Dragonkin: The Banished. Het is een actierijk spel met grappige elementen. De Fragments zorgen voor een leuke puzzel, helemaal naarmate het spel vordert. De krachten zien er tof uit en je voelt je een baas. Zeker in het begin als de vijanden nog simpel te verslaan zijn. Dit verandert als je het eindspel gaat spelen. En het grappige is dat je gelijk in de eindfase kunt springen, als je daar zin in hebt. Deze optie is te kiezen als je een wereld aanmaakt, waar je jouw personage in maakt.

Er zijn, omdat dit in vroegtijdige toegang is, nog stukken in het verhaal van het spel die nu nog niet toegankelijk zijn. Dit gaat in de toekomst toegevoegd worden. Als Eko Software het momentum vast kan houden, dan heeft dit zeker potentie om ervoor te zorgen dat je lang door wilt blijven spelen. Wij kijken in ieder geval met veel plezier uit naar wat er nog komen gaat.

Dragonkin: The Banished is nu met korting te koop op Steam en is exclusief verkrijgbaar op pc in Early Access.