preview
Metal Eden
![Metal Eden](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/ME_018_4k.jpg)
Conclusie
Metal Eden is een snelle sci-fi FPS die veel wegheeft van Doom. Heel veel hebben wij nog niet kunnen spelen, maar wij zijn wel erg enthousiast geworden na de twee missies.Tegenwoordig lekken games vaak al uit voordat ze goed en wel zijn aangekondigd, maar in een aantal gevallen weten ontwikkelaars onaangekondigde games lange tijd geheim te houden. Dat geldt ook voor Metal Eden van ontwikkelaar Reikon Games, die je kunt kennen van Ruiner. Wij kregen vorige week de mogelijkheid om de eerste twee missies van deze nieuwe first-person shooter te spelen en hieronder kun je lezen hoe dat is bevallen.
In Metal Eden kruip je in de huid van de Hyper Unit (androïde) ASKA en word je op een geheimzinnige missie gestuurd naar de planeet Möbius. Je krijgt de opdracht om de geheimen van de kunstmatige technoplaneet te ontrafelen en tevens de ware reden achter je opdracht te ontdekken. Het klinkt allemaal niet heel erg bijzonder en omdat wij maar twee missies hebben kunnen spelen, zijn wij ook niet heel veel wijzer geworden. De cutscenes die wij hebben gezien, zagen er wel veelbelovend uit en wij kunnen wat dat betreft ook niet wachten om met de uiteindelijk versie aan de slag te gaan.
Metal Eden is een sci-fi FPS en kun je qua gameplay enigszins vergelijken met de recente Doom-games. Een deel van de gameplay bestaat uit rennen, springen, over muren lopen, vliegen met een jetpack en grote afstanden overbruggen met je grijphaak. Omdat het allemaal redelijk bekende vaardigheden zijn, voelt het direct ook heel natuurlijk en vertrouwd aan. Wat ook weer direct een voordeel is tijdens de gevechten, want ook hier kun je diezelfde vaardigheden gebruiken om over het slagveld heen te vliegen. Als je het echt goed onder de knie hebt, voel je je bijna onoverwinnelijk. Het over muren lopen ging overigens niet altijd van een leien dakje, maar dat kan natuurlijk ook aan een gebrek aan talent liggen. Na een paar keer in de afgrond te zijn gestort, wisten wij gelukkig wel veilig de overkant te bereiken.
Natuurlijk draait Metal Eden voor een groot deel om het vechten. Net zoals bij de Doom-games kom je verschillende vijanden tegen tijdens je tocht van A naar B, maar beland je soms ook in een afgesloten ruimte en moet je eerst alle tegenstanders uit de weg ruimen voor je verder kunt. ASKA heeft verschillende wapens om uit te kiezen, maar in de meeste gevallen heb je ook te maken met beperkte munitie. Mocht je door alle kogels heen zijn, dan kun je altijd nog terugvallen op een wapen die dat probleem niet heeft. In onze korte sessie met de game hebben we maar een aantal wapens uit kunnen proberen, maar de meeste daarvan zijn ook redelijk herkenbaar uit andere games. Dat is overigens helemaal geen punt van kritiek, want als iets goed is, is het goed. Toch zijn wij wel benieuwd naar de kwantiteit en kwaliteit van de overige wapens.
Hoewel je een Hyper Unit bent, kun je natuurlijk wel een soort van doodgaan. Om dit te voorkomen zul je je levensbalk moeten aanvullen door zogenoemde kernen uit tegenstanders te trekken. Je kunt ervoor kiezen om deze als wapen te gebruiken door ze naar je tegenstander te gooien, maar ze zijn vooral handig om je in leven te houden. Dit doe je door de kern te consumeren. Natuurlijk kun je dit niet onbeperkt doen, want dat zou in leven blijven wel heel makkelijk maken. Als je een kern uit de tegenstander hebt getrokken, zul je ongeveer een halve minuut moeten wachten voordat je hetzelfde trucje weer kunt doen. Het is een goed bedacht mechanisme, die je vrij snel onder de knie krijgt. Wij zijn vooral benieuwd of de kernen nog een grotere rol gaan spelen en er meer mogelijkheden zijn dan het vullen van je levensbalk en afmaken van tegenstanders.
Voordat wij aan de twee missies van Metal Eden begonnen, hadden wij niet echt een idee wat wij moesten verwachten. Na onze korte periode met deze sci-fi FPS, zijn wij vooral heel erg benieuwd geworden naar het eindresultaat. De gameplay voelt erg vertrouwd aan en dat maakt het makkelijk om direct in de actie te duiken. De gevechten zijn snel en vloeiend, dankzij de verschillende vaardigheden die je hebt. Wij zijn ook erg benieuwd naar de diversiteit aan wapens die ons nog te wachten staat, want die waren nu nog niet heel spectaculair. Wij hopen ook dat het verhaal een grote rol gaat spelen en wij meer te weten komen over AKSA en de planeet Möbius. Wij hebben in ieder geval weer een nieuwe game om naar uit te kijken.