review
Avowed
![Avowed](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/Avowed_SS_KAI_GIATTA_XAURIP.jpg)
Conclusie
Obsidian levert met Avowed weer een uitstekende game af waar je je vele uren mee kunt vermaken.Het is alweer even geleden dat Obsidian Entertainment voor het laatst een echt grote game uitbracht. The Outer Worlds dateert namelijk alweer van 2019. Grounded en Pentiment verschenen weliswaar in 2022, maar waren een stuk kleiner van opzet. Hun nieuwe game zou eigenlijk eind vorig jaar al verschijnen, maar doordat Microsoft in die periode ook al Indiana Jones and the Great Circle en Flight Simulator 2024 op de planning had staan, werd besloten om het spel te verschuiven naar 18 februari 2025. In Avowed duikt de studio opnieuw de wereld van Eora in. Dit is dezelfde wereld als waar Pillars of Eternity en Pillars of Eternity II: Deadfire zich afspelen. Na de Eastern Reach en de Deadfire Archipelago, verkennen we nu de Living Lands, een eiland waar het een en ander niet pluis is.
De Living Lands wordt geteisterd door een vreemde ziekte die de ‘dreamscourge’ wordt genoemd. Inwoners die de ziekte lijken te hebben, vertonen vreemd gedrag zoals hallucinaties en waanideeën, maar ook de flora en fauna lijdt eronder. Als een afgezant van de Aedyr Empire word jij erop uitgestuurd om deze ziekte te onderzoeken. Je krijgt daarbij de volledige vrijheid om naar eigen inzicht te handelen.
Om het nog wat interessanter te maken, ben je een “Godlike” en heb je de unieke uiterlijke kenmerken van een bepaalde god. Alleen zijn de koraalachtige patronen die je op je gezicht of je hoofd hebt nog nooit eerder gezien en weet je dus ook niet bij welke god je hoort. Je bent overigens vrij om deze uiterlijke kenmerken uit te zetten, maar de inwoners zullen dan alsnog reageren op je unieke afkomst. Al meteen bij aankomst op het eiland wordt je gegidst door een vreemde stem in je hoofd. Deze entiteit weet zelf ook niet wie of wat het is en samen ga je daar proberen achter te komen.
![](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/Avowed_ES_ENVIRONMENTS_2.jpg)
Waar Pillars of Eternity een klassieke party-based RPG is, kies Obsidian met Avowed voor een actie-RPG in een eerste-persoonsaangezicht. Je beleeft de wereld en de gevechten dus door de ogen van je aangemaakte personage. Voor degene die hun personage echt willen zien, heeft de ontwikkelaar een optie toegevoegd om te wisselen naar een third-person-modus. Dat werkt op zich best redelijk, zelfs tijdens de gevechten. Alleen het richten met langeafstandswapens is wat lastiger en je kan nogal snel het overzicht kwijtraken als je in afgesloten, kleine ruimtes aan het vechten bent. Obsidian raadt aan om de third-person-modus alleen te gebruiken tijdens het verkennen van de wereld en de optie om te wisselen zit dan ook weggemoffeld in de instellingen in het pauzemenu. Avowed is dan ook echt gemaakt om in first-person te spelen en dat speelt ook gewoon veel lekkerder.
In een semi-open wereld reis je af naar diverse gebieden. Binnen een gebied ben je vrij om deze te verkennen. Naast enkele nederzettingen kom je vijandelijke kampementen, grotten, open vlaktes, oude ruïnes en vele andere interessante plekken tegen. Soms ga je ernaar toe omdat iemand een queeste voor je heeft of accepteer je een contract om een gevaarlijke crimineel of wezen te doden, maar je kunt ook gewoon zelf het avontuur opzoeken om verborgen schatkisten te vinden met geld, wapens, pantsers, materialen of andere voorwerpen. De gebieden zijn redelijk groot, maar gelukkig heb je Beacons en Party Camps die als fast-travelpunten werken. In je kampen kun je daarnaast ook nog je uitrusting upgraden, gerechten koken en gesprekken voeren met je companions om ze beter te leren kennen. Je zal hier dus regelmatig terugkeren.
Ook de ‘lore’ is rijkelijk aanwezig in Avowed. Tijdens gesprekken en in boeken en documenten zal er regelmatig verwezen worden naar gebeurtenissen in de voorgaande games en kom je meer te weten over de diverse wezens, de goden en de cultuur van Eora. Zowel voor fans van Pillars of Eternity als nieuwkomers die benieuwd zijn naar de ‘lore’ zal er dus genoeg te lezen zijn.
![](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/Avowed_SCREENS_HUD_3.jpg)
Obsidian staat vooral bekend om de vrijheid die je hebt in dialoogkeuzes tijdens de gesprekken en dat is in Avowed ook prima in orde. Het zal niet zo diepgaand zijn als in Pillars of Eternity, maar je hebt redelijk wat keus om gesprekken een bepaalde kant op te laten gaan. Er is ook wat ruimte voor sarcasme of humor, maar conversaties hebben over het algemeen een serieuze ondertoon. Onderbroekenlol zoals in The Outer Worlds kom je hier dus niet tegen.
Tijdens het verkennen van de wereld kom je natuurlijk regelmatig vijanden tegen die in de pan gehakt moeten worden. Avowed schotelt een flink aanbod in wapens voor. Je kunt kiezen tussen mêlee- en langeafstandswapens die weer bestaan uit één- of tweehandige wapens. Je hebt daarbij de beschikking over een primair en secundair wapenslot en kunt wisselen tussen twee wapensets. Tweehandige wapens nemen logischerwijs beide wapensloten in beslag. Bij de eenhandige wapens wordt het wat interessanter. Het schild en de grimoire (toverboeken voor magische spreuken) kunnen alleen in het secundaire slot geplaatst worden, maar de overige wapens in beide wapensloten. Dit zorgt ervoor dat je lekker kunt combineren. Ga je voor de traditionele combinatie van zwaard en schild of kies je voor meer reikwijdte en afstand met een speer en pistool? Twee bijlen om lekker op je vijanden in te hakken of wil je magie combineren met een strijdknots? Het is allemaal mogelijk.
Het combatsysteem is verder redelijk simpel. Je hebt een normale en een krachtige aanval en je kunt vijandelijke aanvallen blokken of ontwijken. Je uithoudingsvermogen zal met elke actie afnemen en natuurlijk weer aanvullen als je even niets doet. Daarbij heeft elk type wapen zijn eigen slag- of vuursnelheid, richt meer of minder schade aan, is beter of slechter in het blokken en verbruikt meer of minder uithoudingsvermogen. Hoewel het vrij simpel is, heb je hierdoor wel diverse soorten speelstijlen met elk hun sterke en zwakke punten. Via een te ontgrendelen vaardigheid krijg je de mogelijkheid om aanvallen te pareren en met de juiste timing een tegenaanval in te zetten. Uiteraard kan je de magische spreuken ook leren via de Wizard-skilltree en daarmee de noodzaak van een grimoire wegnemen. Magie is overigens wel erg sterk in de game, dus het gebruik van een toverboek of het leren van de spreuken zal zeker geen slechte keuze zijn.
![](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/Avowed_ES_YATZLI_GIATTA.jpg)
Als Godlike heb je daarnaast de beschikking over een extra vaardigheidsboom waarmee je unieke vaardigheden bemachtigt gedurende het avontuur. Vanaf het begin krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om al sluipend een vijand van achteren te benaderen en een zeer krachtige aanval uit te voeren. Vijanden zullen daarna wel alert zijn, dus elke tegenstander al sluipend doden zit er niet in. Ook hebben we een vaardigheid bemachtigt waarmee we ons en onze metgezellen kunnen genezen of zelfs uit de dood doen herrijzen. Al deze actieve en passieve vaardigheden maken het vechtsysteem net iets leuker, maar het blijft allemaal vrij eenvoudig en is voor ons dan ook niet het allerbeste onderdeel van Avowed.
Een essentieel onderdeel van de combat is het upgraden van je uitrusting. Elk wapen en pantser heeft vijf kwaliteitsniveaus (common, fine, exeptional, superb en legendary). Binnen elk niveau kan je een voorwerp drie keer upgraden. Vijanden worden ingeschaald op een bepaald niveau en upgrades. Hier wordt ook weer de hoeveelheid schade die je aanricht en incasseert op gebaseerd en het is dus van belang om alles te blijven upgraden om zo ook sterkere vijanden de baas te zijn. Hiervoor heb je diverse materialen nodig en die vind je weer door de gebieden te verkennen. Je zal dus ook echt wat extra quests moeten voltooien en op avontuur gaan om progressie te kunnen boeken in het hoofdverhaal.
![](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/Avowed_SS_ENVIRONMENTS_3.jpg)
Avowed komt met twee grafische opties: een quality-modus om het spel in 4k en met raytracing te spelen op 30fps en een performance-modus voor de hogere framerate. Je merkt echt een verschil tussen beide opties en onze voorkeur gaat toch uit naar de performance-modus. De camera beweegt sneller om je heen en gevechten zijn vloeiender. Heb je een tv of monitor die 120hz ondersteunt, dan is er een derde optie mogelijk. Deze modus is hetzelfde als de quality-modus, maar dan met 45fps. Grafisch ziet het spel er ook meer dan prima uit en vooral in de quality-modus is het best een genot om even om je heen te kijken en te genieten van de mooie omgeving. Verder zijn we eigenlijk geen grote problemen tegengekomen. De animaties tijdens het klimmen zijn niet altijd even goed en soms grijpen onze armen in het luchtledige, maar dat kan zo verholpen worden met een patch.
Obsidian Entertainment levert met Avowed gewoon weer een uitstekende RPG af. De dialogen zijn goed met meerdere keuzes in de gesprekopties, de gebieden zijn redelijk groot en bieden genoeg mogelijkheden om lekker op avontuur te gaan en diverse side quests en contracten zorgen voor de nodige afleiding. Het vechten is redelijk simpel, maar de grote hoeveelheid verschillende wapens met elk hun sterke en zwakke punten maakt veel goed.
Avowed is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series X|S en pc. Heb je de Premium Edition gekocht, dan heb je vanaf 13 februari om 19:00 uur al toegang tot het spel.