preview
ChromaGun 2: Dye Hard
![ChromaGun 2: Dye Hard](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/header.jpg)
Conclusie
ChromaGun 2: Dye Hard lijkt een spel te worden dat niet zomaar blind aan te bevelen is. Een hoge moeilijkheidsgraad heeft spelers natuurlijk nog nooit tegengehouden, maar voor de casual speler kan dit best een (te) hoge drempel blijken. Ontwikkelaar Pixel Maniacs heeft goed gekeken naar Portal en dat zie je in alles terug. Het leveldesign, de Gun en zelfs de met humor doorspekte dialogen liegen er niet om. De inspiratie druipt er in kleur van af.ChromaGun 2: Dye Hard is een spel met het mixen van kleuren als uitgangspunt. Via een groot verfkanon schiet en meng je de verschillende kleuren op blanke panelen en draaiende, al dan niet agressieve, chromen bollen om zo de verscheidene puzzels op te lossen die je onderweg tegenkomt. Jij bent een naamloos personage dat zich aanmeldt als testpersoon bij ChromaTec. Bij dit bedrijf zijn de kleuren simpel gezegd magneten, maar zij noemen het liever “magnetoïde chromatisme”. Je ziet, het woordspel viert hier behoorlijk hoogtij. Het is in ieder geval niet erg monochromatisch. Wij zijn met de demo aan de slag gegaan.
Ontwikkelaar Pixel Maniacs heeft goed gekeken naar Valves Portal. De levels zien er net zo futuristisch uit, jij bent óók een testpersonage, je schiet met een geweer om puzzels op te lossen. Ze hebben niet veel moeite gedaan het te verbloemen. Maar waar Portal met portalen werkt waar je doorheen kunt lopen, gebruikt ChromaGun 2 kleuren om puzzels in kamers op te lossen. Het idee erachter is wel hetzelfde: in plaats van vierkante blokken is het nu zaak om chromen ballen op bepaalde punten te navigeren. Zelfs het begeleidende stemmetje, de narrator, heeft iets humoristisch. Al haalt het bij lange na niet het Portal-niveau van humor, helaas.
![ChromaGun 2](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/ss_ec34ae6b494775dd66c0639dfaf2f84c80732268.1920x1080.jpg)
Bij binnenkomst word je door Richard gelijk de eerste kamer binnengeloodst, zonder enige vorm van uitleg. Dit is echt een gevalletje in het diepe gegooid worden. Je volgt de weg naar boven en daar stuit je al gelijk op de eerste puzzel. De wat doorgewinterde speler weet uiteraard wat er van hem of haar verwacht wordt. Loop nog een stukje door om daar de ChromaGun klaar te zien liggen. Nu met nog maar één kleur, geel. Voor je zie je een zwevende, gele bal en in de muur zie je twee gele vierkanten en een witte. Daar begint de eerste hersenkraker.
Omdat er nul uitleg is, duurt het even voordat je doorhebt wat je moet doen. Met de Gun kun je kleuren schieten, maar ook kleuren weghalen. En alhoewel de eerste puzzel niet heel erg moeilijk is, je hebt immers maar te maken met één kleur, gaat de moeilijkheidsgraad heel snel omhoog. Al snel vind je een betere Gun met nog twee kleuren, blauw en rood, en dan is het zaak om die drie primaire kleuren te gaan combineren. Met blauw en geel krijg je groen, blauw en rood maakt paars en geel en rood geeft oranje. En dan moet je gaan omdenken. Waar Portal nog best een goede leercurve heeft en het geleidelijk aan steeds moeilijker wordt, gaat ChromaGun 2 zo goed als gelijk all-in.
![ChromaGun 2](https://cdn.nwtv.nl/wp-content/uploads/2025/02/ss_57f58434a7f1466355b973e3b39f70feef0980e4.1920x1080.jpg)
Het is namelijk niet zo dat je gelijk de meest voor de hand liggende oplossing ziet. Soms krijg je vakken voorgeschoteld met al een kleur, die kun je dan wel mengen om een secundaire kleur te krijgen, maar dan lijnt de chromen bal niet altijd even lekker precies boven de knop om de deur te openen uit. Niet elk vak is van kleur te veranderen en soms moet je juist een kleur weghalen om de bal op de juiste positie te krijgen. Het is dus per kamer je brein flink laten kraken. En elke kamer is groter met meer opties en dus drie keer zo moeilijk.
Dit is best vermoeiend. Het is prima om na te denken bij een spel, maar we hebben het nu nog maar over de eerste tien minuten. We hadden een paar speelsessies nodig om ook maar een beetje verder te komen. Soms moesten we het spel even wegleggen, om later terug te komen en er met een frisse blik naar te kijken. Dit zorgt er wel voor dat, zeker in het begin, het behoorlijk frustrerend aan kan voelen. Naarmate je verder komt worden de puzzels wel moeilijk, maar leer je een beetje hoe je moet kijken. Je leert te denken in kleuren, om het zo maar te zeggen.
Al met al zijn we wel benieuwd naar het volledige spel. Er is goed gekeken naar Portal en dat pakt best grappig uit. Met kleuren werken is een simpel concept, wat ontzettend pittige puzzels als resultaat geeft. Dit zal niet iedereen bekoren, maar hou je wel van een goede uitdaging? Dan is dit er zeker een om in de gaten te houden.
Wij hebben de demo van ChromaGun 2: Dye Hard op pc gespeeld. Dat is ook het enige platform waar het ergens in 2025 op uitkomt.