Doorgaan naar artikel
Final Fantasy VII Rebirth pc-versie
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De Final Fantasy VII Rebirth pc-versie is een uitstekende variant van een geweldig spel.

Inmiddels bijna een jaar geleden verscheen het tweede deel in de Final Fantasy VII remake-trilogie. Niet alleen kreeg het toentertijd een bijzonder lovende review van ons, ook zijn we alleen maar meer van het spel gaan houden, zoals te lezen in deze game top 3 van 2024. Nu kan iedereen ook aan de slag met de Final Fantasy VII Rebirth pc-versie.

We hebben de game al zo uitgebreid besproken, dat we het in deze recensie niet meer gaan hebben over de opzet van Rebirth of wat we ervan vinden, lees daarvoor vooral de oorspronkelijke recensie terug. We gaan het in deze review vooral hebben over de technische kwaliteiten van de pc-versie.

Voor de duidelijkheid, we hebben de game uitgebreid op pc gespeeld en beeldmateriaal regelmatig vergeleken tussen een high-end gaming-pc en een PlayStation 5 Pro. Ook hebben we de game op de Steam Deck gespeeld, daarover lees je meer aan het einde van deze review.

Laten we beginnen door te zeggen dat het totaalplaatje van de pc-versie dik in orde is. De game is goed geoptimaliseerd en wij hadden alle grafische instellingen op het allerhoogst gezet op 1440p en speelden het overgrote deel van de tijd op een solide 120fps, met af en toe een dipje tussen de 90 en 100fps in bijvoorbeeld een stad. De gevechten voelen heerlijk vloeiend aan door de stabiele framerate en dat alleen zal voor veel mensen al reden genoeg zijn om de game op de pc te halen. Dit staat natuurlijk tegenover de versie op de normale PS5 waarin je moet kiezen tussen 30fps met een mooie game, of 60fps met een game met behoorlijk wat dipjes in de resolutie. De PS5 Pro-versie draait het spel op een prachtige 4k met 60fps. Ook op lagere instellingen ziet de game er nog dikke prima uit op pc, dus een balans tussen een hoge framerate en goede grafische kwaliteit moet voor de meeste mensen wel te doen zijn.

Een van de grootste punten voor de pc-versie is als je het de marketingafdeling, en regisseur Naoki Hamaguchi, vraagt, de belichting. De kracht van pc’s heeft ervoor gezorgd dat men de belichting vele malen realistischer heeft kunnen maken, dus laten we dat eens onder de loep nemen.

De impact van de belichting in een game als Rebirth is behoorlijk groot. Het is een grote, open, kleurrijke wereld. Hoe de zon door de ramen van een huis schijnt, of over een bloemenveld straalt, doet veel voor de sfeer. En ja, de belichting is inderdaad mooier dan in beide PlayStation 5-versies van het spel. Het kan in bepaalde situaties er ook voor zorgen dat het gezicht van een personage beter tot zijn recht komt en minder vlak oogt. Alhoewel het verschil bij gezichten héél groot is met de normale PS5, is het een relatief klein verschil met de Pro.

Wel is opvallend dat een probleem dat de PS5 Pro-upgrade deels had verholpen, weer sterker aanwezig is in de pc-versie. In de oorspronkelijke versie op de standaard PS5, kwam het heel vaak voor dat als je een gebouw of grot in- of uit ging, dat het licht dan storend sterk zou veranderen. Zo was als je vanuit een bar naar buiten keek, het licht verblindend en als je naar buiten liep was het een hele overdreven overgang. Dit is niet het meest storende ooit, maar was wel een opvallende frats. De versie met de PlayStation 5 Pro-patch heeft dit heel sterk verminderd, wat voor fijnere overgangen tussen binnen en buiten zorgde. Daarom is het raar dat de pc-versie het weer heeft verergerd. Het is geen reden om de pc-variant van Rebirth niet in huis te halen, maar moet wel genoemd worden als minpuntje.

Anti-Aliasing is niet uit te zetten op pc, wat ervoor zorgt dat haar bijvoorbeeld soms erg schittert op een super onnatuurlijke en semi storende manier. De PlayStation 5 Pro met PSSR doet dit in veel gevallen een stuk beter. Ook lijken ogen wat beter tot hun recht te komen op de PlayStation 5, terwijl de pc-versie weer meer details van gezichten kan weergeven.

Tot slot is er nog de Steam Deck. De game is ‘Steam Deck Verified’ en Square Enix doet redelijk wat marketing voor de Steam Deck, maar eigenlijk snappen we niet goed waarom. ‘Steam Deck Verified’ heeft weinig te maken met de performance van een game en Final Fantasy VII Rebirth loopt ook niet bepaald lekker op de Deck. Als je de Steam Verified-instellingen gebruikt, krijg je echt een lachwekkend lelijke game voorgeschoteld. De dynamic resolution van 50% wordt permanent gebruikt, wat betekent dat je het spel op de helft van een al vrij lage resolutie speelt. Cloud ziet er enorm wazig uit en gevechten zijn lastig om te doen omdat het lijkt alsof een bijna blind persoon zonder bril naar het scherm zit te kijken.

Na wat geklooi met een hoop instellingen, kregen we een degelijke 30fps met 100% van de resolutie. Wel staat absoluut elke setting hierbij op zijn laagst, behalve dynamic resolution. Het spel ziet er hierbij gewoon niet goed uit op de Steam Deck. Als je al jaren wacht op Rebirth en per se het spel wilt spelen en dit alleen op de Steam Deck kan doen, dan is het speelbaar, maar een positiever woord dan “speelbaar” kunnen we niet echt gebruiken. Voor de duidelijkheid: dit is geen klacht. Final Fantasy VII Rebirth is een waanzinnig mooie en technisch zware game, dus dat je het überhaupt kan spelen op een handheld is al gekkenwerk. Het is dus niet raar dat het slecht draait, maar we wilden het wel specifiek benoemen aangezien Square Enix je zou laten denken dat de game geweldig goed loopt op de Deck.

Al met al is de Final Fantasy VII Rebirth pc-versie een hele goede variant van een geweldig spel. Het is niet op elk vlak de allerbeste versie: in sommige gevallen wint de DLSS het van de PSSR en in andere gevallen is het weer precies omgedraaid. Als je wachtte tot de game op pc te spelen was, dan mag je in je handen wrijven met een uitstekende pc-port.