review
Tales of Graces f Remastered
Conclusie
Tales of Graces f Remastered is een prima remaster met een aantal fijne quality of life-verbeteringen. Helaas is het verhaal niet heel interessant en moet deze game het vooral hebben van het vechtsysteem.Een van de meest bekende JRPG-franchises, naast Final Fantasy en Dragon Quest, is waarschijnlijk wel de Tales-serie. De franchise begon al in 1995 met Tales of Phantasia voor de Super Famicom (de Japanse versie van de Super Nintendo Entertainment System) en Bandai Namco bracht daarna nog flink wat delen uit. Zo ook Tales of Graces voor de Nintendo Wii in 2009. Helaas was het spel alleen beschikbaar voor het Japanse publiek, maar in 2012 kwam er in Europa ook een verbeterde versie uit voor de PlayStation 3 in de vorm van Tales of Graces f. Blijkbaar vindt Bandai Namco dat nog niet genoeg mensen deze game hebben gespeeld en komen ze dit jaar met Tales of Graces f Remastered, een opgepoetste versie van een opgepoetste versie. Wij zijn met deze game aan de slag gegaan en hieronder kun je lezen of het allemaal de moeite waard is.
Tales of Graces f Remastered speelt zich af op de planeet Ephinea en volgt het verhaal van Asbel, troonopvolger van een plaatselijke heerser in het rijk van Lhant. In zijn jeugd maakt hij een belofte aan Richard, prins van het koninkrijk Windor, en de mysterieuze Sophie om voor altijd vrienden te blijven. Kort daarna maakt het verhaal een flinke sprong in de tijd en is het ineens zeven jaar later. De wereld is niet meer hetzelfde en er is een machtsstrijd gaande op Ephinea. Natuurlijk is het aan jou en je vrienden om Ephinea te redden, maar dat blijkt allemaal niet zo eenvoudig.
Het verhaal in Tales of Graces f Remastered is allesbehalve bijzonder. De wereld is in gevaar en alleen jij en je vrienden kunnen het tot een goed einde brengen. Waar hebben we dit vaker gehoord? Nou hoeft een verhaal niet heel verrassend zijn, maar wel op een toffe manier worden gebracht. Helaas is dat ook niet het geval in Tales of Graces f Remastered. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door trage cutscenes en lange, saaie dialogen. Heel af en toe word je getrakteerd op filmpjes met een soort anime-achtige stijl, wat wel heel mooi is, maar dit gebeurt maar een paar keer. Waarom de ontwikkelaar ervoor heeft gekozen vooral in-game cutscenes te maken in plaats van de anime-achtige, is ons een raadsel. Dit had het zoveel leuker gemaakt om naar te kijken.
De gameplay in Tales of Graces f Remastered, en in bijna alle JRPG’s, bestaat voornamelijk uit het lopen naar bepaalde punten, het praten met mensen, af en toe een puzzel oplossen en natuurlijk vechten. Tales of Graces f Remastered heeft niet echt een open wereld en veel gebieden kun je nog niet betreden als het verhaal dit niet van je verlangt. Daarnaast zijn er ook talloze onzichtbare barrières, waardoor het reizen door Ephinea niet altijd even geweldig is. Toch heeft de ontwikkelaar het een stuk verbeterd ten opzichte van de vorige versies, want je kunt nu duidelijk zien waar je heen moet en hoe ver het nog is. Ook kun je instellen dat je niet hoeft te vechten met de wezens die je tegenkomt tijdens je wandelingen. Dat maakt het al een veel betere ervaring dan dat het was, maar het wordt niet ineens heel leuk om te doen.
Tales of Graces f Remastered moet het vooral hebben van het vechtsysteem en daarmee weet het een hoop van de minpunten goed te maken. De gevechten zijn in realtime, zoals ook in eerdere delen het geval was. Je vecht altijd met een groep, maar je teamgenoten vechten zelf en daar hoef je in principe niks aan te doen. Dit werkt prima als je de moeilijkheidsgraad niet al te hoog zet, maar doe je dat wel dan is het aan te raden om ook aandacht aan je teamgenoten te schenken. Zo kun je voor elk teamlid instellen hoe ze zich op bepaalde manieren moeten gedragen. Wil je bijvoorbeeld dat ze vol in de aanval gaan, of dat ze meer een defensieve houding aannemen? Wil je dat ze zich richten op de vijanden die in de buurt zijn, of dat ze juist naar de tegenstander gaan die het moeilijkst is om te verslaan? Het is allemaal mogelijk.
Daarnaast is het ook mogelijk om je teamleden een bepaalde titel te geven, waar weer bepaalde kenmerken aan hangen die nuttig kunnen zijn in een gevecht. Je kunt het een beetje vergelijken met verschillende klassen die je kent uit andere games. Elke titel is ook weer verder te ontwikkelen door deze te gebruiken en daarmee maak je deze ook een stuk krachtiger. Of de titel die je gebruikt effectief is, hangt natuurlijk helemaal af van het type tegenstander of de strategie die je gebruikt tijdens het vechten. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende wapens te gebruiken en deze van edelstenen te voorzien. Hierdoor kun je ook weer verschillende eigenschappen van je wapen versterken. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het vechtsysteem in Tales of Graces f Remastered enorm strategisch is en dat maakt het ook zo leuk om te doen.
Natuurlijk moet je zelf ook met je zwaard slaan en dat is in het begin een beetje saai, maar naarmate de uren verstrijken en de tegenstanders uitdagender worden, wordt ook het vechten steeds leuker. Met behulp van de bovengenoemde vaardigheden moet je proberen zo lang mogelijke aanvalscombinaties uit te voeren. Dat begint een keer met tien slagen achter elkaar, maar het worden er steeds meer en de combinaties steeds langer. Het geeft alles bij elkaar enorm veel voldoening als je een tegenstander hebt verslagen na het zorgvuldig uitvoeren van je strategie en perfecte combinaties. Mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan kun je in deze versie direct het gevecht opnieuw beginnen, zonder dat je hele stukken opnieuw moet spelen. Nog een quality of life-verbetering die wij enorm weten te waarderen.
Naast de nodige verbeteringen op het gebied van gameplay, heeft de game grafisch natuurlijk ook een flinke stap gemaakt. Tales of Graces f Remastered ziet er erg kleurrijk en behoorlijk scherp uit. Toch kun je, als je goed kijkt, wel zien dat het gaat om een wat oudere game. Er zijn niet heel veel details aanwezig in de wereld van Ephinea, maar toch stoort dat nooit.
Tales of Graces f Remastered voegt veel verbeteringen toe die het leven wel een stukje makkelijker maken. Als remaster is deze versie dan ook meer dan geslaagd, maar de game zelf was nooit een van de beste uit de franchise. Het vechtsysteem daarentegen is wel erg goed en dat maakt het zeker de moeite waard voor fans van de serie. Mocht je de Tales-games vooral spelen om het verhaal, dan kun je deze misschien beter overslaan.
Tales of Graces f Remastered is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is ook verkrijgbaar op Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.