review
Wyrmspan
Conclusie
Wyrmspan is met recht een expertspel te noemen. De vormgeving is prachtig en goed doorgevoerd in alle onderdelen van het spel. Als je bekend bent met Wingspan zet je het eerste spel gemakkelijk weg, al is het nog even zoeken naar de nieuwe regels. En die zijn er. Het voelt alsof Wyrmspan een basisspel is waar al uitbreidingen in zijn verwerkt. Het zit vol strategie en mogelijkheden. Het is daarmee echt een aanrader voor iedere spellenkast.Van de makers van het mooie vogelspel Wingspan is nu het nóg mooiere Wyrmspan uitgebracht. In Wyrmspan ‘bouw’ je geen vogels, maar lok je draken naar verschillende grotten toe. Deze grotten moet je wel eerst zelf uitgraven. De draken zijn er in alle soorten en maten. Het is aan de spelers om een goede combinatie van draken te spelen om zoveel mogelijk punten te verdienen.
In Wyrmspan heeft iedereen een eigen tableau waarop de draken worden gespeeld. Elke beurt kun je grotten gaan verkennen, draken lokken of nieuwe grotten uitgraven. Op een positie moet eerst een grot uitgegraven worden voordat er een draak naartoe gelokt kan worden. Het leggen van zo’n grot, wat een iets kleinere kaart is dan de draken zelf, kost je niets, maar kan mooie bonussen opleveren. Het spelen van een draak werkt eigenlijk hetzelfde als in Wingspan. Je betaalt de kosten op de kaarten en legt de draak neer. Hoe verder in de grot je komt, hoe meer drakeneieren je betaalt. Een grappig element zijn de drakenjongen. Drakenjongen kosten altijd melk, je kunt er geen eieren op kwijt en ze groeien op in het spel. Des te vaker je door de verkenactie bij het drakenjong komt, hoe meer waard ze worden. Anders dan bij Wingspan zet je in de verkenactie stappen zowel op de draken als tussen de draken. Hiermee verdien je meestal bonussen, zoals het pakken van draken of grotten uit de markt, of het zetten van een stap in de drakengilde. De drakengilde dat per spel anders kan zijn, geeft elke stap een goed of een munt of een ander soort bonus. Dit is een leuk extra element van dit bordspel.
Wat snel opvalt aan Wyrmspan is de aandacht die is uitgegaan naar de vormgeving. Het hele spel ziet er prachtig uit en het fantasythema is in alle spelonderdelen doorgevoerd. De eieren waren in Wingspan al mooi, maar in Wyrmspan hebben ze nog net wat meer details en glitters bijvoorbeeld.
Naast de fantastische vormgeving voelt het alsof Wyrmspan een basisspel mét uitbreiding is. Het spelen van een drakenjong bijvoorbeeld kost relatief weinig en levert veel punten op. Tegelijkertijd kun je er geen eieren op kwijt, wat best wel beperkend werkt als je meerdere drakenjongen op je tableau hebt liggen. Anders dan we kennen is ook de drakengilde. Dit kan ieder spel een ander gilde zijn. Tussen de draken op je spelerstableau zitten stappen waarbij je vooruit gaat op de gilde. Hiermee zet je een stap in een cirkel, wat leuke bonussen oplevert. Als je een halve cirkel verder bent, kun je ook een soort superbonus claimen. Dit zorgt voor een heel andere manier van spelen. Het grootste verschil met het andere vleugelspel is de verkenactie. Bij Wyrmspan krijg je niet een enorme hoeveelheid kaarten of goederen wanneer je die grot hebt volgebouwd. Dit brengt het spel wat meer in balans. Daarnaast geeft het neerleggen van een grot ook voordelen en geldt dit niet alleen meer voor het plaatsen van draken. Al met al zit er meer diversiteit in de acties, wat Wyrmspan meer een expertspel maakt.
Je speelt Wyrmspan in ongeveer negentig minuten uit volgens de doos, maar de eerste paar keer is dat een stuk langer in verband met het doornemen van de regels. Je hoeft het spel Wingspan niet te kennen of te hebben om deze editie te kunnen spelen. Wel ben je wat sneller opgestart wanneer je Wingspan al kent. Gelukkig is er in de handleiding rekening gehouden met spelers die al bekend zijn met deze spellen en hierbij wordt aangegeven waar Wyrmspan afwijkt. Je speelt het met één tot vijf spelers en het is wat ons betreft een aanrader voor elke spellenkast.