Doorgaan naar artikel
Sonic X Shadow Generations
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Sonic X Shadow Generations is wat ons betreft de ultieme moderne Sonic-game die het beste van 2D- en 3D-Sonic samenbrengt. De Shadow-toevoeging is een meer dan geweldige kers op de taart.

De originele Sonic Generations wordt nog steeds gezien als een van de beste moderne games rondom de befaamde blauwe egel. Niet gek dus dat deze game als basis is gepakt voor het nieuwe Sonic X Shadow Generations, waarbij je niet alleen een remaster krijgt van de originele game, maar ook een compleet nieuw standalone avontuur rondom Shadow the Hedgehog. Weet de remaster opnieuw te imponeren en weet Shadow het pakket wellicht naar een nog hoger plan te tillen? Je leest het in deze review.

Het verhaal van Sonic Generations draait om professor Eggman die stuit op een mysterieuze entiteit genaamd de Time Eater. Hiermee kan hij terugreizen in de tijd, waarmee hij besluit contact te zoeken met zijn oudere ik om de keren dat zij verslagen zijn door Sonic en zijn vrienden teniet te doen. Wanneer de Time Eater moderne Sonic aanvalt, worden zijn vrienden in verschillende tijdperken geslingerd en zal onze blauwe vriend alles op alles moeten zetten om de Time Eater te verslaan en daarnaast zijn vrienden te redden.

Hoewel het verhaal een beetje als een slap excuus klinkt om Sonic op pad te sturen door zijn geschiedenis, moeten we zeggen dat het toch wel verrassend goed uitpakt. Het weet best wel te boeien en het is meer dan genoeg om je bezig te houden.

De game heet Generations met een hele duidelijke reden en dat is dat het verhaal een kapstok is om je langs de geschiedenis van Sonic te voeren. Je komt langs allerlei iconische levels uit de complete historie van Sega’s mascotte en dat is erg tof, zeker wanneer je de egel bent blijven volgen al die jaren. Zo kom je locaties tegen uit het originele Sonic the Hedgehog van de Mega Drive, Sonic Adventure van de Dreamcast, maar ook uit games als Sonic Forces en Unleashed die zijn verschenen nadat Sega is gestopt met het maken van consoles. Ook de eindbazen zijn gebaseerd op beroemde gevechten uit de Sonic-historie.

Het toffe daarbij is dat je van elk level twee edities krijgt. Een klassieke en een moderne versie, waarbij je in die eerste de traditionele 2D-sidescrolleractie krijgt en je bij de laatste een moderne 3D-variant voor je kiezen krijgt. Dat werkt enorm tof. De 2D-levels zijn zonder meer prima ontworpen en kennen meerdere paden naar het einde. Zo zal je de eerste keer dat je speelt waarschijnlijk je route op puur toeval baseren, maar naarmate je de levels opnieuw speelt en probeert alle verzamelobjecten te vinden merk je dat er echt enorm veel te ontdekken is. De kenmerkende Sonic-snelheid gaat hierbij niet verloren en de besturing werkt gelukkig goed mee. Het voelt als dansen wanneer je zonder geraakt te worden door de werelden racet en het geeft een kick als je dat ook lukt.

De moderne werelden vinden we eigenlijk nog een stukje leuker. Je wisselt tussen verschillende perspectieven terwijl je door de levels raast. De ene keer speel je een sidescroller en even later bekijk je Sonic weer van achteren terwijl je links en rechts vijanden uitschakelt door middel van combo’s. Ook hier is het snelheidsgevoel perfect gedaan en werkt de besturing uitstekend mee. De variatie in de 3D-levels is een stuk groter.

Tussen de levels door verblijf je in een volledig witte wereld, die je door het spelen van de levels langzaam maar zeker van kleur voorziet. Hier zijn ook nog weer allerlei extra’s te doen en te verzamelen, zoals challenges voor elke wereld waarmee je sleutels verdient om een baasgevecht te ontgrendelen. Het geeft je het gevoel dat er enorm veel te beleven is in deze game, ondanks dat het aantal werelden wellicht wat beperkt is.

Maar wat echt de show steelt is het nieuwe Shadow Generations-deel dat is toegevoegd. Deze neemt de basis van Sonic Generations en voegt daar nog een aantal spectaculaire vernieuwingen aan toe. Shadow is natuurlijk gecreëerd als het ultieme wezen, wat er voor zorgt dat hij een aantal speciale krachten kan gebruiken om zich door de levels te bewegen. Die zijn overigens ook speciaal voor Shadow gemaakt.

Zo heb je onder andere je Doom Spear, waarmee je een soort van geleide raketten op vijf vijanden tegelijk af kunt schieten. Het tofst voor het oog vinden wij de Doom Wings, waarmee je stukjes kunt vliegen of gliden. De manier waarop dit gebeurt lijkt sterk gebaseerd op superschurk Venom, waarbij er een soort van symbioot-achtige extensies uit het lichaam van Shadow komen.

De krachten maken dat er nog meer variatie in de levels van Shadow te vinden is. Je hebt meer manieren om vijanden uit te schakelen of lastige plateaus te bereiken en dat maakt het misschien wel dubbel zo leuk.

Tot slot willen we nog een groot compliment geven voor de graphics, want die zijn echt geweldig. Sonic X Shadow Generations knalt van je scherm, waarbij zeker de levels waarbij je Sonic speelt enorm kleurrijk zijn. Die van Shadow zijn industriëler maar ook een lust voor het oog als het om details gaat.

Je leest het al, wij zijn enorm enthousiast over Sonic X Shadow Generations. Dit is wat ons betreft de Sonic-game zoals we die altijd al wilden hebben. De combinatie van 2D en 3D brengt het beste van beide werelden. Daarnaast voel je je altijd in controle als je op volle snelheid door de beeldschone werelden schiet. Dit is een niet te missen Sonic-game.

Wij speelden Sonic X Shadow Generations op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.