Doorgaan naar artikel
Dragon Quest III HD-2D Remake
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Dragon Quest III HD-2D Remake maakt zeer goed gebruik van de HD-2D grafische stijl. Het spel ziet er daardoor fraai uit, maar wees gewaarschuwd dat de remake niet veel verder gaat dan dat. De gameplay is veelal hetzelfde en daardoor is het een enorm ouderwets spel in een fraai, modern jasje.

Dragon Quest is een belangrijke reeks geweest voor de gamewereld. Alhoewel het in ons kikkerlandje nooit zo in populariteit ontplofte als het in Japan deed, ondanks de medewerking van Dragon Ball-meesterbrein Akira Toriyama, was het de voornaamste inspiratiebron voor een serie die wél ontzettend groot werd in het Westen: Final Fantasy. Het was alweer in 1988 dat Dragon Quest III verscheen voor het Nintendo Entertainment System (NES). Technisch gezien was het de derde game, maar chronologisch gezien is het het eerste spel van de zogeheten “Erdrick Trilogy”. De andere games daarvan, Dragon Quest en Dragon Quest II, krijgen ook een remake. Het voorgerecht van dit driegangenmenu heet Dragon Quest III HD-2D Remake en wij hebben hem gespeeld.

Het spel begint met onze jonge held, die je zelf een toepasselijke naam mag geven, die op avontuur uit wil gaan. Er is een gevaarlijk monster, de “Archfiend Baramos”, en toen de vader van de nieuwe avonturier op zoek ging naar Baramos, verdween hij. Het is een typische ouderwetse avonturen-game, want het verhaal is niet zo’n heel groot onderdeel van het spel. In plaats van dat je continu spannende dialogen en plottwists voorgeschoteld krijgt, ben je het overgrote deel van het spel bezig met… het vinden van een paar sleutels. Dat is niet zo erg, het heeft een ouderwetse charme die we wel kunnen waarderen en dit is nou eenmaal hoe het verhaal bijna veertig jaar geleden gemaakt was.

Zodra we beginnen met spelen, valt op dat Dragon Quest III HD-2D Remake er erg goed uitziet. De gepatenteerde HD-2D-stijl van Square Enix, oorspronkelijk bekend van Bravely Default en later ook van Octopath Travelerkomt bijzonder goed tot zijn recht in deze remake. In elk spel wordt de HD-2D weer anders toegepast en hier valt vooral op hoe goed de kleuren tot hun recht komen. Hierdoor is het een waar genot om door de wereld van het spel te reizen. Als je een nieuwsgierige speler bent die deze oude games nooit gespeeld heeft, dan is deze zeer mooie grafische stijl wel zo’n beetje wat de remake qua nieuws te bieden heeft, samen met prachtige muziek.

Remakes komen in alle soorten en maten en dat maakt het soms ook lastig voor mensen die geen zin hebben om al het gamenieuws door te spitten om in te zien met wat voor remake ze te maken hebben. In het geval van Dragon Quest III HD-2D Remake is het een redelijke simpele remake van een relatief kleine schaal. De visuele stijl is enorm veranderd, en ziet er geweldig uit, maar verder ben je qua gameplay wel echt een spel uit 1988 aan het spelen en dat moet wel je ding zijn.

Je gaat met vrij weinig introductie maar de wijde wereld in. Je huurt wat avonturiers uit een bar, zonder dat je een band met ze vormt of dat ze überhaupt onderdeel van het verhaal uit maken, en je loopt maar het dorp uit. Hier kan je weer allerlei richtingen op en in verschillende grotten, kerkers, kastelen, torens en dorpen kan je avontuur vinden. Waarom bevecht je ondertussen monsters? Om sterker te worden! Waarom wil je sterker worden? Geen idee, waarschijnlijk om meer monsters te kunnen bevechten! Zo gaat het ook met het verhaal. Je gaat maar op zoek naar een sleutel. Waarom ga je op zoek naar een sleutel? Nou, iemand vertelde je dat het wel handig is om een sleutel te hebben, want… een sleutel maakt deuren open en een geopende deur is beter dan een gesloten deur, toch?

Gevechten beginnen plotselings, via het zogeheten “Random Encounter”-systeem, dat je wel zal kennen als je een doorgewinterde JRPG-fanaat bent. Je loopt door de wereld en opeens hoor je een specifiek deuntje dat aangeeft dat een gevecht gaat beginnen en dan zie je je helden op een rijtje tegenover een rijtje van monsters. Ook hier is weinig aan veranderd en in dit geval vinden we het wel een echt minpunt. We houden van traditionele, beurtelingse gevechten, maar we hadden in de remake wel wat meer fundamentele aanpassingen verwacht. Zo voer je je hele beurt uit en wordt die na afloop afgespeeld. Dit voelt wat gedateerd aan, want als je een enkele handeling kan kiezen en kan zien wat het resultaat is, heb je meer informatie tot je beschikking voor je volgende acties van de beurt, wat het spannender maakt en de hoeveelheid interactie verhoogt.

Ook is de weergave tijdens gevechten wat jammerlijk. Je ziet je helden wel wanneer je acties uitkiest, maar wanneer de hele beurt wordt afgespeeld, zie je alleen de monsters en wat animaties over en weer vliegen. Je moet dus continu heel oplettend naar het scherm kijken om erachter te komen wat er gebeurt. Dat klinkt wat overdreven, maar het is zoveel simpeler om door te hebben wat er gebeurt in een gevecht, wanneer je daadwerkelijk je eigen personages ziet. Je ziet een poppetje, die maakt een kleine beweging, en vervolgens zie je een effectje bij het monster en een -9. Top, dat monster heeft 9 schade opgelopen vanwege een zwaardaanval van dit personage. Hoe het in deze remake, en het origineel, is weergegeven, is als volgt: je ziet bijvoorbeeld een monster een aanval uitvoeren, je ziet een klein effectje en vervolgens moet je de tekst lezen waarin staat ‘Pietje heeft 9 schade opgelopen’, want Pietje zelf is niet op het scherm te vinden. Je zou misschien zeggen dat dit geen big deal is, maar als je verspreid over dertig uur honderden, zo niet duizenden, willekeurige gevechten uitvoert, is het wel fijn als de informatie zo makkelijk mogelijk af te lezen is.

En nog even voor de duidelijkheid: eerder zeiden we dat het spel op de grafische bewerkingen na niet zoveel te bieden had voor nieuwe spelers. Dat is ook zo, maar dat betekent niet dat er niets is toegevoegd. Er zijn bijvoorbeeld scènes toegevoegd waardoor je meer te weten komt over het verhaal van de vader. Het zijn verder vooral dingen die tof zijn voor de mensen die Dragon Quest III al grijs gespeeld hebben. Ja, het is tof dat er een nieuw beroep is, de Monster Wrangler, maar dat heeft weinig impact wanneer elk beroep al nieuw voor je is. Ja je hebt nu “Abilities” in plaats van alleen “Spells”, maar ook dat heeft weinig impact, behalve dan dat het bijvoorbeeld de Warrior wat interessanter maakt.

Als je op zoek bent naar een ouderwets spel dat er opeens heel mooi uitziet, dan is Dragon Quest III HD-2D Remake fantastisch voor jou. Daarnaast is het een echte liefdesbrief aan de mensen die al van het origineel hielden en nu wat extra content voor hun kiezen krijgen. Had je echter gehoopt dat het verhaal van de “Erdrick Trilogy” op moderne wijze verteld zou worden, dan zal je enorm bedrogen uitkomen. Dragon Quest III HD-2D Remake is een enorm ouderwets spel in een modern jasje. Wijzelf vonden dat op momenten erg verfrissend, maar op andere momenten denken we ook dat er meer in gezeten had.

Dragon Quest III HD-2D Remake is voor deze review gespeeld op pc. De game is verder verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en Nintendo Switch.