Doorgaan naar artikel
Call of Duty: Black Ops 6
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Conclusie

Call of Duty: Black Ops 6 weet de kleine irritaties die in de vorige versies ook te vinden waren, waaronder een groot en onoverzichtelijk menu en updates die een herstart van het spel afdwingen, niet weg te werken. Aan de andere kant schotelt ontwikkelaar Treyarch ons na lange tijd eindelijk weer eens een goede campagne voor en zijn de multiplayer en de zombiemodus weer als vanouds. Als Activision deze ingeslagen weg weet vast te houden, gaat het zeker goed komen met de franchise.

Zeg je Call of Duty, dan heb je waarschijnlijk al precies een beeld in je hoofd. De hoge kwaliteit die het spel al jaren biedt zit ondertussen in ieders geheugen gegrift. Dit is zowel een vloek als een zegen. Goed, het spel is mooi, de gameplay soepel, de multiplayer staat als een huis en het spel is elk jaar weer een van de meest verkochte spellen, maar dit is al jaren zo. De meest gehoorde klacht is toch wel dat het niet vernieuwend is. Elke keer een nieuwe editie met een extra nummer erachter of een revival van een uitstapje naar een ander tijdperk. Elke iteratie heeft dezelfde graphics, met hier en daar een kleine, maar zeer snel vergeetbare toevoeging. De hoogtijdagen van Call of Duty 4 en de eerste Black Ops liggen ondertussen alweer een kleine twee decennia achter ons.

We spoelen nu snel de tijd vooruit naar Call of Duty: Black Ops 6. Eigenlijk geldt bovenstaande nog steeds wel, maar met dit keer een dikke kanttekening. Vergis je niet, het spel is nog steeds overduidelijk Call of Duty, maar wel een die weet wat leuk is. De gameplay is nog steeds super soepel, de animaties van hoogwaardige kwaliteit, de weerspiegeling (vooral die in brillenglazen) is verbluffend en het nieuw geïntroduceerde Omnimovement een leuke, ietwat overbodige toevoeging. Maar waarom zou je niet achter je kunnen schieten bij een duik naar voren? De zombiemodus is ook weer van de partij én er is een hele vermakelijke campagne.

De serie weet nu eindelijk weer eens een paar stappen in de goede richting te zetten. En dat is al meer dan we in vorige jaren gekregen hebben. Dus laten we een gegeven paard niet in de bek kijken en vooral eens onder de loep nemen wat deze versie nu eens goed doet. Want laten we wel wezen, Call of Duty heeft echt weinig ruimte om zichzelf te verbeteren (en dan praten we voor het gemak even niet over de belabberde anti cheat-software).

Het is een immense klus om elk jaar een nieuwe Call of Duty in de schappen te krijgen. Dit jaar was het de schone taak aan Treyarch en Raven Software om er iets moois van te maken. Hier kregen ze gelukkig hulp mee van wat andere studios, waaronder Sledgehammer Games, High Moon Studios en Infinity Ward en dit pakt goed uit. Voor Call of Duty-begrippen duurde deze ontwikkeling ook langer dan normaal, maar liefst vier jaar. Hier krijgen we wel een hele dikke single player-ervaring voor terug en deze was naar onze mening ook hard nodig.

In Call of Duty: Black Ops 6 krijgen we zowaar een best interessant verhaal voorgeschoteld waarin afwisseling in zowel het spel als de locaties troef zijn. Het verhaal oogt wat tam en blijft een beetje teveel op de veilige paden zonder al te controversieel te raken. Je krijgt te maken met verschillende situaties in de niet zo heel veel behandelde Golf-oorlog, waarin de CIA al dan niet schimmige en zeker ook dodelijke spelletjes speelde. Echte gebeurtenissen blijven veilig op de achtergrond en dienen puur als toneel zonder dat Treyarch zijn vingers er aan brandt.

Maar dat wil niet zeggen dat het verhaal niet tof is. Het is niet alleen maar domweg schieten naar elkaar en oorlogje voeren: het zijn welkome afwisselingen als je de opdracht krijgt een casino te beroven of een politiek evenement binnen te vallen. Het komt zelfs voor dat je keuzes kunt maken in de gesprekken die je voert met je team. Daardoor krijgt jouw personage ineens een soort van diepgang. Het is niet gelijk RPG-kwaliteit, maar het is zeker leuk dat er een poging wordt gedaan om er meer van te maken dan alleen hersenloos mikken en knallen.

De missies variëren genoeg om het leuk te houden. Of je nu een bloedstollende sluipmissie moet uitvoeren, of met hightech-spullen in dito situaties terecht komt, het maakt het geheel allemaal weer super spectaculair. Om nog maar te zwijgen over de over-de-top actie die je zoals het een goede Call of Duty-campagne betaamd voorgeschoteld krijgt.

Black Ops 6

Multiplayer is ook een onderdeel dat niet onderschat moet worden. Dit wordt behoorlijk veel gespeeld. Door de die-hards soms zelfs tot lang nadat er nieuwe versies uit zijn gekomen. De multiplayer in Call of Duty: Black Ops 6 heeft maar weinig nieuwe toevoegingen. Als je ooit wel eens een voorgaande editie gespeeld hebt, voel je je gelijk thuis. De standaard modi zitten er weer in. Denk aan Free-For-All, Team Deathmatch en Kill Confirmed voor de hectische kip-zonder-kop-rondrennen-potjes, maar ook de modi waarin je iets meer vooruit moet plannen zoals Domination, Hardpoint en Headquarters maken hun opwachting. En allemaal is het weer precies zoals je verwacht: het is leuk om te spelen.

De potjes zijn kort en hevig en met een goed team sta je in ruim 10 minuten alweer in de lobby. Het heeft na al die jaren nog steeds een hoog ‘nog eentje dan’-gehalte. Maar de meeste charme zit toch wel in het Gunsmith-systeem. Speel wapens vrij door het spel te spelen, maar tegelijkertijd speel je ook verschillende upgrades vrij. Daarmee maak je het wapen in kwestie sterker of makkelijker om te mikken of te schieten.

De zombiemodus is ook weer van de partij en keert weer terug naar zijn roots met verschillende golven aan zombies. Elke wave maakt het je weer substantieel moeilijker en in de latere rondes kun je echt je spreekwoordelijke tanden zetten. Waar Omnimovement eigenlijk voor multiplayer gemaakt is, lijkt het toch dat de zombiemodus hier ook behoorlijk van profiteert. Net als in Max Payne kun je (helaas niet in slow motion) al vliegend door de zombies heen manoeuvreren. Op het moment van schrijven zijn er maar twee, alhoewel best grote, mappen beschikbaar. Daar zal uiteraard in de loop der tijd verandering in komen. Vooralsnog is het een feestje om ze keer op keer opnieuw te spelen voor de verschillende unlockables en easter eggs die er te vinden zijn.

Black Ops 6

Helaas is het niet allemaal leuk en aardig. De menu’s zijn helaas nog steeds onoverzichtelijk en onnodig druk. Het is echt heel erg lastig om makkelijk een mulitplayer-potje op te starten. Je moet eerst verplicht meerdere schermen met al dan niet reclame om iets te kopen doorlopen. En misschien komt het omdat we ouder worden, maar om de personages eeuwigdurend vooruit te zien lopen voordat een potje begint… dat was drie edities geleden leuk. Ook voegt het verplichte winscherm niet echt iets toe, behalve om te laten zien dat je een speciaal gebaar voor 5 euro in de winkel hebt gekocht.

De installatie is wederom weer buitenproportioneel groot, je bent een flinke 300 gigabyte kwijt. Dit heeft onder andere te maken met alle poespas die Call of Duty HQ heet. Als wij Call of Duty 6: Black Ops 6 kopen, dan willen we niet een andere versie spelen, of Warzone. Waarom moeten we dan elke keer als we het spel opstarten heel goed zoeken waar de versie zit die we wel willen spelen? Waarom is dit een verplichte extra installatie? Kunnen we niet gewoon kiezen welk onderdeel we wel of niet willen hebben? Het zijn kleine ergernissen die met elk nieuw deel groter lijken te worden.

Wat ons ook irriteerde was dat we tijdens het spelen van de campagne er zomaar ineens uitgegooid werden. Dit omdat er, schijnbaar, een update op de achtergrond geïnstalleerd werd. Updates in Call of Duty hebben de vervelende eigenschap om het spel te dwingen opnieuw op te starten, ondanks de status ervan. Heb je het spel niet opgestart? Niets mee te maken, de dan geïnstalleerde update verlangt een herstart van het spel. Zit je midden in een filmpje van het hoofdverhaal? Geen probleem, laat me je eruit bonjouren. En er staat wel ‘Resume’ als je verder gaat, maar dat betekent wel verdergaan vanaf het opgeslagen punt van het spel. We hebben regelmatig meegemaakt dat we hetzelfde filmpje meerdere malen moesten kijken vanwege updates die een herstart moesten hebben.

Het lijkt een lijst, maar het zijn kleine irritaties die eigenlijk niet aan Call of Duty: Black Ops 6 weg te schrijven zijn. Dat zou niet eerlijk zijn. Dit is iets fundamenteels waar Activision ongetwijfeld veel kopzorgen over heeft. Het fundamentele ontwerp heeft gewoon een aantal fouten die niet meer zo makkelijk te herstellen zijn. Zeker niet nu het spel zo groot en overkoepelend is. Black Ops 6 is gewoonweg weer lekker ouderwets knallen, met weer een supertoffe single player en zombiemodus als bonus.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Game Pass en pc. Voor de review hebben wij het gespeeld op PlayStation 5.