Monopoly

Monopoly blijft een leuk spel en door het zelf kunnen bepalen van de spelregels, kun je het spelen zoals jij het wilt.

Of je nu een fan bent van bordspellen of niet, je hebt vast gehoord van Monopoly. Het spel werd in 1935 op de markt gebracht door Parker Brothers en sinds die tijd zijn er vele varianten verschenen, ook in digitale vorm. Ubisoft kwam in 2017 nog met een versie voor de Switch, maar vond het toch weer hoognodig tijd om opnieuw te beginnen. Wij gingen de afgelopen weken met dat nieuwe deel aan de slag en hieronder kun je lezen hoe dat is bevallen.

Normaal gesproken vertellen we in een review hoe in spel in zijn werk gaat, maar dat is bij Monopoly natuurlijk niet nodig. Iedereen kent de spelregels, al verschilt dat soms wel een beetje per gezin of vriendengroep. Dat is ook gelijk iets waar de ontwikkelaar rekening mee heeft gehouden, want je kunt bepaalde spelregels aan- of uitzetten. Wil je bijvoorbeeld helemaal niet beginnen aan het veilen van een straat? Dan doe je dat toch gewoon. Wil je dubbel salaris ontvangen als je precies op het vakje start komt? Dat is gewoon mogelijk. Het is fijn dat er rekening wordt gehouden met dit soort zaken, want niet iedereen houdt er dezelfde spelregels op na en op deze manier kun je gewoon lekker spelen zoals jij het gewend bent. Je kunt de regels per potje aanpassen en dat kan dus voor de nodige variatie zorgen tijdens een speelsessie.

Deze versie van Monopoly geeft je de keuze tussen een klassiek bord en een levendig bord. De Switch-versie uit 2017 had meer borden, maar die waren niet allemaal even boeiend. Dat het nu nog maar een levendig bord is, wil natuurlijk niet zeggen dat er in de toekomst niet meer bij zullen komen. Het levendige bord ziet er grappig uit en je kunt zelfs het bord gaan verkennen. Je kunt door de straten vliegen en zult merken dat er echt wel aandacht aan het creëren van het bord is besteed. Daarnaast zul je ook wat speelstukken tegenkomen die hierdoor beschikbaar worden bij je volgende speelbeurt. Het bord voegt verder niet enorm veel toe, maar alleen in bepaalde situaties. Er verschijnt bijvoorbeeld een leuke animatie als je naar de gevangenis moet of als je middels een Kans-kaart wat geld krijgt. Het is subtiel, waardoor het eigenlijk voor iedereen het meest leuke bord is.

Natuurlijk is Monopoly leuk om met vrienden of familie lokaal te spelen, en dat kan ook heel goed met deze versie, maar je kunt het ook online opnemen tegen verschillende mensen. De game verschijnt voor meerdere platformen en je kunt het opnemen tegen iedereen, ongeacht het platform waar ze op spelen. Helaas is het ons niet gelukt om een tegenstander te vinden op de momenten waarop wij met de game aan de slag gingen, dus of dat goed werkt, kunnen wij helaas niet vertellen. Maar als het allemaal net zo goed werkt als de offline-modus, dan zal dat wel goed zitten.

Grafisch gezien is het natuurlijk een enorme stap voorwaarts, maar dat is ook niet zo gek. Het draait allemaal erg soepel, iets wat erg belangrijk is bij een spel dat van zichzelf al enorm frustrerend kan zijn. Ook de muziek is aangenaam, iets wat niet altijd het geval is bij dit soort type spellen. Het lijkt erop dat de ontwikkelaar er alles aan heeft gedaan om alle frustraties weg te nemen die de vorige versie wel had.

Monopoly zit gewoon goed in elkaar. Het is jammer dat je maar kunt kiezen uit twee verschillende borden, maar dat wil niet zeggen dat er in de toekomst nog een uitbreiding zal komen. Het zelf kunnen bepalen van een flink aantal spelregels is een hele goede toevoeging ten opzichte van de vorige versie. Het zorgt er gewoon voor dat je helemaal zelf kunt bepalen hoe je het wilt spelen, zonder frustraties. Ook grafisch gezien is het dik in orde en kan het prima mee met games die recent zijn verschenen. Toch blijft Monopoly maar gewoon Monopoly en moet je je afvragen of je echt een nieuwe versie nodig hebt als je al de versie uit 2017 in je bezit hebt. Mocht je die nog niet hebben, en hou je van Monopoly, dan kunnen wij deze versie van harte aanbevelen.

Monopoly is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is verder verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.