Doorgaan naar artikel
Mario & Luigi: Brothership
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

We hebben natuurlijk pas een klein deel van Mario & Luigi: Brothership gespeeld, maar zijn onder de indruk van wat Nintendo tot nu toe heeft laten zien. Een interessant verhaal, sterke gameplay en toffe graphics maken dat Nintendo een zaadje geplant lijkt te hebben voor een dijk van een game!

Nintendo heeft de afgelopen jaren en vooral het afgelopen jaar heel veel bestaande games in een nieuw jasje opnieuw uitgebracht. Toen de aankondiging van Mario & Luigi: Brothership daar was en dit een nieuwe game bleek te zijn was de verrassing dus groot! Maar weet Nintendo wel eer te doen aan deze populaire franchise, of was het beter geweest om toch een remake uit te brengen? Wij mochten recentelijk al uitgebreid aan de slag met het spel en delen onze eerste bevindingen graag met jullie.

Het spel begint wanneer Mario en Luigi door een nog onbekende kracht naar Concordia worden gehaald om de wereld te redden. Concordia was van origine een grote eilandengroep die aan elkaar verbonden was, maar door een duistere kracht is deze verbinding verdwenen en is het aan de broers om dit in ere te herstellen. Alhoewel we nog weinig verhaalplots hebben gezien en dus niet zeker weten of Bowser er een rol in speelt, is het tof om te zien dat er weer een echt nieuw verhaal is bedacht.

Je avontuur speelt zich voornamelijk af op de eilanden van Concordia en Zeiland. Zeiland is een soort van de hubwereld van Mario & Luigi: Brothership, maar dan in de vorm van een boot. Je kunt met dit eiland koers zetten naar de andere eilanden om deze te verkennen en uiteindelijk te verbinden met de boom op Zeiland. Tijdens de speelsessie hebben we twee van deze eilanden verkend en wat misschien wel logisch is, maar vooral ook heel positief is, is dat beide eilanden volledig anders zijn.

De gameplay is een mix van vechten, verkennen en puzzelen, de drie basiselementen van iedere Mario & Luigi-game. Verkennen doe je natuurlijk door er op uit te gaan, maar vooral ook door met de vele personages te spreken. Door opdrachten voor hen op te lossen (puzzels) kom je verder richting de plek waar je het eiland kunt verbinden. Onderweg kom je vervolgens regelmatig vijanden tegen die je moet verslaan.

We merkten al snel dat we echt even de tijd nodig hadden om in de gevechten te komen. Het is ook alweer lang geleden dat het vorige deel verscheen en vooral het samenwerken vereist wat handigheid. Mario is altijd met A te besturen en Luigi met B, maar uit automatisme druk je meer dan eens op de verkeerde knop als je de speciale aanvallen wilt uitvoeren. Alhoewel we niet echt het begin hebben gespeeld, hadden we wel het gevoel dat het spel een opbouw kent die je deze foutjes in het begin laat maken.

Waar veel (vooral nieuwe) spelers al snel een vergelijking zullen trekken naar Paper Mario, aangezien dit ook een RPG is, is Mario & Luigi: Brothership wel echt anders. Alhoewel je in Paper Mario ook niet alleen bent, voer je de aanvallen in gevechten altijd alleen uit. Dat is hier wel anders. Iedere aanval kun je met behulp van je broer versterken. Daarnaast zijn er ook nog zogenaamde duo-aanvallen. Die zijn nog een stukje sterker, maar vereisen nog meer dan bij een gewone aanval goede timing. Dat is ook wat we in de vorige alinea bedoelden met waar het soms echt lastiger wordt.

Een belangrijk thema in Mario & Luigi: Brothership is stroom en dat zie je op diverse manieren terugkomen. Zo breng je de eilanden middels stekkers in verbinding met Zeiland. Daarnaast willen we hier de Strijdstekkers graag uitlichten. Dit zijn items die je zelf kunt maken op bepaalde plekken en geven een bepaald tactisch voordeel aan gevechten. Je kiest zelf welk voordeel je activeert, maar het kan zijn dat je eerst een aantal handelingen moet doen voor het effect werkt. Bijvoorbeeld door eerst een x-aantal aanvallen uit te voeren.

Wat echt heel tof is, is dat er voor een nieuwe grafische stijl is gekozen. Tenminste, nieuw als in dat deze nog niet eerder gebruikt is in de Mario & Luigi-spellen. Opmerkelijk eigenlijk, want dit is juist wel de stijl die altijd voor de artwork van de games is gebruikt. Mede hierdoor voelt het spel nog meer aan als een echt nieuw avontuur en het past ook nog eens heel goed bij de wereld van Concordia.

We hebben pas een heel klein gedeelte van Mario & Luigi: Brothership gezien, maar tot nu toe zijn we onder de indruk. Het spel biedt een toffe grafische stijl, een tot nu toe interessant verhaal en vooral leuke gameplay. We merkten wel dat spelers vermoedelijk in het begin moeite zullen hebben om de gevechten onder de knie te krijgen. Of dit helemaal soepel wordt aan het einde is onbekend, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit goed komt.