Dragon Ball Sparking! ZERO
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games

Als je zorgt dat je jouw technieken tot in de puntjes perfectioneert, dan is dit een parel van een spel. Dragon Ball Sparking! ZERO zit tot de nok toe gevuld met alles wat Dragon Ball te bieden heeft en zo tof maakt. De AI laat hier en daar wat te wensen over en is niet altijd even consistent, maar dat is een klein minpuntje op een verdraaid moeilijk, maar o zo tof en spectaculair vechtspel.

Er zijn genoeg Dragon Ball-spellen in de omloop. Denk aan Xenoverse, Kakarot en The Breakers. Maar geen van allen kon tippen aan de chaotische, maar epische gevechten waar Dragon Ball zo bekend om staat. Het enige spel wat daar een beetje mee in de buurt kwam, was toch echt Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi. Dat vertaalt ruwweg naar De Sterkste Onder de Hemel Vechtsport Toernooi. Dit vonden wij als westerlingen schijnbaar wat beter klinken. In Japan heet deze serie Dragon Ball Z: Sparking! en daar is nu dus, een deel vier van uitgebracht: Dragon Ball Sparking! ZERO, negeer voor het gemak de ZERO aan het eind even. Nadat we er een paar maanden geleden even aan mochten ruiken, hebben we nu het volledige spel mogen spelen. Lees gauw verder of onze bevindingen van toen nog steeds stand houden.

Het maakt gelukkig niet zoveel uit hoe het heet, als het maar lekker speelt. En man! Doet dat het. Gelijk in het begin, zelfs in de tutorials, voel je je meteen oppermachtig als je met Goku, Gohan of Frieza een aantal moves doet. Het raakte bij ons gelijk weer die gevoelige snaar wat zijn voorganger in 2007 op de PlayStation 2 ook zo fijntjes deed. De besturing is intact gebleven en het duurde niet lang of het spiergeheugen deed zijn werk weer uitmuntend. Laten we daar wel gelijk een kanttekening bij zetten; dat we ons nog wat konden herinneren, konden we goed gebruiken. Het spel is namelijk erg moeilijk en onvergeeflijk.

We willen je gelijk meegeven dat je het beste eerst de tutorials doorloopt. Het zijn er behoorlijk wat en ze beginnen redelijk simpel met blokkeren, slaan en je KI opladen. Al gauw pak je de wat moeilijkere technieken op, getimede ‘blocks’ en krachtige laserstralen weerkaatsen. En als laatst kun je jezelf de meest ingewikkelde moves en combo’s meester maken. Denk aan teleporteren, wisselen van personage en vervolgens een supermove op je tegenstander zijn ei gooien. Alsof het niets is. We kunnen je verzekeren, dat is het niet. De tutorials zijn er niet voor niets, gebruik ze. Als jij niet zorgt dat je de verschillende technieken tot in de puntjes beheerst, walst de tegenpartij niet alleen over je heen, maar laat hij of zij tegelijkertijd ook nog een berg op je instorten.

Zero training

Na de normale training kun je de andere secties nog bekijken en doorlopen met leraar Piccolo. Als je de verschillende aanvalstechnieken onder de knie denkt te hebben, is het tijd om in het diepe te duiken. En er is veel, heel veel. Naast de training kun je in Battle gelijk een gevecht aangaan tegen de CPU of tegen elkaar. Er is zelfs een mogelijkheid om de CPU tegen zichzelf te laten spelen. Handig als je even je handen vrij moet hebben voor iets anders, of de verschillende technieken in werking wilt zien.

De tutorials zijn leuk, maar het hoofdgedeelte van het spel is toch wel de Episode Battles. Hierin speel je met verschillende hoofdpersonages delen uit de iconische Mangaserie na. Maar in plaats van dat je ze precies naspeelt, heerst er een “wat als”-gehalte. Dit betekent dat een uitkomst niet vast staat. Als er iets gebeurde in de serie, hoeft het niet zo te zijn dat dit nu ook gaat gebeuren. Speel met Goku, Vegeta, Gohan, Piccolo, Frieza of Goku Black en begin aan een epische reis, waarbij het niet uitmaakt of je wint of verliest, want de reis verandert per uitkomst. Zo heb je dus ontzettend veel paden die je kunt bewandelen en dat verhoogt heel erg de herspeelbaarheid van het spel.

Je kunt ook je tanden zetten in een potje World Tournament. Hierin vecht je in een schema met acht personages elke keer een-tegen-een in een wereldkampioenschap. Ook hierin sijpelt de humor door: als jouw tegenstander Broly ‘Kakarot’ schreeuwt, geeft Goten heel gevat antwoord ‘Kakarot? Kun je dat eten?’ Wij moesten best lachen om de specifieke Dragon Ball-humor. Het kampioenschap is naast de normale instellingen ook helemaal naar jouw hand te zetten via de verschillende mogelijkheden. Je kunt alle regels zelf instellen, maar er zijn ook een aantal voorgeselecteerde potjes te spelen.

Dragon Ball Sparking! ZERO

Als je daarop bent uitgekeken, is het misschien wel tijd voor verschillende uitdagingen, opdrachten en missies. Die krijg je dan van Zen-Oh en Whis. Die twee blauwe ventjes hebben een hele rits aan opdrachten die, als je die haalt, jou trakteren op verschillende beloningen. Dit varieert van Zeni (ingame geld) tot trofeeën voor je PlayStation-account. De dingen die je voor hem moet doen, zijn ook behoorlijk uiteenlopend. Van het succesvol uitvoeren van combo’s van vijftig klappen tot het spelen van een x-aantal minuten met een bepaald personage. Geen hoogstaande doelen, maar leuke zoethoudertjes voor als je even niets te doen hebt en een verzamelaar bent. De meeste opdrachten krijg je automatisch als je het spel speelt. Dus zorg dat je hier af en toe even incheckt om je beloningen te incasseren.

Die Zeni verdien je niet voor de lol. In Kame House, het huis van Android 18, heb je de mogelijkheid om in de winkel jouw zuurverdiende Zeni’s uit te geven. Je kunt hier drankjes kopen die jou een voordeel geven in het heetst van de strijd. Denk aan een verkorte oplaadtijd van speciale aanvallen, het sneller opladen van je KI-meter of het minder nodig hebben van die laatstgenoemde meter bij het uitvoeren van een supermove. Als je dat niet nodig hebt, kun je ook nieuwe personages kopen. Deze personages hebben ook verschillende outfits waarmee je ze aan kunt kleden en tot slot kun je ook nog nieuwe achtergrondmuziek en stemmen kopen. Ook zijn er verschillende kaarten te koop, waarmee jij online jouw account presenteert. Bij Master Roshi kun je deze kaart dan helemaal naar wens invullen, zoals je favoriete personage, jouw titel en zelfs jouw favoriete muziek , achtergrond en plek om te vechten.

Heb je even geen zin om te vechten? Dan kun je jouw personages bewonderen in de Gallery. Hier vind je de encyclopedie, waar je alle statistieken terugvind. Hoe vaak heb je met Goku gespeeld? Hoe lang duren die potjes? Welke moves heeft hij tot zijn beschikking? Je kunt het zo gek niet bedenken en je vind het daar terug. Bij Data kun je jouw voortgang in het algemeen zien en Mr. Satan laat je bij het Theater maar al te graag jouw opgeslagen replays zien.

Dragon Ball Sparking! ZERO

Zoals je kunt lezen is er echt heel erg veel te doen in Dragon Ball Sparking! ZERO en ben je heel lang bezig met het uitvoeren van opdrachten, waarmee je in-game-geld kunt verdienen om zo onder andere verschillende power-ups, personages en muziek te kopen. De training is uitgebreid, maar je bent ook uren zoet met het perfectioneren van jouw techniek. Dat heb je ook hard nodig, want het spel is niet mals. Er is een hoge leercurve, waarbij de AI soms onnodig moeilijk en onverbiddelijk is en andere keren weer best makkelijk. Daarnaast kun je verschillende episodes uit de Mangaserie naspelen, waarbij het niet vaststaat hoe de uitkomst is. Dit spel is dik genieten voor de fans, omdat dit alles omhelst wat Dragon Ball is tot nu toe. Dat de AI niet altijd even consistent is en het spel echt onwijs moeilijk is, zorgt er wel voor dat het van ons geen vijf sterren krijgt.

Dragon Ball Sparking! ZERO is vanaf 11 oktober te spelen op PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. De early access is al beschikbaar.