Disney Epic Mickey: Rebrushed-review
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

De 3D-wereld is prachtig en geweldig om vrij doorheen te lopen. De gebruikte muziek en geluidseffecten passen perfect bij de ietwat duistere wereld waarin Epic Mickey: Rebrushed zich afspeelt.

Disney Epic Mickey: Rebrushed is oorspronkelijk ontwikkeld door Warren Spector en opnieuw vormgegeven door Purple Lamp Studios en laat je de betovering van Disney herleven in deze levendige 3D-platformgame. In deze heruitgave speel je als Mickey Mouse en beleef je een groot avontuur door Wasteland, een wereld bewoond door vergeten Disney-personages. Wij hebben alvast gekeken of de beloftes waargemaakt zijn en delen onze bevinden graag met jullie in deze Disney Epic Mickey: Rebrushed-review.

De game begint met een mooie 3D-geanimeerde introductiefilm waarin wij Yen Sid zien die met een magisch penseel een wonderlijke, vredige miniatuurwereld heeft gebouwd. Mickey Mouse bekijkt stiekem deze wereld, Wasteland genoemd, en morst er een fles thinner overheen. Deze thinnerramp heeft grote negatieve invloeden deze wereld, waardoor er een duistere schim ontstaan is. Oswald (de voorganger van Mickey Mouse) heeft in Wasteland alles opgebouwd voor alle vergeten karakters uit de Mickey Mouse franchise, zodat zij vredig kunnen leven. Maar de sinds de thinnerramp wordt Wasteland geteisterd door duistere schimmen en rivieren vol thinner, die de wereld deels wegvagen.  Maar Mickey gaat ervan uit dat hij geen schade heeft veroorzaakt, tot hij jaren later door het duistere wezen meegenomen wordt. Gelukkig grijpt Mickey zijn magische verfkwast nog mee, zodat hij aan de slag kan om Wasteland te redden en er weer een vredige woonplek van te maken.

In Disney Epic Mickey: Rebrushed wordt de besturing duidelijk uitgelegd en zijn de missies terug te vinden in het menu. Gedurende je hele avontuur kom je vele leuke puzzels tegen die je moet oplossen om verder te komen. Gremlin Guus helpt je door dit spel heen en legt je duidelijk uit wat er van je verwacht wordt. Tussen de scenes door krijg je de uitleg van de nieuwe handelingen in schitterende tekenfilmpjes.

Spelen met verf en thinner is zeker aan te raden om verborgen spullen en/of doorgangen te vinden. Met verf kun je herstellen wat door thinner is weggehaald en met thinner kun je dingen weghalen. Dit kan heel handig zijn als er bijvoorbeeld een stapel stenen op de route zit. We merken wel dat het richten niet altijd even makkelijk gaat en je moet hierbij goed opletten of er niet iets in de weg staat. Dit kan soms wel even vervelend zijn, vooral als je thinner/verf bijna op is. Ondanks dit is de besturing vele malen beter dan wij van de vorige versie op de Wii gewend zijn. Je capaciteit aan thinner en verf kan gaan groeien, afhankelijk van hoe je ze gebruikt tegen grote tegenstanders. Daarnaast kom je ook vijanden tegen die je kunt bestrijden met thinner of bevriend maken met verf. Hierin kun je zelf keuzes maken hoe je wilt handelen (verf of thinner) en het bepaald uiteindelijk hoe er naar je gekeken wordt door andere figuren in Wasteland.

Je hebt ook een draaiaanval waarmee je vijanden kunt verwonden en aanvallen. Met de draaiaanval kun je ook tonnen, planten en andere objecten vernietigen om handige items te verzamelen. Daarnaast kun je tandwielen en bedieningshendels activeren met dezelfde aanval. Je komt ook gremlins tegen die gevangen zijn genomen, probeer ze allemaal te bevrijden, want ze bedanken je regelmatig met een wederdienst. In het spel wordt je echt gedwongen om keuzes te maken bij bepaalde missies; ga je voor je eigen gewin of ga je het goede voor de ander doen? Bij elke keuze horen weer andere belonen en het bepaald je uiteindelijke lot. Om deze reden kun je deze game ook vaker spelen, vooral je iemand bent die graag alle verzamelitems wilt krijgen of gewoon als je de andere uitkomst zou willen weten.

Het is een fascinerende reis door de tijd wanneer je jezelf door Wasteland vervoerd. Je springt door projectieschermen naar andere locaties en doet dit door middel van een 2D-game die je moet doorlopen om naar de andere locatie te reizen. Als je goed zoekt kun je items vinden waarmee je extra content vrijspeelt, zoals ontwerpschetsen en filmpjes. Ook kun je diverse spelden vinden en verzamelen. Het leukste zijn de tekenfilmpjes die je kunt vrijspelen, waarin je een oude cartoon van de Mickey Mouse franchise kunt bekijken. Je herkent in deze filmpjes de locaties waarin je hebt gespeeld, wat een leuke bijkomstigheid is.

Disney Epic Mickey: Rebrushed is een tijdloze, avontuurlijke puzzelgame vol gevechten, waarbij het geweldig is om door Wasteland te reizen en vergeten Disney-karakters te helpen. Het voelt als een reis door de tijd, vooral als je het museum bezoekt, wat als een aangename verassing is toegevoegd aan het spel. Hoewel het spel geschikt is voor kinderen vanaf 7 jaar, kan het voor de jongsten misschien nog wat te spannend zijn. Dat haalt niet weg dat deze remake van de 2010 versie van de Wii een groot succes is. De vormgeving is prachtig, we zijn geen bugs tegengekomen, en de gameplay is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de vorige versie, waardoor de beloftes van Warren Spector zijn waargemaakt.  Het grootste voordeel van Disney Epic Mickey: Rebrushed is dat het voor alle consoles beschikbaar is, waardoor het toegankelijk is voor iedereen.

Disney Epic Mickey: Rebrushed is voor deze review gespeeld op de Playstation 5 en is verder verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.