review
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Conclusie
Met The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom heeft Nintendo een game neergezet die de gameplay volledig omgooit, maar toch als een echt Zelda-klassieker aanvoelt. Interessante puzzels, een verrassend verhaal en veel herkenbare elementen in een nieuw jasje en dat alles onder aanvoering van Zelda in plaats van Link. Helaas heeft de game het soms wel wat zwaar, maar verder is er eigenlijk helemaal niets aan te merken op dit nieuwe avontuur!Het is nog maar drie maanden geleden dat The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom werd aangekondigd en nu al verschijnt de game (bijna) voor de Nintendo Switch. Wij hebben al uitgebreid de tijd gehad om het spel te spelen en hebben hem zelfs al uit kunnen spelen. Tijd dus om te kijken of dit spel met een totaal nieuwe gameplay ook weet te overtuigen, of dat Nintendo in de wil om te innoveren nu een stapje te ver is gegaan.
Het verhaal begint wanneer Link op avontuur is om Zelda te redden. De prinses, die hij op dat moment nog niet persoonlijk kent, heeft zich weer eens laten ontvoeren door Ganon en hij moet en zal haar redden. Wanneer hem dit lukt, veroorzaakt de staf van Ganon een enorme scheur in de wereld. Deze slokt Link op en het lukt hem nog net om de prinses te bevrijden. Wanneer ze terugkomt in het kasteel, laat de koning (haar vader) haar al snel opsluiten omdat hij haar verdenkt van het veroorzaken van de scheuren en hij beveelt zijn wachters haar zelfs te executeren. Dit is waar het avontuur van Echoes of Wisdom begint. We delen niet meer informatie over het verhaal omwille van spoilers, maar willen nog wel kwijt dat het verhaal (zeker voor een 2D The Legend of Zelda-game) heel interessant is en een aantal interessante plottwists kent.
Liefhebbers van de The Legend of Zelda-franchise kunnen hun geluk niet op in dit spel. Zoals reeds in verschillende trailers te zien was, zijn er vele bekende volkeren in het spel te vinden. Maar dat is nog niet alles. Het verhaal kent ook verschillende verwijzingen en bekende elementen uit de bekende The Legend of Zelda-lore. Wat ook een bekend element is, is dat er twee werelden zijn. Dit keer is dat het gewone Hyrule en de Verloren Wereld. Deze verloren wereld is de wereld achter de scheuren, waar je alleen op bepaalde plekken naar binnen kunt. Het toffe aan deze Verloren Wereld is dat je elementen uit de gewone wereld ziet waar de scheur is ontstaan, maar dan anders. Bomen die horizontaal staan, water dat door de lucht zweeft en nog veel meer vind je in deze wereld ineens normaal.
Je speelt dus als Zelda en hebt als doel Link te bevrijden. In tegenstelling tot de games waarin je met Link speelt, heb je dit keer geen zwaard maar een Tri Staff. Dit magische item kan echo’s maken van bepaalde objecten en vijanden. Dit zorgt ervoor dat de manier van spelen heel anders is dan in andere The Legend of Zelda-games. Je kunt in principe niet echt frontaal de aanval zoeken, maar zult voorwerpen en vijanden moeten gebruiken om andere vijanden aan te vallen. Denk hierbij aan het gooien van stenen of het inzetten van Goblins. Overigens leer je al redelijk in het begin wel een manier om een zwaard te gebruiken, maar dit is heel beperkt en zal dus alleen tactisch ingezet kunnen worden.
Het gebruik van echo’s is het belangrijkste gameplay-element in The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom en omdat er meer dan honderd zijn die je kunt gebruiken, zijn de vele puzzels in de game vaak op meerdere manieren op te lossen. Dat maakt het spel juist heel interessant en afwisselend. Zo kun je bijvoorbeeld om een bepaalde puzzel waarbij je ook vijanden moet verslaan vuur inzetten om de vijanden te verbranden, terwijl het ook mogelijk is om Goblins of andere vijanden in jouw voordeel in te zetten. Hetzelfde geldt bij een eindbaas van een kerker. Tijdens onze preview-sessie eerder dit jaar merkten we al dat verschillende spelers verschillende oplossingen hadden om deze te verslaan. Dat is echt een zeer leuk element. Overigens verwachten we niet dat spelers het spel daarom meerdere keren zullen spelen, maar meekijken alleen al is wel echt heel leuk.
Je hebt niet alle echo’s nodig om het spel uit te spelen. Wanneer je het spel qua verhaal hebt opgelost, zorgt dit dan ook voor nog een extra element om te verzamelen. Net als bijvoorbeeld de 1/4e-hartstukken en stempels die je kunt verzamelen. Er is sowieso meer dan voldoende te doen naast het volgen van het verhaal. Denk bijvoorbeeld ook aan het voltooien van de vele zijmissies. In ieder dorp of stadje waar je komt, zijn er wel bewoners die je hulp nodig hebben. Zonder alle extra’s zijn we ongeveer twintig uur bezig geweest om de game te voltooien en inclusief alle extra’s ongeveer veertig uur. Het is dus zeker geen extreem lange game, maar we zijn wel degelijk een flinke tijd bezig geweest.
Alhoewel het echt een fantastisch spel is, is er toch ook een minpunt in het spel. Het spel heeft weliswaar een toffe stijl, die we natuurlijk al kennen uit Link’s Awakening, maar dit zorgt ook voor dezelfde problemen als in Link’s Awakening. Vooral in grote open velden waar veel te zien en beleven is, heeft het spel soms wat moeite. Er lijken soms wat frames te blijven hangen en dat is jammer. Het ergste is dit overigens vooral in het begin van het spel en naarmate je in andere gebieden komt, lijkt dit minder te worden.
Met The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom weet Nintendo zichzelf te overtreffen. Geen geforceerd verhaal om de prinses in de aandacht te zetten, maar een avontuur waarbij Zelda de hoofdrol pakt die haar staat. De volledig nieuwe manier van spelen, zorgt er juist voor dat het avontuur fris en nieuw voelt, maar ook de elementen van een The Legend of Zelda-klassieker heeft.