Evotinction
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Evotinction is een degelijke stealthgame met een leuk verhaal, maar kan ook regelmatig best frustrerend zijn.

Qua first-party-releases mag Sony dit jaar wellicht alleen teren op Astro Bot en enkele remasters: het heeft wel een breed scala aan third-party-ondersteuning. Naast bijvoorbeeld de hulp van Square Enix met Final Fantasy 7 Rebirth en Stellar Blade van de Koreaanse ontwikkelaar Shift Up, investeert Sony ook in het China Hero Project om ontwikkelaars uit dit Aziatische land te ondersteunen met het maken van hun game. Uit die koker is onlangs de third-person stealthgame Evotinction verschenen.

In een hermetisch afgesloten onderzoeksfaciliteit wordt er gewerkt aan technologische hoogstandjes om de mens te helpen overleven. Wanneer een virus de zeer geavanceerde AI van het complex infecteert, worden alle assistent-robots vijandig en is het overleven wat de klok slaat. Als wetenschapper Thomas Liu is het je taak geworden om deze AI uit te schakelen en te achterhalen hoe dit virus tot stand is gekomen. Via cutscenes en het lezen van documenten en e-mails kom je steeds meer te weten over het complex, diens inwoners en de lopende onderzoeken waar aan gewerkt wordt.

Daarnaast bestaat Evotinction uit segmenten waar je sluipend langs de robots moet zien te navigeren. Hierbij krijg je hulp van een aantal hackingtools. Zo kan je bijvoorbeeld het gezichtsveld of de bewegingssensoren van de robots uitschakelen of hun brein infecteren met een virus. Ook krijg je de beschikking over een e-gun om de vijanden van veraf tijdelijk uit te schakelen of om hun barcode te scannen om ze definitief buiten gebruik te stellen. Het sluipwerk zit degelijk in elkaar en laat je echt even nadenken hoe je het beste te werk kunt gaan. Je kunt ook niet oneindig blijven hacken, want met elke actie begint de corrupte AI steeds meer door te krijgen wat je van plan bent. Via bepaalde terminals is het mogelijk om een simulatie te draaien om de verschillende stealth-systemenwat beter onder de knie te krijgen.

Het grote minpunt van Evotinction is het gebrek aan opslagfuncties tijdens de stealth-segmenten. De autosave-functie wordt pas weer actief als je het segment hebt voltooid en handmatig opslaan kan helemaal niet. Word je gesnapt, dan heb je nog wel een paar opties om de vijanden alsnog uit te schakelen, maar eenmaal gehackt is het game-over en kun je het hele segment weer van voor af aan beginnen. Dit is vooral irritant en zelfs een beetje frustrerend als je zoals ons wat minder bedreven bent in het sluipen en meerdere pogingen nodig hebt om een segment te voltooien. Ook worden bij sommige situaties niet altijd heel duidelijk uitgelegd wat nu precies de bedoeling is. Het is best jammer, want het spel doet verder weinig fout.

Evotinction is een degelijke stealthgame met een redelijk interessant verhaal. Het is vooral jammer dat het spel tijdens de sluipmomenten niet wordt opgeslagen, waardoor je een segment weer helemaal opnieuw kunt beginnen wanneer je gehackt bent. Frustratie ligt dan ook op de loer als je niet heel erg bedreven bent in stealthgames.

Evotinction is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4 en pc.