Dead Rising Deluxe Remaster

Dead Rising Deluxe Remaster is geen eenvoudige remaster en brengt de nodige vernieuwingen met zich mee, die het nog een stuk leuker maken dan achttien jaar geleden.

Als je aan Capcom denkt, denk je waarschijnlijk aan franchises als Mega Man, Resident Evil en Monster Hunter. Toch is het Japanse bedrijf ook verantwoordelijk voor Dead Rising, een reeks waarvan het eerste deel in 2006 verscheen. De afgelopen jaren hebben enorm veel ontwikkelaars en uitgevers zich gestort op remakes en remasters en ook Capcom is zeker geen uitzondering. Ze hebben namelijk compleet nieuwe versies van Resident Evil 2, Resident Evil 3 en Resident Evil 4 uitgebracht, en met enorm succes. Dat succes is misschien ook wel de reden geweest om het eens te proberen met Dead Rising, het eerste en volgens velen ook het beste deel. Wij hebben de laatste weken de nodige tijd doorgebracht in het winkelcentrum van Willamette en hieronder kun je lezen of dat de moeite waard was.

Natuurlijk zullen de meeste gamers wel weten waar het verhaal van Dead Rising over gaat, maar een kleine samenvatting kan nooit kwaad. Je speelt in deze game als Frank West, een stoere fotojournalist, die vastbesloten is om het mysterie in het winkelcentrum van Willamette op te lossen. Je krijgt 72 uur de tijd om achter de waarheid te komen en om zoveel mogelijk overlevenden te redden. Daarnaast moet je natuurlijk zelf ook zien te overleven, want het winkelcentrum zit vol met zombies.

Capcom heeft eigenlijk weinig aan het verhaal veranderd van de originele game. De cutscenes zijn natuurlijk allemaal een stuk mooier door het gebruik van de RE Engine van Capcom. Niet zo heel gek natuurlijk, aangezien het origineel bijna twintig jaar oud is. Toch heeft het Japanse bedrijf hier en daar wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd, maar die hebben geen invloed op het verloop van het verhaal.

Dead Rising Deluxe Remaster is een actiegame waarin je eigenlijk steeds verschillende opdrachten moet uitvoeren om verder te komen in het verhaal. Hierdoor word je naar verschillende delen van het winkelcentrum gestuurd en zul je soms flinke afstanden moeten overbruggen en kom je de nodige zombies tegen. Nu kun je daar natuurlijk omheen lopen, maar je kunt ze ook vernietigen. Een groot deel van het plezier dat je uit deze game kunt halen, is het afmaken van zombies met alle verschillende wapens die je kunt vinden in de winkels. Zo kun je tegenstanders uit de weg ruimen met een stok of honkbalknuppel, maar het is nog veel leuker om dat te doen met een paspop, zeis of gitaar. Dit is nog steeds net zo leuk als in het origineel en zelfs misschien wel wat leuker omdat er een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd. Zo kun je nu bewegen tijdens het richten en zijn de special moves veel makkelijker uit te voeren. Dit neemt een deel van de frustraties weg die wij achttien jaar geleden hadden.

Het is ook belangrijk om mensen te redden die ergens vastzitten in het winkelcentrum en ze vervolgens naar de veilige ruimte te brengen. Het probleem met de originele game was, dat de overlevenden nogal dom waren en moeite hebben om obstakels te ontwijken. In deze nieuwe versie is het wel iets beter geworden, maar nog steeds blijven ze soms vastzitten en vallen ze zeer snel in de handen van de zombies. Het is dus een verbetering, maar had misschien nog wel iets beter gekund. Het kan zijn dat het wat lastig is omdat het gaat om een remaster en niet om een complete remake, zoals bij de Resident Evil-games.

Deze nieuwe versie brengt ook een verbetering met zich mee als het gaat om navigeren. Zo zijn de doelen nu beter aangegeven en kun je door middel van een gele stip makkelijker zien welke kant je uit moet en hoe ver het nog is. Toch blijft navigeren in deze game wel wat lastig, zeker voor mensen die het origineel niet hebben gespeeld en niet alles winkels uit hun hoofd kennen. Ook hier was nog wel wat te winnen in onze ogen, maar je kunt niet alles hebben.

Grafisch gezien is Dead Rising Deluxe Remaster natuurlijk een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige deel. De game ziet er prima uit en zelfs een heel stuk mooier dan Dead Rising 4 uit 2016. Het is dus een echte remaster, niet eentje waarbij de resolutie wat is opgehoogd en high-res textures zijn toegevoegd. Het geeft aan dat Capcom de franchise serieus neemt, wat grappig is, omdat Dead Rising alles behalve serieus is.

Als laatste willen we nog even het automatisch opslaan benoemen. Dit was niet aanwezig in het origineel en best wel vervelend als je diep in de game zat. Gelukkig hoef je daar nu niet zoveel meer over na te denken en wordt de game op verschillende momenten automatisch voor je opgeslagen. Natuurlijk heb je nog steeds de mogelijkheid om handmatig je voortgang op te slaan, want voor je gevoel is dat altijd net iets fijner.

Dead Rising Deluxe Remaster is geen eenvoudige remaster om makkelijk geld te verdienen. De game ziet er dankzij de RE Engine heel mooi uit en misstaat niet tussen recent uitgekomen titels. Ook heeft Capcom de nodige quality of life-verbeteringen doorgevoerd. Zo kun je nu bewegen tijdens het schieten, zijn special moves makkelijker uit te voeren, is navigeren makkelijker geworden en wordt je spel automatisch opgeslagen. Heb je vroeger enorm genoten van deze game, dan ga je dat met deze zeker ook doen. Was je altijd al geïnteresseerd in Dead Rising, maar leek het te gedateerd? Dan is dit het moment om aan de gang te gaan met deze klassieker. Vond je de game achttien jaar geleden niks, dan gaat deze versie daar helaas niks aan veranderen.

Dead Rising Deluxe Remaster is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is verder nog verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.