#DRIVE Rally

#DRIVE Rally is een hele minimalistisch rally-game, maar wat het doet, doet het enorm goed.

Racegames zijn er in alle soorten en maten, maar de meeste rally-games van de afgelopen jaren zijn geen arcade-racers. Die afwezigheid moet ook Pixel Perfect Dude opgemerkt hebben, want de ontwikkelaar heeft de laatste tijd gewerkt aan #DRIVE Rally, een rally-game die nu eens niet draait om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Pixel Perfect Dude is geen hele bekende ontwikkelaar, dus wij hadden niet echt hele hoge verwachtingen van deze game. Of dat terecht is of niet, kun je hieronder lezen.

#DRIVE Rally is een rally-game waar het draait om de jaren 90, volgens sommigen de gouden jaren als het gaat om rallyrijden. Er zijn eigenlijk maar twee modi beschikbaar, Quick Race en Championship. Die laatste kun je enigszins zien als een soort carrièremodus. Het is niet zo dat je ook nog allerlei aspecten rondom het racen moet managen, juist niet zelfs. #DRIVE Rally is wat dat betreft heel minimalistisch en het draait eigenlijk alleen maar om het racen zelf.

In de Championship-modus kun je kiezen uit verschillende teams waarmee je vervolgens een flink aantal races rijdt. Je hoeft niet bij dat gekozen team te blijven, maar kunt ook overstappen op een ander team. Heb je een aantal races gedaan, kun je ook weer terug naar je oude team. Het heeft weinig invloed op elkaar, want eigenlijk volgt elk team z’n eigen pad. Om alle races te kunnen spelen, zul je dus gewoon moeten wisselen tussen teams. Gelukkig is dat ook leuk om te doen, want elk team beschikt weer over ander soort auto’s en ze rijden ook op andere locaties.

Zoals we hierboven al hebben vermeld, gaat het dus puur en alleen om het racen zelf. Gelukkig is dat heel erg leuk om te doen, vooral ook omdat het arcade-achtig is en de besturing lekker soepel is. Het is vele malen toegankelijk dan bijvoorbeeld EA Sports WRC, wat natuurlijk ook logisch is. In #DRIVE Rally word je niet direct afgestraft als je een piepklein foutje maakt en dat is ook weleens lekker. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je zo snel mogelijk over de finish komt en dat is echt niet altijd even makkelijk.

De grafische stijl van deze game lijkt het meest op de cel shading-stijl. Het probeert dus op geen enkele manier fotorealistisch te zijn en dat past eigenlijk ook gewoon bij de game. Het straalt vooral eenvoud en plezier uit en dat is ook precies waar wij aan denken bij #DRIVE Rally.

Ons enige puntje van kritiek is dat er hier en daar nog wel wat kleine bugs in de game zitten. Zo was er een moment waarop we constant op de boog boven de startpositie werden neergezet na een herstart. Dit zorgt er dus voor dat je helemaal niks meer kunt, want je staat gewoon compleet vast. Gelukkig was het op te lossen door de race te verlaten en opnieuw te beginnen. Ook hebben we een aantal keren gehad dat het leek alsof onze pc het enorm zwaar had en het beeld bijna op pauze stond. Ook dit was eenvoudig te verhelpen door de game opnieuw op te starten, maar het zijn toch kleine minpunten.

#DRIVE Rally is een eenvoudige maar heerlijke arcade-racer die ons aangenaam heeft verrast. De game heeft nog een aantal kleine bugs, maar ze zijn over het algemeen niet echt storend. Wij kunnen de game absoluut aanraden aan fans van het rally-genre en liefhebbers van arcade-racers.

#DRIVE Rally is voor deze review gespeeld op pc. De game is vooralsnog alleen beschikbaar voor dat platform.