Doorgaan naar artikel
GC24: Nikoderiko: The Magical World
Dennis Weel
Dennis Weel
Redacteur / Podcaster
Profiel

Conclusie

Tijdens de gamescom waren we zeer onder de indruk van Nikoderiko: The Magical World . De game belooft een leuke en afwisselende 2.5D-platformer te worden, die er ook nog eens goed en soepel uitziet. We zijn heel benieuwd of het uiteindelijke deel ons lang genoeg zal vermaken, maar dat lijkt vooralsnog wel snor te zitten.

Recentelijk op de gamescom kregen wij de kans om een vroege eerste blik te werpen op Nikoderiko: The Magical World. Het is een game die duidelijk is geïnspireerd door games als Donkey Kong Country, Spyro en Crash Bandicoot, wat ook door de makers niet onder stoelen of banken werd gestoken. Heeft de wereld, nu we al meer dan tien jaar geen volledig nieuwe Donkey Kong Country hebben gehad, behoefte aan een nieuwe vergelijkbare game, of is dit net een stapje te ver?

Nikoderiko: The Magical World

Nikoderiko: The Magical World vertelt het verhaal van Niko en Luna, twee avonturiers die een oud en krachtig reliek ontdekken op een magisch eiland. Wanneer dit wordt gestolen door Grimbald, de leider van Cobring Gems Company, besluit het tweetal er op uit te trekken om het reliek terug te halen.

Net als Donkey Kong Country is Nikoderiko: The Magical World een 2.5D platformer, maar wel met een extra dimensie. Je loopt niet alleen zijwaarts, maar je kunt ook bepaalde levels naar voor en achter lopen (net als in Crash Bandicoot). Een combinatie van de twee (dus volledig 3D) is het echter nooit, waardoor het altijd 2.5D blijft. Wat wij hebben gezien zag er goed en leuk uit en het geheel speelt lekker. De leuke stijl die is gebruikt zorgt ervoor dat het geheel er speels en vrolijk uitziet, wat de game ten goede komt.

Nikoderiko: The Magical World

Het spel begint simpel, waardoor spelers de besturing zichzelf goed eigen kunnen maken. Voor de ervaren 2D-platformer-fanaat is dit begin misschien zelfs iets te simpel, maar dat neemt niet weg dat dit voor een goede introductie zorgt. En gelukkig wordt het zeker een stuk lastiger als je verder komt, waardoor de uitdaging er meer en meer in terug te vinden is. Daarnaast is er ook nog een “hard mode” voor gevorderde spelers. Mocht het spel echt te makkelijk zijn, dan kan je deze proberen.

Dat dit spel zijn inspiratie uit andere spellen haalt, wordt meer en meer duidelijk als je aan het spelen bent. Zo moet je bijvoorbeeld vier vierkante letters verzamelen, iets wat veel spelers nog wel zullen kennen van K.O.N.G.. In gesprek met de makers vroegen wij nog of dit niet anders had gekund, bijvoorbeeld met ronde letters of een ander mechanisme, maar de ontwikkelaar gaf aan dat juist dit principe zo goed werkt. Niet alleen ziet vierkant er beter uit, maar de vier letters geven ook nog eens een goede indicatie van hoever je in een level bent.

Een ander bekend onderdeel is het rijden op bepaalde dieren met speciale krachten. Wel is er goed aandacht besteed aan dit onderdeel, zoals je ook in de trailer hieronder kunt zien. Er zijn veel verschillende soorten dieren die allemaal een eigen kwaliteit hebben en er lijkt meer afwisseling te zijn dan bijvoorbeeld in Donkey Kong Country.

Nikoderiko: The Magical World is voor zover wij nu kunnen oordelen een hele leuke en vermakelijke game, die er goed uitziet, prettig speelt en bovenal een mooie vervanger is voor de droogte aan nieuwe delen van bekende 2.5D-platformers.