Fit to Print

Fit to Print speelt lekker vlot weg, ziet er top uit en biedt enorm veel variatie. De spelonderdelen laten wat te wensen over en het opzetten duurt wat lang voor de korte speelduur, maar dat neemt niet weg dat het een leuk spel is.

In Fit to Print speel je als beginnende reporter voor een krant en het is belangrijk om je krant zo goed mogelijk in te delen. In dit vlotte tegellegspel voor een tot zes spelers graaf je door stapels nieuws, foto’s en advertenties terwijl je hopelijk een succesvolle krant in elkaar zet. Lees hier in onze review hoe succesvol wij daarin waren.

Fit to Print Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van Fit to Print is vrij simpel; iedere speler krijgt een kartonnen bureau, een perskaart en kranttegel waarop alle artikelen gezet moeten worden. In het midden van de tafel worden alle tegels – bestaande uit artikelen, foto’s en advertenties – ondersteboven gelegd zodat je alleen de vorm en oriëntatie van tekst kan zien. De lengte van de timer is afhankelijk van hoe stressvol je het spel wil doen, variërend van drie, vier of vijf minuten. Zodra deze start gaat elke speler tegelijk door de stapel aan nieuwsstukken heen, draait er een om en bepaalt of deze bruikbaar is. Als dat zo is, legt deze de tegel op zijn of haar bureau en gaat door. Als het stuk niet interessant is, wordt deze open op de grote stapel gelegd zodat andere spelers deze kunnen pakken. De bureaus druk je in elkaar met kartonnen stukken, al scheuren die wel erg makkelijk. Gelukkig zijn die niet direct noodzakelijk voor het spel, je kan immers ook een simpele onderzetter gebruiken.

Als een speler genoeg artikelen denkt te hebben, roept deze ‘Layout!’ en gaat beginnen met het indelen van de krant. Nu plaats hij/zij de tegels op de krant zodat deze aan alle voorwaarden voldoet, in acht neme van alle mogelijke extra punten die verdiend kunnen worden. Deze fase moet ook gebeuren tijdens de originele tijd van deze ronde, dus tijd is belangrijk. Als de speler tevreden is met de indeling, roept deze ‘Print!’, kan deze niets meer aanpassen aan de krant en pakt de laagst mogelijke tijdsfiche. Hiermee kan hij/zij in de volgende ronde als eerste een hoofdartikel kiezen. Dit gebeurt drie rondes lang waarbij elke ronde meer ruimte is voor tegels, zo maak je uiteindelijk de vrijdag-, zaterdag- en zondag-editie van jouw krant.

Doordat er een enorme tijdsdruk op zit, gebeurt het best vaak dat je te veel of juist te weinig artikelen op je bureau hebt liggen, dat je artikelen hebt gepakt waar je helemaal niks mee kan of je score juist tegenwerken, maar daarom is het een leuk en chaotisch spel. Je zal immers niet de enige zijn met deze fouten. Doordat er ook nog allerlei voorwaarden zitten aan tegels moet je veel in de gaten houden in zo’n kleine tijd dat er geheid dingen mis gaan. Naast het basisspel wat al de nodige uitdaging biedt, kan je ook door middel van de perskaarten nog optionele krachten inzetten die elke speler een uniek voordeel geven. Zo kan je bepaalde minpunten negeren, extra tegels pakken of eenmaal een verkeerd geplaatste tegel toch laten mee tellen. Ook zijn er variaties voor elke ronde om nog meer diepgang te maken voor het spel.

Fit to Print is een lekker vlot tegellegspel dat wel iets tijd kost om op te zetten in verhouding met de speeltijd, maar doordat rondes snel voorbij zijn kan je makkelijk een paar potjes doen. Ook dankzij de variatie aan hoofdartikelen, speciale krachten van de reporters en extra regels maakt het bordspel bijna eindeloos speelbaar. Het is makkelijk te begrijpen en lastig om perfect te doen, dus ook nog eens geschikt voor allerlei type spelers.