Doorgaan naar artikel
Call of Duty: Black Ops 6
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Call of Duty: Black Ops 6 lijkt met het 'omnidirectional system' toch een heuse vernieuwing te brengen naar de welbekende en stabiele gameserie. Samen met nieuwe of vernieuwde levels, wapens en uitrusting lijkt dit wederom een prima editie te worden.

Wij mochten tijdens de Early Access-periode, en later tijdens de open beta, al aan de slag met de multiplayer van het aankomende Call of Duty: Black Ops 6. Lees hier wat we vonden van het aankomende deel in de wereldberoemde shooter, die weer wat vernieuwingen zal herbergen.

Call of Duty: Black Ops 6

Naast vernieuwde wapens, uitrusting en levels die je mag verwachten van een nieuw deel, is er ook wel degelijks wat unieks toegevoegd voor de Call of Duty-serie. Het ‘omnidirectional system’ is voor deze editie de vernieuwing. Dit houdt in dat je nu echt elke willekeurige richting op kan gaan bij het sprinten en springen, terwijl je ook vrij bent je wapen alle kanten op te richten. Dit zou een enorme verandering moeten zijn voor de standaard gunplay zoals we die kennen van de serie. Om dit goed bij iedereen te laten landen, wordt bij het opstarten redelijk helder gesuggereerd om eerst de tutorial te doorlopen.

Na het doen van de tutorial, waarbij dit nieuwe systeem toch wel even flink wennen was, konden we de standaard lobby’s induiken om dit in de praktijk te testen. De diverse maps variëren zoals gebruikelijk in grootte en bewegingsruimte. Je zal dus zowel met de snelle, hectische actie als de meer open gebieden met weinig beschutting uit de voeten moeten kunnen.

Zoals verwacht is de gameplay van Call of Duty Black Ops 6 weer simpel en herkenbaar: je moet óf de meeste kills maken, óf een plek bezet houden tot je team de meeste punten heeft. Weinig nieuws dus, al konden we nu ook een modus spelen waarbij afwisselend een speler in het team gekroond wordt tot belangrijk persoon. Hoe langer deze in leven blijft, hoe meer punten dat oplevert. Het mag dan misschien niet heel vernieuwend zijn, toch was het wel leuk om weer eens wat anders te doen.

Call of Duty: Black Ops 6

Het vernieuwde bewegingssysteem zorgt ervoor dat je veel soepeler over het gebied kan rennen en springen. Van richting veranderen zal je sprint niet meer onderbreken en bij het springen uit een raam of vanaf het dak van een gebouw kan je je wapen 360 graden draaien. Het rondrennen, schieten met een van de vele wapens, attachments vrijspelen, killstreaks inzetten en het weer opnieuw proberen als je onvermijdelijk sneuvelt weet daardoor nog altijd niet te vervelen, zeker niet met de vernieuwde levels, wapens en killstreaks. Het is allemaal best herkenbaar, maar het voelt tegelijkertijd ook fris.

We moeten nog wat wennen aan de nieuwe bewegingsvrijheid, waardoor we soms wat sneller sneuvelden, mede doordat het ronddraaien met controller nog wat lastiger was dan op de pc. Toch waren er ook momenten dat we juist door die flexibiliteit de vijand te snel af waren. Zodoende voelt het oprecht wel als een vernieuwing voor de welbekende serie. Of dit ook een blijvertje is en hoe de community dit oppakt en er creatief mee wordt moet nog blijken, maar voor nu voelt het tof.

Tijdens de Early Access-periode en open beta voelde Call of Duty: Black Ops 6 fris en nieuw, mede door het nieuwe bewegingssysteem, nieuwe wapens, levels en uitrusting. Toch is en blijft het weer een Call of Duty en is het vooral veel meer van hetzelfde. Afhankelijk van wat voor games je leuk vindt, is dat een goed of slecht iets. Het is wel goed om te zien dat er toch geprobeerd wordt om de game niet alleen een lik verf te geven zodat het ook echt een nieuwe ervaring biedt.

Voor deze review is Call of Duty: Black Ops 6 gespeeld op de PlayStation 5. De game komt uit op 25 oktober en zal ook beschikbaar zijn voor Xbox Series X|S en pc.