Jackbox Naughty Pack

De Jackbox Naughty Pack is enigszins vermakelijk omdat je nu echt een keer foute opmerkingen kan maken, maar daardoor is de humor er ook snel vanaf. Mede doordat er slechts drie spellen zijn en het soms te erg zijn best doet om overdreven te zijn, verveelt het toch iets sneller. Er zijn maar enkele momenten waarop deze verzameling echt leuk is, tenzij je een liefhebber bent van puberaal gedrag.

Na tien verzamelingen vol gekke partygames vonden de mensen van Jackbox Games het tijd voor iets waar fans al langere tijd om verzochten. Dit jaar geen nieuwe verzameling met vijf spellen, maar drie games vol stoute gedachten, foute opmerkingen en gedrag dat niet door de beugel kan. In de Jackbox Naughty Pack kunnen spelers volledig losgaan met partygames die gefocust zijn op 18+ content. Lees hier meer over deze stoute game.

Jackbox Naughty Pack

De eerste game in deze verzameling is Fakin’ It; All Night Long. In de eerste versie van deze game moest je fysiek in een kamer aanwezig zijn omdat je na een instructie je hand of een aantal vingers moest opsteken of naar iemand moest wijzen. Dit tweede deel kan ook online gespeeld worden en dat zorgt er voor dat je minder goed kan valsspelen omdat alles tegelijk gebeurt. De vragen die je hier mag beantwoorden gaan van mild naar stout tot overdreven schunnig. Sommige vragen zullen voor ongemakkelijke momenten zorgen wanneer je bijvoorbeeld de slaapkamertaferelen moet bespreken. In bepaalde groepen werkt dit goed, maar zeker met mensen waar je iets minder goed contact mee hebt zal het wat lastiger kunnen zijn. Het nieuwe vraagtype waarbij je met een emoji moet antwoorden helpt dan wel iets meer mee. Ondanks dat deze versie ook online gespeeld kan worden, is het toch gewoon leuker als je fysiek bij elkaar in de ruimte bent.

Het tweede spel in Jackbox Naughty Pack is Dirty Drawful, waarbij je opdrachten krijgt met een 18+ tintje die je vervolgens moet tekenen. Van alle drie de spellen was deze het grappigste, al zijn er genoeg instructies die onzinnig of juist zodanig over-de-top-absurd zijn dat de plank  soms wat misgeslagen wordt. Juist door te tekenen kunnen mensen extra creatief omgaan met alle flauwe en seksistische opdrachten, wat het natuurlijk extra leuk maakt als mensen hun eigen antwoord gaan verzinnen op de opdracht. Zo moesten wij tekenen hoe bestek met elkaar het bed deelden, iemand die te cool is om stoute dingen te doen en iemands ziel eruit zuigen. Daar werd met enig gelach op gereageerd, maar er zijn helaas ook een hoop opdrachten die nergens op slaan of zo erg lastig zijn om te beschrijven dat de humor zelden echt naar voren komt.

Jackbox Naughty Pack

Als laatste heb je Let Me Finish, wat in onze mening het meest zwakke spel is. Je gaat één-tegen-één in discussie met een andere speler waarbij je toelichting moet geven op rare vragen. De ene vraag was nog grappig, waarbij we moesten aangeven waar op de kaart van Amerika lichaamssappen uit zouden komen. De meeste andere vragen sloegen helemaal nergens op. Zo moesten we aangeven welke handtas opgewonden raakt van piano’s, welke radio’s seks met elkaar zouden hebben gehad op de wc en welke noot gemeen was tegen andere nootjes. Hier teken je op de foto en bespreek je met elkaar jouw argumenten en stemt de rest. Als iemand in het publiek denkt het beter te kunnen, dan mag deze meedoen met het tekenen, maar meer dan dat is het niet. Wat ons betreft starten we deze nooit meer op.

Wat ons al snel duidelijk werd bij deze verzameling, is dat de makers enorm bezig waren om de meest over-de-top-opdrachten te bedenken dat ze zich niet hebben afgevraagd of het wel grappig is. Bij de meeste gevallen was het vooral wat ongemakkelijk of was de opdracht gewoon heel vreemd. Ook worden bij bepaalde opdrachten spelfouten gemaakt of onnodige leestekens gebruikt (denk bijvoorbeeld aan “F*K YESSS!!!!!”) waardoor het vooral aanvoelt als puberaal gedrag in een spelpakket.

Jackbox Naughty Pack

De Jackbox Naughty Pack is op momenten wel grappig, vooral omdat je dit keer je niet zo schuldig hoeft te voelen om opmerkingen te maken die eigenlijk niet kunnen. Helaas probeert het te vaak om erg zijn best te doen, waardoor het snel saai wordt. Juist doordat elke opmerking over de scheef gaat, lijkt de humor ook snel oud te worden en niet elke opmerking is erg gepast of grappig. Met het enigszins hoge prijskaartje van ruim 21 euro vinden we deze collectie het niet helemaal waard om te halen en wat ons betreft alleen een aanrader als je het enorm grappig vindt om vaak de puberale poep-, pies-, alcohol-, drugs- en seksgrappen te maken en piemels te tekenen terwijl je met elkaar hierover hard lacht met wat drankjes op.

Jackbox Naughty Pack is verkrijgbaar voor vrijwel alle apparaten zoals PlayStation 5/4, Xbox Series X|S/One, Nintendo Switch, pc en meer. Voor deze review is het spel gespeeld op de pc.