Doorgaan naar artikel
Astro Bot
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Astro Bot mist de wauw-factor die we bij Astro's Playroom wel hadden, maar dat neemt niet weg dat het wel een enorm vermakelijke platformer is die weer barst van de creativiteit en knipogen naar de geschiedenis van PlayStation.

In 2018 maakten we voor het eerst kennis met het schattige Sony-robotje Astro Bot in de game Astro Bot: Rescue Mission. Die game, die speciaal voor de PlayStation VR gemaakt was, liet ons perfect zien waar Sony’s virtual reality-bril toe in staat was. Niet zo gek dus dat Team Asobi voor de PlayStation 5 de opdracht kreeg om een game te maken die de kracht van de nieuwe console en dan specifiek de DualSense-controller zou tonen. Tot op de dag van vandaag kun je misschien wel zeggen dat het meegeleverde Astro’s Playroom het meeste weet te halen uit wat de geavanceerde controller te bieden heeft. Het spel was dan ook een groot succes.

Toen de PS VR2 werd aangekondigd, dachten veel mensen dat dit het ideale platform zou zijn voor een nieuwe game rondom Astro Bot. De verbazing was dan ook best groot dat die wel werd aangekondigd, maar zonder ondersteuning voor de nieuwe VR-bril. Blijkbaar had Sony meer vertrouwen in een volwaardige opvolger van Astro’s Playroom dan in haar eigen headset. Wij mochten alvast aan de slag met het spel dat deze week zal gaan verschijnen en in deze review lees je of het kleine robotje zich ook staande houdt als volwaardige platformgame.

In Astro Bot stort het moederschip van de robotjes neer op een vreemde planeet en daarbij verliest het een hoop onderdelen. Als klap op de vuurpijl raakt ook de bemanning vermist op de verschillende planeten rondom deze planeet. Jij mag als Astro Bot weer op een reddingsmissie om de crew terug te vinden en daarnaast ook het schip te repareren. Met je Dual Speeder vlieg je van wereld naar wereld om alle robotjes te verzamelen met gevaar voor eigen leven.

Zoals de naam Dual Speeder al doet vermoeden is ook deze Astro Bot-game weer een ode aan de geschiedenis van PlayStation, die inmiddels alweer meer dan dertig jaar bestrijkt. Zo heeft je moederschip de vorm van een PlayStation 5 en bevatten de werelden talloze verwijzingen naar kenmerkende PlayStation-dingen. Ook bij het vinden van de verschillende robots kom je gigantisch veel herkenbare personages tegen, maar dan in de vorm van een robotje. Denk daarbij aan Crash Bandicoot, Aloy uit de Horizon-games, Kratos uit God of War en noem het maar op. Het maakt van Astro Bot een extra speciale game wanneer je het merk sinds de begindagen nauw gevolgd hebt en dat tovert regelmatig een grote glimlach op je gezicht.

De opzet van het spel is wel redelijk herkenbaar. Je loodst Astro Bot door meer dan vijftig werelden, elk met hun eigen thema. Zo heb je standaard zaken als stranden en bossen, maar ook zijn er bijzondere zaken als werelden met een cake-thema en nog veel meer. Binnen die werelden is het de bedoeling dat je elk hoekje en gaatje omkeert om de verborgen robotjes te vinden die zich ophouden in die wereld. Ondertussen wordt je daarbij lastig gevallen door vijanden die je ongetwijfeld herkent wanneer je een van de eerdere games hebt gespeeld. Wel is het leuk dat die vijanden ook zijn aangekleed in het thema van de wereld.

In elke wereld krijg je te maken met een speciale kracht. Zo kun je bijvoorbeeld grotere klim-armen krijgen, is er een wereld waarin je klein en groot kan worden en zo is eigenlijk elke omgeving een andere ervaring, wat de variatie enorm ten goede komt. Geen wereld is hetzelfde en overal sta je eigenlijk wel te kijken van de creatieve vondsten die Team Asobi heeft gedaan. Het laat je ook enorm uitkijken naar de volgende wereld, omdat je graag wilt weten wat je nu weer te wachten staat. Met meer dan vijftig levels is het niet zo gek dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer, maar over het grote geheel is het erg geslaagd.

Ook de verschillende bazen zijn een feestje en eigenlijk elke keer bijzonder leuk om te verslaan. Ze doen denken aan de eindbazen die je bijvoorbeeld kent uit God of War en dat soort games, maar dan natuurlijk in een veel vrolijker jasje. Ze zorgen voor een welkome afwisseling tussen de gewone levels door.

Als we dan toch een minpuntje moeten noemen, dan is het toch vooral dat de nieuwigheid er een beetje af is. Astro’s Playroom was een bijzonder leuke verrassing die ons ook nog eens achterover liet slaan door wat het met de functies van de DualSense deed. Die verrassing mist deze nieuwe Astro Bot-game, waardoor het eigenlijk meteen een stukje minder speciaal voelt. Het spel maakt nog steeds enorm goed gebruik van de DualSense-controller, maar het wauw-gevoel dat we bij de eerste game hadden, hebben we ditmaal niet gevoeld. Dat is natuurlijk wel jammer en is iets dat bijvoorbeeld Nintendo wel weet te bereiken met elke nieuwe 3D-game rondom Mario.

Astro Bot is uiteindelijk gewoon een toffe platformgame die er bijzonder leuk uitziet en daarnaast ook barst van de creatieve vondsten. We hadden graag gezien dat Team Asobi iets vernieuwender was geweest qua gameplay, waardoor we opnieuw betoverd zouden worden door het schattige robotje. Dat is misschien niet gelukt, maar dat neemt niet weg dat we de game van harte kunnen aanbevelen.

Astro Bot verschijnt op 6 september exclusief voor de PlayStation 5.