Doorgaan naar artikel
Gundam Breaker 4
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Conclusie

De eindeloze opties om jouw Gunpla uit te rusten en te configureren met nieuwe wapens en stukken harnas is overweldigend. Je zou bijna vergeten dat daaromheen een best wel zwak uitgewerkt spel zit. Daar kom je helaas, nadat je alle opzetstukken wel uitgeprobeerd en gezien hebt, wel achter.

Wie aan Gundam denkt, denkt gelijk aan grote robots die elkaar vechtend te lijf gaan. Robots die, vaak te midden van toch al totale verwoesting, zorgen voor nog meer chaos. De animatieserie heeft vaak ook nog een ontzettend tof verhaal te vertellen, het is dan ook niet verwonderend dat de serie best populair is. Uiteraard is dat allemaal leuk en aardig, maar er is ook een andere, minstens net zo populaire kant: Gunpla.

Gunpla behelst het bouwen van schaalmodellen Gundams, waarbij de ene nog meer gedetailleerder en complexer is dan de ander. Dit is zo populair, dat er ook verschillende toernooien gehouden worden om te zien wie het mooiste, grootste en meest badass-model heeft gebouwd. Gundam Breaker 4 speelt hier handig op in. Het spel is de eerste grote game na Gundam Breaker 3. Er is nog wel een deel verschenen, New Gundam Breaker, maar daar hebben wij het op de redactie liever niet over. Kan Bandai Namco de vieze nasmaak uit onze mond spoelen en ons dat deel doen vergeten?

Zoals hierboven al aangegeven: Gundam Breaker 4 draait om het (ver)bouwen van je Gundam. En dat doet het spel best goed. Er zijn meer dan 250 standaard kits, die op hun beurt weer allemaal van een likje verf of toffe sticker te zijn voorzien. Wij hebben ons met dat overweldigend aanbod prima vermaakt. Je harnas aanpassen door het opzetstuk groter (of juist kleiner) te maken, vervolgens complimenterend paars te kleuren om het dan op je gele robot te plakken. Ja hoor, daar kun je ons voor wakker maken, bij wijze van dan. Dat gedeelte van het spel zit wel snor. Helaas is dat wel het enige positieve aan het spel.

Het verhaal gaat over een nieuw online-only Gundam-spel wat in testfase zit. De held van het verhaal arriveert in zijn RX-78-robot en komt in contact met Tao, die hem de fijne kneepjes van het spel leert. Naast Tao, die overduidelijk als tutorial moet dienen, kom je nog wat ontzettend vergeetbare figuren tegen. De streberige Lin, de behulpzame Mister en de tenenkrommend behulpzame Sheena, ze zijn eerder irritant dan van toegevoegde waarde. Ze worden ontzettend typerend neergezet en de dialogen hebben we regelmatig met open mond gelezen. Het is dat we voor deze review ons best moeten doen, maar toch drukten we al snel de gesprekken weg. De vloer plakte van al dat cliché, zeg maar. De personages komen mede niet lekker uit de verf door de ingesproken stemmen. Het is niet heel erg slecht, maar het helpt ook niet.

Gelukkig doet het verhaal er niet echt toe: de bedoeling is gewoon lekker je robot sterker en mooier maken. Dit doe je door samen met je ingame-vrienden missies aan te nemen en gevechten aan te gaan met concurrerende clans. Dit doe je door naar de juiste personen in de hub te lopen en daar een missie te kopen. Kies hier tevens hoe moeilijk of makkelijk je het wilt hebben en met wie je wilt vechten en het is gaan met die, uh, robot. De missies zijn ontzettend eenvoudig en bestaan of uit het doorstaan van verschillende hordes aan vijanden om vervolgens een grotere eindbaas-robot te verslaan tot het verdedigen van een bepaald punt. Maar in plaats van dat je naar een nieuw level verplaatst voor de nieuwe lading vijanden, blijf jij nu staan en komen de robots naar jou toe.

De eindbaasgevechten variëren van normale bots tot twee of drie keer zo grote exemplaren. Deze reuzenbots hebben ook verschillende lagen gezondheid waar je doorheen moet hakken, zagen en/of boren. Ook zijn er zogeheten ‘ break points’, speciale punten die jouw aandacht verdienen wanneer nodig. Raak je die vaak genoeg, dan verliest de bot een deel van zijn harnas of wapen. Zo krijg je hun schild of levensbalk nog sneller naar nul. De baasgevechten kunnen wat langdradig zijn en je bent ze heel wat schade aan het toedienen voordat ze omvallen, maar juist die gevechten kunnen behoorlijk fantastische proporties aannemen. Het is toch wel onwijs vet om met een paar kleine robots een grote neer te halen.

Al met al heeft dat genoeg aantrekkingskracht om Gundam Breaker 4 niet ontzettend slecht te noemen. Het configureren van je robot met unieke wapens en dito harnas is best verslavend. En omdat je minimaal 250 kits hebt, ben je echt wel even zoet daarmee. Tel daarbij op dat de wapens verschillende mogelijkheden hebben, een zweep kun je bijvoorbeeld niet alleen inzetten om mee te slaan, maar ook om jouw tegenstander naar je toe te trekken, en je hebt wel wat animo om het spel te spelen. Maar ontzettend goed is het ook weer niet. Het verhaal is heel erg dertien-in-een-dozijn waar het cliché van afdruipt. De gevechten en missies zijn heel eenvoudig: je hoeft alleen maar op de knoppen te rammen en de A.I. van de tegenstanders (en die van je computergestuurde bondgenoten) is bedroevend slecht. Al met al is dit er een voor de doorgewinterde fan van het eerste uur, die ondertussen wel weer toe is aan wat anders. Maar ook die zal na een paar dagen, na de meeste robotparts wel gezien te hebben, afhaken. Daarvoor is de rest gewoon te zwak en te simpel uitgewerkt.

Gundam Breaker 4 is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. Daarnaast is het spel beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.