preview
GC24: Little Nightmares III
Conclusie
Little Nightmares III lijkt een toffe co-op ervaring te worden die de horror van de vorige delen ietwat mist. Daarnaast voelden bepaalde puzzels enorm aan als trial-and-error, maar toch was het een toffe ervaring en kijken we naar de uiteindelijke release uit.Op gamescom mochten we allerlei toffe games spelen, waaronder een aantal spellen waar we nog niets over mochten zeggen na onze afspraak. Inmiddels kunnen we nu delen dat we een exclusieve co-op demo kregen van Little Nightmares III waarin we door een level heen gingen. Lees hier meer over onze indrukken van deze mooie kans.
Ondanks dat het tweede deel het laatste deel zou zijn, was het een verrassing tijdens Opening Night Live op gamescom 2023 toen het derde deel werd aangekondigd. Dit keer wordt de game ontwikkeld door Supermassive, de studio achter de The Dark Pictures Anthology-games, Until Dawn en het aankomende Directive 8020, waarvan je binnenkort ook onze preview kan lezen. Wij waren benieuwd of de wisseling van studio’s merkbaar zou zijn aan de sfeer van het spel, dus we ging gespannen naar binnen bij Bandai Namco.
Little Nightmares III richt zich op het co-op-element dat vooral straalt als je met een vriend door het avontuur gaat. Zodra dit niet mogelijk is, zal de rol van het andere personage vervult worden door de computer. Elk personage heeft een unieke tool die ingezet moet worden om verder te komen. Zo is er een sleutel waarmee je hard op voorwerpen kan slaan, zoals knoppen of schakelaars, en het andere personage heeft een boog waarmee je kleinere zaken op langere afstand kan raken, zoals voorwerpen die aan een touw hangen.
In ons kleine avontuur was er een afschuwelijk wezen dat door allerlei papieren aan het zoeken was en het was natuurlijk aan ons om er langs te komen zonder gezien te worden. In de eerste ruimte probeerden we ons te verstoppen bij een van de vele overduidelijke verstopplekken. De spanning was te snijden terwijl het misvormde wezen allerlei papieren sorteerde tot het ons gespot had. Een van ons werd bruut uit elkaar getrokken, waar we slechts een klein stukje van zagen, voor we het opnieuw konden proberen.
Dit ging enkele keren door tot we echt de ‘goede’ oplossing zagen, namelijk simpelweg wachten. Dit voelde wel erg als trial-and-error, mede doordat in de kamer enorm veel zaken waren waar we wat mee konden doen. Toch was dat niets minder dan een illusie. Ondanks dat het eerst frustrerend voelde, was het toch ook prettig om te weten dat puzzels niet zo makkelijk opgelost zouden kunnen worden. Later kwamen er ook puzzels voor die juist erg duidelijk waren en dit voelde totaal niet vervelend. Zo was er een stuk waar we opgegeten werden door kleine vlooien, maar als we een lamp uit de muur haalden, ontweken ze ons.
Naarmate we verder kwamen, was het duidelijk dat de sfeer van de eerste twee games prima overgeheveld is naar dit derde deel. Er waren momenten waarop de omgevingen wel ietsjes anders aanvoelden dan bij de eerdere games, maar dat kan mede komen doordat de hele game een andere setting heeft. De angstaanjagende wezens zijn minder eng, eerder vreemd, en we hadden weinig momenten waarin we suggestief zaken zagen waarmee we onszelf banger maakten dan nodig was, iets dat de vorige twee delen wel regelmatig deden. Hopelijk is dat iets dat alleen in deze demo nog niet helemaal goed uit de verf komt en zal het minder een punt zijn bij de volledige release.
Little Nightmares III moet ergens in 2025 verschijnen. Dat een andere studio zich over de game ontfermt is zeker niet erg als we onze exclusieve demo kunnen geloven, maar het is nog even zien hoe de uiteindelijke game zich zal gedragen. Wij zijn in ieder geval tevreden en kijken met samengeknepen billen naar de release later komend jaar.