preview
GC24: Monster Hunter Wilds
Conclusie
Monster Hunter Wilds was zowel netjes opgepoetst en een mooie beleving qua single-player en tegelijkertijd een erg ruwe diamant voor de multiplayer. Als Capcom nog de nodige zorg en aandacht in het spel stopt kan het zeker een toffe open-wereld-beleving worden waar de monsterjagers rijkhalzend naar uitkijken.Op gamescom mochten we aan de slag met Monster Hunter Wilds waarin we het eerste level van de game deden, maar ook een gezamenlijke quest met drie anderen. Lees in onze preview wat wij vonden van deze twee missies. Let op, er zitten minimale spoilers voor deze missies in deze preview.
Tijdens onze eerste missie leren we iets meer over de achtergrond van deze nieuwe open-wereld-game. Dit keer speelt het zich af in verboden gebieden waarvan gedacht werd dat deze verlaten zijn, maar gedurende onze eerste ontmoeting met de natuur leren we al snel dat er volksstammen – en ook monsters – verblijven in deze droge gebieden. Tijdens deze missie rennen we achter een meisje in gevaar aan, terwijl ze wordt opgejaagd door enkele monsters. In de introductie worden we redelijk in een richting gestuurd, maar het is duidelijk dat de grote wereld vrij is om te ontdekken, iets dat spelers nog niet eerder hebben kunnen beleven op deze schaal.
Al gauw komen we het groteske monster tegen dat een gevaar vormt voor haar en onszelf. Al snel leren we over het wapensysteem en mogen we een wapen uitkiezen. Dat is niet heel anders dan bij andere Monster Hunter-games, want er zijn verschillende uitrustingen om te kiezen zoals een bijl, zwaard en schild, dolken en nog veel meer. Het verslaan van het monster speelt zich af tussen delen van een grot terwijl we allerlei aanvallen inzetten om het wezen te doden, waarbij we hulp krijgen van wat computergestuurde helden. Na deze missie gaan we de wijde wereld in, maar daar eindigde onze demo. Dit gedeelte voelt aan als een mooie start van een nieuw deel in de reeks, dus wij zijn al erg benieuwd dankzij deze eerste missie.
Vervolgens mochten we de multiplayer-sessie starten en waren er drie anderen al gestart waardoor we de introductie hadden gemist. Daar kunnen we direct achter het reusachtige monster aanjagen met onze teamgenoten. Eenmaal bij de locatie aangekomen zijn onze collega’s al flink aan het hakken op het wezen en merken we dat er redelijk wat haperingen ontstaan. Mogelijk komt dat vanwege de vele flitsende aanvallen of het dynamische weer met blikseminslagen. In ieder geval voelt dit wat houterig, maar de actie spat van het scherm.
Soms moeten we het beest volgen naar een nieuwe locatie, maar het bizarre hiervan is dat tijdens onze tocht er soms voorwerpen spontaan voor onze neus verschijnen. Zo rennen we tegen een onzichtbare muur, wat een boom bleek te zijn toen deze na enkele seconden verscheen. Ook slaan we er op los op het grote wezen, dat na enkele seconden toch ergens anders bleek te liggen en meer van dit soort problemen. Het is duidelijk dat dit nog een erg ruwe versie is in vergelijking met de single player-modus. Na vele pogingen het wezen te doden en achterna te jagen naar een ander gebied, stierf het monster en was dat het einde van onze multiplayer-demo.
Uiteindelijk voelt de single-player-sessie aan als een natuurlijke ontwikkeling voor de serie en veel wat we al kennen verwerkt in een beter jasje. Toch was de multiplayer-sessie erg ruw en onafgemaakt. Als Capcom de nodige energie en aanpassingen stopt in de game, kan het zeker een topper worden waar de liefhebbers van de serie enorm van kunnen genieten, maar in de huidige staat lijkt Monster Hunter Wilds nog een beetje een erg ruwe diamant met de nodige problemen.
Monster Hunter Wilds moet ergens volgend jaar verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc via Steam.