Doorgaan naar artikel
GC24 – Interview: Tien jaar The Elder Scrolls Online, een enorm avontuur
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Omdat The Elder Scrolls Online eerder dit jaar tien jaar bestond, mochten wij tijdens de gamescom in gesprek met Matt Firor en Rich Lambert. Beiden zijn Game Director bij Zenimax Online Studios en er al vanaf het begin bij. In een open en eerlijk gesprek vertellen ze over de community en waarom deze zo belangrijk is.

Rich vertelt, “onze grootste prestatie is toch wel het live brengen van The Elder Scrolls Online en kijken hoe de community daar op reageert. Er kwamen toen veel punten binnen die we hebben moeten verwerken, maar dat is gelukt.” Matt vult aan dat voor hem de grootste prestatie is hoelang de game er al is. Op de vraag hoe lang ze verwachten dat de game er nog is, antwoordt Matt: zo lang er een markt voor is.” Rich sluit zich daar bij aan. De game is heel stabiel vertelt Matt. “We zijn nu weer terug op het aantal spelers dat we hadden voor COVID. Natuurlijk zagen we tijdens de pandemie een piek, maar wie niet.”

Kijkend naar de toekomst lichten de heren toe dat er in juni een nieuw hoofdstuk is gelanceerd, update 43 alweer. Update 43 is afgelopen maandag gelanceerd,” vertelt Matt. “In Home Tours is het mogelijk om aan andere spelers je huis te laten zien. Het leuke is dat spelers echt volledig vrij hun huis kunnen inrichten Je kunt je huis nu openstellen en je kunt met zoekopdrachten zien wat er beschikbaar is.”

Vragend naar de community vertelt Matt dat ze constant contact hebben met hun communities. “Dit doen we onder andere via events met duizend mensen, waaronder vrij recent in Amsterdam. Spelers houden ervan elkaar te ontmoeten.” Rich vult aan: “Ze zijn een belangrijke reden waarom we zijn waar we zijn. Ze geven feedback op alles, zoals het balanceren van de game en toekostige features.” De mannen vertellen dat er tijdens de evenementen naast elkaar ontmoeten, veel meer te doen is. Denk hierbij aan eten, swag krijgen en middeleeuwse gevechten. Rich vertelt dat hij het mooiste aan de community vindt hoe welkom ze zijn en hoe gepassioneerd ze zijn. “Ze zijn heel erg behulpzaam naar elkaar toe. Niet zoals de meeste online communities, die juist heel giftig zijn.”

We vroegen ook nog naar waar de grootste uitdagingen zitten. “Het meest uitdagende is dat we het eerste The Elder Scrolls-spel zijn na Skyrim, maar we zijn ervoor al begonnen met ontwikkelen. Daardoor hebben we een enorme verandering moeten doorvoeren. De lancering is daardoor zes maanden verschoven,” vertelt Matt. We hadden bijvoorbeeld geen stemacteurs en dat moest toen ineens wel,” vult Rich aan. Matt vertelt wel nog altijd achter deze wijzigingen te staan. “We hadden uiteindelijk heel bekende stemacteurs tijdens de lancering. Daarmee lieten we gelijk zien in het spel te geloven.”

Als laatste vroegen we welk deel van het spel de heren het leukste vinden. Rich vertelt een echte power gamer te zijn. “Dingen bouwen en voortgang behalen, zaken die uitdagender zijn vind ik het leukste. Bijvoorbeeld de Infinite Archive.” Matt is veel meer van het verhaal. “De ontwikkeling van het verhaal en de personages is heel belangrijk voor mij.” Hij sluit af met dat ze volgens hem de beste verhalenvertellers hebben.