Doorgaan naar artikel
GC24: Commandos: Origins
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Commandos: Origins voelt als een echte klassieker, maar wel met genoeg vernieuwingen. We zijn dan ook benieuwd naar het eindresultaat en kunnen niet wachten om zelf met het spel aan de slag te gaan.

Een echt klassieke PC-game die er al was in het begin van het RTS-tijdperk is Commandos. Bij veel oudere gamers is dit nog altijd een favoriet en het is dan ook niet heel gek dat er na heruitgaven van de oude delen, nu een volledig nieuw deel komt. Wij hebben de kans gehad om Commandos: Origins al uitgebreid te bekijken tijdens een recente demo op de gamescom.

Commandos: Origins speelt zich af in de voor velen bekende periode, namelijk de Tweede Wereldoorlog. Belangrijk om te weten is dat dit niet per se een opvolger is, maar dat het gewoon wederom veertien missies zijn die tijdens de Tweede Wereldoorlog plaatsvinden. Daardoor kunnen ook de originele zes commando’s weer meedoen. Het verhaal dat je te zien krijgt gaat over hoe de groep ooit samengekomen is. Je kan de game daardoor misschien zelfs wel eerder een prequel noemen.

Dat is direct wat veel spelers van het eerste uur zal aanspreken. Onder andere de Green Baret, de Marine en publiekslieveling de Spy zijn terug. Allemaal met vooral dezelfde opties en eigenschappen, maar natuurlijk ook aangepast naar een modernere speelstijl. De meest opmerkelijke veranderingen zijn de veel grotere maps, de optie om zelf een weg en speelstijl te bepalen en aanpassingen in de gebruikersinterface. Dit laatste zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het spel soepeler speelt.

Zoals je gewend bent in de Commandos-games moet je ook in Commandos: Origins een doel voltooien. Er zijn hier echter wel een paar aanpassingen in gemaakt. Je hebt een aantal nevendoelen en je kunt het einddoel en de manier waarop je deze behaalt zelf bepalen. Een voorbeeld is een missie waarbij je radars moet uitschakelen. Normaal doe je dit door de radars zelf op te blazen. Kies je er echter voor om juist de luchtafweer uit te schakelen, dan kun je zelf een luchtaanval oproepen die de radars vernietigt. Dit is slechts een van de vele leuke en inventieve manieren om echt je eigen spel te spelen.

Waar wij zelf ook heel blij mee waren, is dat je een actie kunt “‘klaarzetten”. Door bijvoorbeeld een actie klaar te zetten waarbij de ene commando iemand vermoord, kun je met een ander teamlid iemand anders vermoorden terwijl je vorige commando tegelijkertijd zijn handeling uitvoert. Zo zal je de groep echt met elkaar kunnen laten samenwerken. Dit zag er ook wel goed en makkelijk uit en lijkt dan ook een welkome aanvulling te zijn.

Er zijn nog veel meer veranderingen in Commandos: Origins te vinden en het spel lijkt echt de klassieke stijl te combineren met moderne toepassingen. We hebben helaas alleen een demo gezien en nog niet kunnen spelen. Maar we kijken zeker heel erg uit naar de uiteindelijke game.