review
Age of Mythology: Retold
Conclusie
Age of Mythology: Retold is een schappelijke manier om een oude favoriet te kunnen spelen, maar het is wel een van de meest magere remasters die je je voor kan stellen.Age of Mythology was in de vroege jaren nul het kleine broertje van Age of Empires en verscheen een paar jaar na het gigantisch succesvolle Age of Empires II. Deze nieuwe game richtte zich minder op historische verhalen en meer op, zoals de naam al aangeeft, mythologie. Microsoft brengt nu een remaster uit in de vorm van Age of Mythology: Retold.
De drie eerste Age of Empires-spellen hebben al een remaster gekregen in de vorm van Definitive Editions, waarvan wij over bijvoorbeeld die van het tweede deel enorm te spreken waren, maar de derde remaster was weer redelijk rampzalig. Er is dus duidelijk geen vaste formule voor success: hoe bevalt Retold?
Op het eerste gezicht valt meteen op dat er een degelijke grafische update is geweest. Het lijkt niet opeens op een mooie, moderne game, maar het is schappelijk. Het ziet er niet meer oud uit en het doet geen pijn aan je ogen om naar te kijken. Verder merk je dat het besturen van je troepen een stuk makkelijker gaat. Ze reageren directer op de klikken van je muis (of de knoppen van je controller) dan voorheen, wat redelijk belangrijk is voor een realtime strategy-game.
We besluiten het eerste verhaal door te spelen, waarin je als ene Arkantos, admiraal van Atlantis, op avontuur gaat. Je bevecht piraten en hydra’s, maar helpt ook bij de Trojaanse Oorlog. Het is prima leuk om te spelen en je kan natuurlijk ook gewone potjes tegen de AI of tegen echte mensen spelen, maar wel vallen ons wat problemen op aan Age of Mythology: Retold.
Zo heb je ’tooltips’, de informatie die in een venstertje verschijnt als je over een icoontje van een eenheid die je wilt rekruteren heen gaat met je muis. Deze informatie gebruik je veel, want je moet heel wat uren spelen wil je precies onthouden wat elk type soldaat doet, of hoeveel voedsel, goud en/of hout die kost. Waarom duurt het dus een ruime seconde voordat de tooltip verschijnt? Dat is RTS-heiligschennis, je zit misschien in een groot gevecht en wilt snel even checken hoe duur iets is, maar dan moet je gedwongen wachten. Het zal voor de minder serieuze RTS-fan als een onbenullige klacht klinken, maar het is enorm irritant.
Ook merken we dat troepen soms vast komen te zitten. Regelmatig heb je soldaten die tussen een rots en een heuvel vastzitten en op geen enkele mogelijke manier er meer uit kunnen. We hadden ook meerdere missies gehad die regelmatig vastliepen, waarbij we nog wel onze muis konden gebruiken en op dingen konden klikken, maar niets meer reageerde. Twee kleine disclaimers: ten eerste kan dit heel veel pech zijn geweest, dus we gaan er niet vanuit dat dit voor iedereen de standaardervaring zal zijn. Ten tweede kan dit opgelost zijn tegen de tijd dat je dit leest, maar we hebben vooralsnog niets vernomen van updates.
Ook mist de remaster iets als de ‘Challenges’ van de Definitive Editions van Age of Empires-games. Dit waren toffe uitdagingen, eigenlijk kleine lesjes, waarin je verschillende eigenschappen van het spel onder de knie krijgt. We hebben het dan niet over een standaardtutorial, maar bijvoorbeeld dat het spel je leert om op een efficiënte manier het tweede tijdperk te behalen, of om te leren hoe je je kan verdedigen tegen een bepaalde aanval. Het was onze favoriete feature van de vorige remasters en we missen het enorm.
Het voelt dus alsof Age of Mythology: Retold behoorlijk veel mist of slecht doet. Het lijkt vooral alsof het gros van de tijd is gestoken in het speelbaar maken van de game op een controller en dus op Xbox te spelen zal zijn. Zo hebben de makers een heel nieuw systeem gebouwd waarin je kan automatiseren hoe en wat je dorpelingen doen. Wat voor materialen gaan ze in wat voor mate verzamelen? Het is een slimme feature en eentje die we graag zien voor console-liefhebbers of mensen die een RTS wat relaxter willen spelen.
Age of Mythology: Retold speelt meestal lekker weg en als dat het enige is waar je om geeft, dan mag je het spel voor jezelf inbeelden als vier of vijf sterren. Echter, vinden wij het als nieuw product wat magertjes. Wij hebben net te veel last gehad van storende bugs, rariteiten en het vastlopen van het spel. Hierdoor kunnen we het niet zomaar aan iedereen aanraden.