Doorgaan naar artikel
Concord
Sander Van den Berg
Sander Van den Berg
redacteur games
Profiel

Conclusie

Concord is onder de motorkap een prima shooter, zeker op het moment dat je de speciale krachten door begint te krijgen. Het prijskaartje en het live service-element staat helaas het eventuele succes dusdanig in de weg. Ook de aankomende implementatie van microtransacties helpt hier niet bij. De spelersaantallen zijn hierdoor laag en maakt dat we dit spel niet blind aan kunnen raden.

Ontwikkelaar Firewalk Studios had een goed idee: laten we een shooter maken, met helden erin die elk verschillende krachten hebben. Deze krachten zijn dan op elkaar afgestemd, zodat je een prima balans hebt en het écht uitmaakt hoe je jouw team samenstelt. Tot zo ver gaat het goed, maar daarna kregen ze het lumineuze idee om er een live service-element aan toe te voegen. En alsof dat nog niet genoeg was, gooien ze er ook nog een prijskaartje tegenaan. Goed idee of doodsteek? Wij hebben de zware taak op ons genomen het voor je te testen … iemand moet het tenslotte doen. Lees gauw verder wat we vinden van Concord.

Zoals gezegd draait de hero-shooter Concord om helden. Deze zogeheten freerunners zijn een bonte verzameling personages met elk hun sterke en minder sterke kanten. Je hebt aliens met vernietigende, of juist helende, magie, snelle scherpschutters met hightech geweren en een robot met, ja echt waar, een stofzuiger als wapen. De klassen zijn globaal verdeeld in tanks die klappen opvangen, supports die het team ondersteunen en ‘damage dealers’, die gewoon zoveel mogelijk schade proberen aan te richten. Het is dus zaak goed te kijken welke rol je teammaten hebben, een divers team zal echt beter functioneren.

Concord roster

Zodra je speelt, verdien je xp (ervaringspunten). Deze xp krijg je voor zowel jouw level als speler als voor het personage waar je mee speelt. Met het halen van een nieuw level door middel van die verdiende xp kun je jouw personage weer uitrusten met onder andere nieuwe kleding, bedeltjes voor jouw wapen of nieuwe overwinningsposes. Of verliezersposes, het is maar net waar jij warm van wordt. Het aanbod dat je vrij kunt spelen is best oké, maar niet overweldigend veel. Het is wél verfrissend om te zien dat er geen microtransacties in zitten. Daarover later meer.

Het spel speelt fantastisch. De animaties zijn vloeiend en zien er geweldig uit. Bij het kiezen van een personage krijg je een uniek stukje gesproken tekst en de motion capture daarvan ziet er echt goed uit. De verschillende wapens zijn erg mooi en de herlaadanimaties zijn weer van een verbluffende kwaliteit, waarbij er bij de verschillende wapens goed over nagedacht is hoe dat futuristische wapen herlaadt. Dat ging ons niet snel vervelen.

Verder zijn de potjes snel en hectisch. De levels zijn zo ontworpen dat je altijd omtrekkende bewegingen kunt maken, dus je bent nergens echt veilig. Als je eenmaal een main hebt, een personage waarmee je lekker speelt, dan is het fantastisch om door een level en om de vijanden heen te springen en zo iedereen stof te laten bijten. We konden het niet laten en hebben toch de vergelijking gemaakt met Overwatch 2, omdat die er het meest op lijkt. We moeten zeggen dat we bij Overwatch toch wat meer genoten van de vele opties die het spel rijk is. Op het wachten op een match kun je bij dat spel snel een modus kiezen om zo de tijd te doden met het spelen met bots. Bij Concord kan dat niet. Daar kies je een modus en moet je wachten tot de connectie gemaakt is.

Wat connectie betreft, we waren wel blij dat er in ieder geval wel wát spelers waren. De laatste berichten waren dat de closed en de open beta niet zo goed bezocht waren. Zeker op pc viel het erg tegen. Dat komt omdat er hero-shooters ondertussen in overvloed zijn. Je hebt Quake Champions voor nostalgische gevoelens, het korrelige Pixel Gun 3d, het stoere Caliber, het tactische Valorant en natuurlijk de overbekende spellen zoals Overwatch  2, Team Fortress 2 en Apex Legends. Niet alle spellen uit dit rijtje zijn precies hetzelfde als Concord, maar ze hebben één ding gemeen in het voordeel tegenover laatstgenoemde: ze zijn gratis.

concord gameplay

Je kunt gerust stellen dat de markt oververzadigd is. En toch kiest Firewalk Studios er voor om een spel uit te brengen dat veertig euro kost. Op zich geen gek bedrag. Vier tientjes hebben we hier op de redactie best over voor een beetje behoorlijk spel, maar als je kijkt naar het alternatief, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt. En spelers nemen de reclame die bij Free-to-Play (F2P) komt, voor lief.

Concord komt helaas ook met microtransacties. Een F2P-verdienmodel heeft zijn nut ondertussen goed bewezen. Microtransacties zijn big business, dat zijn harde cijfers, maar we vinden ze behoorlijk irritant en ze worden steeds opdringeriger. Je kunt een gratis spel ondertussen bijna niet meer spelen zonder er geld aan uit te geven en je moet eerst tig schermen sluiten voordat je überhaupt een spel kunt opstarten. Het vervelende is dat Concord dus niet gratis is en alsnog een in-game winkel gaat introduceren in oktober. En dat is wat ons betreft echt een no-go. Ook al beweren de ontwikkelaars dat het puur van cosmetische aard is.

Al met al blijven we achter met een tweestrijd. Concord is best te pruimen. Goed, het mist nog wat opties zoals een snel potje tegen bots spelen terwijl je wacht, maar als je dan in een match zit met een lekker spelend personage, dan is de actie snel en hectisch en de animaties zijn vloeiend en heel erg mooi. Maar de keuze van de ontwikkelaars om er een prijskaartje aan te hangen en dan in een later stadium ook nog eens microtransacties, is een opmerkelijke. En eentje waar wij zeker niet achter staan.

Het spel is best goed en we willen het wel aanraden, maar we zijn bang dat Concord een stille dood gaat sterven. Daarvoor is de concurrentie gewoon te sterk en de markt te verzadigd. Iedereen is ook een beetje live service-moe. Je kunt jouw 40 euro beter voor een ander spel bewaren.

Voor deze review is Concord op PlayStation 5 gespeeld. De game is daarnaast verkrijgbaar op pc.