Doorgaan naar artikel
Drie redenen om uit te kijken naar World of Warcraft: The War Within
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Volgende week is het eindelijk zover, dan zal World of Warcraft: The War Within voor iedereen te spelen zijn. Als je extra hebt neergelegd voor de Heroic Edition, dan kan je zelfs vanaf deze vrijdag al spelen met een paar dagen Early Access. Bij elke uitbreiding heb je weer mensen die al tijden niet gespeeld hebben, of gewoon het nieuws niet zo goed gevolgd hebben, en zich dus afvragen waarom ze het wel of niet een kans moeten geven. Daarom hebben we de drie spannendste onderdelen van The War Within voor je op een rijtje gezet.

Delves

Onder de diehard-community zijn Delves een controversieel onderwerp, maar eigenlijk is dat alleen omdat Delves niet echt gemaakt zijn voor de meest hardcore spelers. Doe je alle raids op het hoogste niveau, dan zijn delves waarschijnlijk een grappig dingetje voor een paar dagen. Delves lijken vooral een nieuwe endgame-modus te worden voor de meer casual speler. Je kan in je eentje, of met maximaal vier anderen, een Delve beginnen. Dit is een mini-avontuurtje waarin je (meestal) vergezeld wordt door archeoloog Brann Bronzebeard. Je zal allerlei taken uit moeten voeren en monsters moeten verslaan om tot nieuwe ontdekkingen te komen over het eiland Dorn.

We zijn vooral enthousiast over Delves omdat het lekker laagdrempelig is. Je kan gewoon alleen of met wie er toevallig online is even erin gaan. Het hoeft niet per se super lastig te zijn en je hoeft niet in de Group Finder te zitten om te kunnen spelen. We hopen dat het regelmatige updates zal genieten en zo langdurig leuk zal blijven. Ben jij niet de ultieme hardcore raider? Dan zouden Delves zomaar een reden voor jou kunnen zijn om The War Within te proberen.

Warbands

Warbands is een van de tofste nieuwe features van The War Within en is een verademing voor iedereen die al langere tijd World of Warcraft speelt. Heb je net als wij twintig personages? Dan is Warbands ook een toffe feature voor jou. Het is een systeem om van je account meer één geheel te maken. Zo zal je de verschillende valuta die de uitbreiding rijk is makkelijker van personage naar personage over kunnen hevelen, deelt je hele account in de ‘Reputation’ die je ontgrendelt voor de verschillende clans en zal je ook stukken uitrusting vrijspelen die je binnen je account kan versturen.

Er zitten nog veel meer positieve onderdelen aan Warbands, maar de korte samenvatting is dat het gewoon veel toffer en makkelijker gaat worden om met meer dan één personage te spelen in The War Within. Een leuke bonus? De Warband-feature is nu al deels live en als je inlogt zie je je vier meest belangrijke personages gezellig rond een kampvuur zitten.

Eindelijk weer een goed verhaal … hopelijk

Het is geen geheim dat de ‘lore’ van World of Warcraft altijd al wat rommelig was, maar uitbreidingen Battle for Azeroth en met name Shadowlands sloegen de plank daarin wel volledig mis. Dragonflight, de huidige uitbreiding, telde als een mooie reset en bracht een fijn, afgezonderd, verhaal. De fans weten dat het verhaal de verkeerde kant opging, Blizzard weet het, iedereen weet het, dus was het een emotioneel moment toen we op Blizzcon vorig jaar Chris Metzen op het podium zagen, oorspronkelijke bedenker van de werelden voor Diablo, StarCraft en natuurlijk Warcraft. Hij was gestopt bij Blizzard, maar lijkt weer terug te zijn om creatieve input te geven over het verhaal en de wereld waarin we allemaal zo graag spelen.

Waar we de afgelopen uitbreidingen steeds visie miste, het leek tenslotte steeds alsof plotseling maar bedacht werd dat toch dit of dat gebeurde, alsof iemand bij een kampvuur impromptu de volgende bladzijde van een verhaal moet bedenken, lijkt er nu veel meer nagedacht te worden over de directie. Zo wordt The War Within het eerste onderdeel van een trilogie: The World Soul Saga. De hoop is dat er veel meer focus wordt gelegd op het vertellen van een goed en kloppend verhaal, iets waar we enorm naar uitkijken.

De eerste goede resultaten hiervan zijn een paar enorm toffe Animated Shorts, waarvan we er hopelijk nog meer gaan krijgen. Ook was de aankondigingscinematic emotioneel en bijzonder krachtig:

Mocht je nu enorm veel zin hebben in World of Warcraft: The War Within, maar geen idee hebben waar we zijn beland met het verhaal, dan heeft Blizzard onderstaand overzicht speciaal voor jou gemaakt:

We zien je graag in Azeroth!