999 Solo: Flex
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Flex is een kleurrijke smartgame voor het hele gezin. Jonge kinderen kunnen mooie figuren verzinnen en de puzzels zijn geschikt vanaf een jaar of zeven. Voor volwassenen is vooral het meesterlevel geschikt, met her en der een puzzel uit het expertlevel. Het is soms lastig om de kubus op de juiste manier te draaien zodat je het volgende blokje naar de juiste plek kunt krijgen. Wel is het leuk om mee te fidgetten en de puzzels zelf zijn mooi voor starters in smartgameland.

Van de 999 Solo-reeks verscheen Flex. Het is de eerste fidget toy van 999 Games waarmee je verschillende breinbrekers kunt oplossen. Ondertussen bestaat de reeks alweer uit negen spellen, waarvan vier varianten van Flex. De reeks bestaat helemaal uit smartgames waarbij je een een aantal puzzels hebt die je in je eentje moet zien op te lossen. Het doel van de spellen is het verminderen van hersenloos scrollen en het stimuleren van je hersenen.

FLEX_Beginner Foto: Janneke Ooms-Janssen

Flex bestaat uit twaalf kubussen die allemaal aan elkaar vastzitten door middel van elastiek. Aan elke zijde zit een inkeping waar je het elastiek langs kunt geleiden. zodat je het volgende blokje naar alle kanten kunt verplaatsen. Het kubussnoer met de twee boekjes zit in een stevig kunststof doosje waarin je het makkelijk mee kunt nemen. Er is een raadsel- en een oplossingenboekje. In het raadselboekje staan 80 verschillende puzzels. Deze lopen drie keer in moeilijkheidsgraad op, beginner, gevorderd, expert en meester. De beginners zien aan de kleuren nog welk blokje waar hoort in een tweedimensionale afbeelding. Voor de gevorderden worden dit vooral grijze blokjes met hooguit twee kleuren ingevuld zodat je niet precies zie hoe het figuur ligt. Vervolgens wordt het een driedimensionale afbeelding en meesters zien hiervan moeilijkere versies dan de experts.

Flex kun je volgens het doosje spelen vanaf zeven jaar. Dat komt gemiddeld overeen met de puzzels voor beginners. Als volwassene kun je vooral je ei kwijt in het masterlevel en eventueel nog een aantal puzzels in het expertlevel. Voor families maakt het Flex een leuk spel. Een vierjarige kan er bijvoorbeeld mooie vormen van maken zonder gebruik te maken van de opdrachten. Als volwassene ben je hierdoor wel wat sneller uitgespeeld. In de opdrachten zitten ook 20 opdrachten die je alleen kunt doen in combinatie met een extra Flex, maar die 20 opdrachten tel je bij de 80 opdrachten op die je wel met één Flex kunt spelen. De kubussen zijn soms lastig om op de juiste plek te krijgen. Door de inkeping kun je de volgende kubus alle kanten op sturen, maar dat zorgt er ook voor dat je hem precies goed moet draaien.

FLEX_Master Foto: Janneke Ooms-Janssen

Je kunt Flex volgens de doos spelen vanaf zeven jaar, maar voor kleinere kinderen zijn de kubussen heerlijk om mee te fidgetten en mooie figuren te maken. Het is een laagdrempelige smartgame die wat gemakkelijk is voor de mensen die meer ervaring hebben met zulke spellen. De boekjes maken dat het doosje vrij groot is, ondanks dat de game zelf erg klein is. Een kleiner doosje had ervoor kunnen zorgen dat Flex nóg gemakkelijker mee te nemen is. Deze smartgame is niet geschikt voor mensen met kleurenblindheid, omdat de moeilijkheidsgraad onder andere wordt bepaald met het wel of niet kenbaar maken van de kleuren.