Pixies
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Pixies is een prachtig vormgegeven spel dat je gemakkelijk meeneemt omdat in een heel klein doosje zit. Je hebt wel wat ruimte nodig om te het te kunnen spelen, dus het is minder praktisch voor onderweg. De spelregels zijn niet al te moeilijk en een gemiddeld potje duurt ongeveer een half uur. Hierdoor leg je Pixies gemakkelijk op tafel als je niet al te veel wil nadenken en toch enige strategie wil terugzien zonder dat de geluksfactor te groot is. Het had een ster meer gekregen wanneer het tweespelerspel wat meer in balans was geweest.

Dit jaar bracht speluitgever Gam’in Biz het prachtige spel Pixies uit. De ‘pixies’ zijn in dit spel kleine, fabelachtige wezentjes die in het bos leven. Deze zijn prachtig in beeld gebracht door kunstenaar Sylvain Trabut. Het is aan de spelers om de pixies zo tactisch mogelijk bij elkaar te plaatsen om de meeste punten te verdienen. Na drie rondes wint de persoon met de meeste punten.

Doos_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

In elke ronde van Pixies pakken de spelers om de beurt een kaart uit de markt. Op elke kaart staat een pixie met een bijbehorend getal van één tot en met negen in één van de vier kleuren. De kaart leg je voor je op de juist plek in een rooster van drie bij drie. Dit leg je neer zoals de plaatsen van getallen op een rekenmachine of een oudere telefoon. Als je dat lastig vindt om voor je te zien, dan kunt je op de website van Gam’in Biz een sjabloon vinden om te printen (of je tekent hem natuurlijk zelf). Wanneer je een kaart pakt waarvan je het cijfer al hebt, dan kan je kiezen of je de nieuwe kaart open neerlegt óf dat je de kaart onder de andere kaart legt. Bij twee kaarten is de plek vol. Als je voor de derde keer hetzelfde cijfer pakt, dan leg je de kaart gesloten op een andere plek in jouw rooster. De eerste speler die de negen plaatsen gevuld heeft, beëindigt de ronde. Je krijgt punten voor elke volle plek, voor elk grootste kleurgebied en voor (min-)punten op de kaarten zelf.  Dit doe je drie ronden achter elkaar en daarna tel je alle punten bij elkaar op om te zien wie de winnaar is.

Met drie of meer spelers lijkt het spel een stuk beter in balans dan met twee spelers. Als eerste aan zet zijn geeft een enorm voordeel, wat de verdeling bij twee spelers niet helemaal eerlijk maakt. Inhoudelijk is het een grappig en strategisch spel dat je neerlegt als je een gemakkelijk spel wilt spelen dat niet alleen op geluk gebaseerd is zoals een gemiddeld dobbelspel. Het is geen expertspel, maar er moet wel degelijk goed nagedacht worden. Je kunt elkaar wat dwarszitten, maar daar kun je je niet te veel op richten omdat je jouw eigen spel dan al snel verwaarloost.

Handig aan Pixies is dat de makers overal een gedacht hebben. Het doosje is superklein, maar als je toch behoefte hebt aan scorevellen of een sjabloon voor het rooster, dan kan je alles vinden op de website. Ook maakt Pixies gebruik van ColorAdd. Dat is een universele beeldtaal waarmee kleurenblinden de kleuren van kaarten kunnen herkennen.

Pixies_Kaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

Pixies is letterlijk een klein spel doordat het bestaat uit één stapel speelkaarten en groter dan dat is het doosje niet. Dat maakt het praktisch om mee te nemen, op vakantie bijvoorbeeld. Je hebt tegelijkertijd voor Pixies wel wat ruimte nodig om het uit te leggen, dus het is geen handig spel voor onderweg. Je speelt het met twee tot vijf spelers, maar op de website van de uitgever kan je ook tips vinden voor een solospel. Over een potje doe je ongeveer een half uurtje.