Doorgaan naar artikel
Space for Sale (Early Access)
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

De gameplayloop lijkt wat beperkt om uiteindelijk erg lang vermakelijk te blijven. Wel zorgt het vriendelijke prijskaartje ervoor dat Space for Sale toch wel de moeite waard is, al is het alleen maar om de prachtige en kleurrijke omgevingen.

Heb je er ooit al eens over gedroomd om allerlei planeten bewoonbaar te maken voor de meest kleurrijke inwoners? Dan hebben we goed nieuws, want dat is namelijk precies wat je gaat doen in Space for Sale van Mirage Game Studios. Dat spel is nu verschenen middels het vroegtijdig toegang-model (Early Access), zodat je al kunt spelen terwijl de makers het spel aan het afmaken zijn. Is het spel in zijn huidige vorm al de moeite waard, of kun je nog beter even wachten? Of kunnen de makers er misschien al meteen beter mee stoppen? Je leest het allemaal in deze review.

In Space for Sale kruip je in de huid van een klein en schattig astronautje dat met zijn ruimteschip op zoek is naar planeten die bewoonbaar te maken zijn. Aan het begin van het spel heb je meteen je eerste planeet te pakken en kan je dus aan de slag om deze planeet te koloniseren. En daar komt een beetje haast bij kijken, want de woningnood daar is net zo hoog als dat het momenteel in Nederland is!

Dat koloniseren doe je door allereerst een basis neer te zetten. De planeten zijn verdeeld over verschillende gebieden en elk gebied heeft een specifieke locatie om je basis neer te zetten. Rondom die basis kan je een paar huizen neerzetten en ook gebouwen die je helpen om het gebied zo optimaal mogelijk te maken voor de bewoners. Zo zal je als een van de eerste dingen een raffinaderij neerzetten die je in staat stelt om grondstoffen voor het bouwen te ontwikkelen.

Het bouwen van zaken werkt een beetje omslachtig. Normaal gesproken kies je wat je wilt bouwen, betaal je en zet je het neer. Maar om de een of andere reden hebben de makers van Space for Sale er voor gekozen om je elk element apart te laten afrekenen. Kost een huis dus vijf bouwstenen, dan zul je vijf keer de actie moeten doorlopen om een bouwsteen te betalen. Een onlogische beslissing die eigenlijk niet te verklaren is. Het maakt het bouwen tijdrovender dan nodig en het draagt niet bij aan de ervaring.

Wanneer je eenmaal je basis en wat extra gebouwen en huizen hebt, is het belangrijk om aan je reputatie te gaan bouwen. De inwoners van je huizen hebben verschillende wensen en door ze het naar de zin te maken, ontgrendel je weer extra mogelijkheden die je weer verder helpen in het spel. Bewoners hebben een verschillende basiskleur die weer past bij een van de vier basisbehoeften. Wanneer je begint, zal je nog maar een enkele kleur inwoners krijgen, maar dat worden er snel meer. Die eerste groep wil bijvoorbeeld een mooi waterpretpark en een drilboor voor grondstoffen. Om dat te kunnen bouwen zal je op zoek moeten naar plekken waar je die dingen neer kunt zetten en daar komt het tweede deel van de gameplay kijken.

Space for Sale laat zich namelijk niet bedienen als een god-game, maar pakt het meer aan op een Pikmin-achtige manier. Je loopt met je astronaut door de wereld en daar vind je grondstoffen die je zelf zal moeten winnen. Ondertussen heb je ook een scanner bij je die je de mogelijkheid geeft om te kijken waar je wat kunt bouwen. Een mooie warmwaterbron kan je natuurlijk prima omtoveren tot een luxe waterpretpark en een plek met veel fruit kan goed omgebouwd worden naar een voedselvoorziening. Al lopend ontdek je meer en meer van de planeet waarop je je bevindt en waar de mogelijkheden liggen.

Het probleem dat Space for Sale op dit moment heeft, is vooral dat de ‘gameplayloop’ nogal snel verveeld en erg voorspelbaar is. Het duurt even voordat je doorhebt wat je moet doen (de tutorial is erg beperkt), maar weet je dat eenmaal, dan bouw je vrij snel je wereld uit en daarna draait het vooral om het tevreden houden van de bewoners, wat uiteindelijk neerkomt op meer plekken vinden en daar faciliteiten bouwen. Wat wel voor de game spreekt, is dat het erg rustgevend is om te spelen. Er zijn weinig risico’s of gigantische uitdagingen en daardoor kabbelt het lekker voort en heb je het idee dat je goed bezig bent.

Wat daar ook bij helpt, is dat het spel er geweldig uitziet. De werelden zijn enorm kleurrijk en ook de inwoners ervan zijn erg creatief en vrolijk. Dat maakt eigenlijk dat het nooit vervelend wordt om lekker je ding te doen in de wereld van Space for Sale.

De tijd moet uitwijzen of er uiteindelijk genoeg content en uitdaging gaat zijn om voor langere tijd leuk te blijven. Op dit moment houden we daar wel ons hart voor vast, vooral omdat de gameplayloop wel als klaar over komt. Daar gaan een paar extra planeten of planeetbewoners niet zoveel aan veranderen. Aan de andere kant, voor de € 19,99 (momenteel zelfs in de aanbieding voor € 15,99) die het spel kost, heb je een leuke game te pakken waar je toch wel even plezier aan hebt!

Space for Sale is momenteel exclusief voor pc verkrijgbaar in early access.