Doorgaan naar artikel
Nobody Wants to Die
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

Nobody Wants to Die speel je voor de setting, het verhaal en de interactie tussen James en Sara en doet dat met verve. De gameplay is niet slecht, maar houdt je wel zodanig aan het handje dat je weinig zelf kunt uitpluizen.

Nobody Wants to Die is de debuutgame van de Poolse ontwikkelaar Critical Hit Games. Als een aan lager wal geraakte rechercheur mag je een moordzaak oplossen. Lees hier onze review.

In het jaar 2329 is de dood niet meer het einde. Het bewustzijn kan worden overgeheveld van lichaam naar lichaam of worden opgeslagen in een geheugenbank. Na de dood van zijn vrouw, is  rechercheur James Karra aan lager wal geraakt. En dan helpt een nieuw lichaam van een junkie met afkickverschijnselen ook niet mee. Van zijn politiechef krijgt hij de kans om er weer bovenop te komen en krijgt een zaak toegewezen. In zijn rapport moet hij wel aangeven dat het om een simpele zelfmoord gaat, maar uiteraard is er meer aan de hand. Samen met politieagente Sara gaat hij op zoek naar de waarheid. Daarbij zal hij ook zijn eigen demonen onder ogen moeten komen.

De gameplay van Nobody Wants to Die bestaat uit twee segmenten. Als eerste is daar het reconstrueren van de plek des onheils om te achterhalen wat er precies gebeurd is. Hier krijg je enkele hulpmiddelen voor. Met de UV-lamp kun je bijvoorbeeld speuren naar bloedsporen en de X-Ray kan gebruikt worden om de baan van een afgevuurde kogel te herleiden. Zo ga je stapsgewijs te werk om de waarheid te achterhalen. De game helpt je daarbij door precies aan te geven wat je telkens moet doen. Ben je iemand die graag zelf op zoek wilt gaan naar aanwijzingen, dan is deze game niet voor jou bedoeld.

Het tweede gameplaysegment bestaat uit het overreden van Sara. Dit doe je door vraagstukken te koppelen met de juiste aanwijzing. Ook hier kan je eigenlijk niets fout doen. Selecteer je niet de juiste aanwijzing, dan krijg je een rood kruis te zien en kun je simpelweg een andere aanwijzing kiezen om te kijken of dat wel voor de juiste hypothese zorgt.

Doordat je volledig aan het handje gehouden wordt, is Nobody Wants to Die een game die echt om het verhaal en de interactie tussen James en Sara draait. Middels het maken van bepaalde dialoogkeuzes kun je het einde een klein beetje beïnvloeden. Daarbij krijgen de twee ook steeds meer begrip voor elkaars situatie, want ook Sara heeft ondanks haar nog jonge leeftijd al demonen die haar nachtmerries geven.

Ook de setting voegt veel toe aan het verhaal. De mens mag dan misschien een oplossing hebben gevonden voor de dood, dat wil niet zeggen dat het leven er voor veel mensen beter door is geworden. Corrupte politici en andere machtswellustelingen hebben ervoor gezorgd dat iedereen die 21 jaar is geworden verplicht is om een abonnement op hun lichaam te nemen. Een gezond leven leiden is een must om niet in de schulden te komen bij de overheid. James en Sara filosoferen er dan ook op los: is een definitieve dood niet veel beter? Kan het bewustzijn überhaupt oneindig mee of kwijnt deze uiteindelijk weg? Het zijn interessante vraagstukken en ze helpen om de dynamiek tussen de twee gestalte te geven.

Nobody Wants to Die focust zich volledig op het verhaal en de interactie tussen James en Sara. De gameplay houdt je aan het handje en er valt dan ook weinig zelf uit te vogelen. Ben je iemand die hier geen enkele moeite mee heeft, dan ga je een leuke zes à acht uur tegemoet om het verhaal te doorlopen. Wil je gewoon veel meer dan dat en echt zelf op zoek gaan naar aanwijzingen en de deductie kunnen maken, dan gaat dit niet de game voor jou zijn.

Nobody Wants to Die is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.