Micro Marco: Crime City – Showdown
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

De vierde en laatste kaart van Micro Macro: Crime City is weer prachtig, grappig en slim bedacht zoals zijn voorgangers. Als je geen genoeg kon krijgen van de moordmysteries kun je je hart luchten met zestien nieuwe raadsels. Deze vierde kaart vormt tegelijkertijd het laatste onderdeel voor de mysteries in Micro Macro: Crime City - Bonus Box. Het speelt zoals de andere edities van Micro Macro, maar de kaart en de raadsels zijn vernieuwend genoeg om deze versie te willen spelen.

White Goblin Games heeft een nieuwe editie van Micro Macro: Crime City uitgebracht. Micro Macro: Crime City – Showdown is de vierde uitvoering van dit prachtige spel en hiermee ook de hekkensluiter. Je hebt de eerdere spellen niet nodig om Showdown te kunnen spelen. De eerste Micro Macro verscheen in Nederland in 2021 en sindsdien is elke versie nog een groot succes geweest. In dit coöperatieve spel open je voor elk potje een envelop waarop staat dat er een misdaad is gepleegd. Het is aan jou om het slachtoffer te lokaliseren en de stappen op de kaart na te gaan om uit te vinden wat er is gebeurd en vooral: ‘whodunnit’?

Showdown_Zoom Foto: Janneke Ooms-Janssen
Showdown_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Micro Macro: Crime City – Showdown bevat weer een nieuwe kaart vol onheil. Hier zit een stapel nieuwe opdrachtkaarten bij die je voor het eerste spel moet verdelen onder zestien enveloppen. Dit worden de nieuwe mysteries. Ook zit er een klein vergrootglas in de doos omdat de details op de kaart wat aan de kleine kant zijn. Micro Macro heet niet voor niets Crime City. De kaart staat vol sluwe figuren en om elke hoek zie je weer iemand met een mes of knuppel opduiken. Qua inhoud is deze versie van Micro Macro gelijk aan de vorige spellen. De raadsels zelf verschillen in moeilijkheidsgraad die oploopt tot vijf sterren, maar als vijf sterren niet moeilijk genoeg is kun je het nóg moeilijker maken door alleen de eerste kaart van het raadsel te bekijken en de rest over te slaan. Op die manier ga je zelf na wat er gebeurd is en krijg je tussendoor geen houvast.

Deze vierde en laatste kaart van Micro Macro: Crime City kun je aan de andere drie kaarten leggen. Samen vormen deze vier kaarten van Crime City de basis voor het slotspel Micro Macro: Crime City – Bonus Box. De bonus box bevat dus geen nieuwe kaart, maar nieuwe mysteries waarbij je de extra grote plattegrond moet afspeuren. Dat maakt Showdown extra gewild, zonder de vierde kaart kun je de bonus box immers niet spelen. Anders aan deze editie van Micro Macro is de moeilijkheid. Vanaf vier sterren moet je echt de tijd nemen om rustig de hele kaart te bekijken, omdat je snel over details heen kijkt. Het mysterie wordt dan echt een uitdaging om te ontrafelen en de verhaallijnen worden dan soms wat ver gezocht. Daarnaast zijn de raadsels in Showdown weer helemaal anders, waardoor je ook deze versie uit wilt spelen.

Micro Macro: Crime City – Showdown speel je volgens de uitgever met één tot vier spelers, maar omdat je met z’n allen hetzelfde raadsel oplost, kun je hier flexibel mee omgaan. Het varieert per mysterie hoe lang je ermee bezig bent, maar meestal ben je tussen een kwartier en drie kwartier aan het speuren. Micro Macro presenteert zich als familiespel. Op ieder raadsel staat er een logo waaraan je kunt aflezen of het raadsel geschikt is voor kinderen. Toch is het pas aan te raden vanaf een jaar of twaalf door de onderwerpen die je op de kaart tegenkomt (denk aan geweld en prostitutie). Jammer is dat ervoor is gekozen om plastic te gebruiken waar dat niet noodzakelijk lijkt, zoals om de raadselkaarten heen terwijl de hele plattegrond van papier is. Een ander minpunt is dat de enveloppen na het vullen niet meer goed in de inzet passen. Dat zijn dan ook de enige minpunten van dit mooie, grappige en ingenieuze spel.