SCHiM

SCHiM is vermakelijk en is mooi vormgegeven. Het is veel van hetzelfde en doet weinig innovatiefs, maar het is prima voor een korte ervaring.

SCHiM is een spel van Nederlandse makelij die draait om een jongeman die zijn schaduw verliest. Wij spelen als de schaduw die op zoek moet naar zijn eigenaar om herenigd te worden. Lees hier in onze review of het lukt uit de schaduw te komen.

Na een kort intro-level waarbij je even kennis maakt met hoe het spel werkt, begint de daadwerkelijke game. Doordat wijzelf een schaduw zijn, kunnen we alleen van donkere plek naar donkere plek springen, al kan je kort in het licht verplaatsen om snel bij de vertrouwde duisternis te komen. Jouw eigenaar is ergens door geschrokken en verplaatst zich vrij snel van je vandaan, dus moet je proberen hem in te halen omdat ander hij zonder schaduw leeft.

SCHiM

Elk level bevat allerlei voorwerpen die door licht, dan wel van de zon of van lampen, een schaduw werpen op de grond. Over deze schaduwen kan jij je voortplaatsen om bij jouw doel te komen. Of het nu paaltjes, vuilnisbakken, bomen, rijdende fietsen of auto’s zijn, elke schaduw kan je gebruiken om verder te komen.

Het spel is in de kern erg simpel en zonder enige vorm van stress, maar dat is ook wat SCHiM zo leuk maakt. De levels zijn niet moeilijk, met minimale puzzelelementen waarbij je bijvoorbeeld een auto moet starten om de lampen aan te zetten zodat er een schaduw komt op de grond. In combinatie met de vormgeving, de leuke tekenstijl en het rustige tempo, zorgt ervoor dat het vermakelijk is om te spelen.

SCHiM

Er is een nadeel aan SCHiM; namelijk dat het erg veel van hetzelfde is. Na een aantal levels verandert er weinig aan de uitdaging, behalve dat er nieuwe gebieden zijn die net iets andere elementen hebben die schaduwen veroorzaken. Zodoende hadden wij het na een uurtje spelen alweer gezien, omdat je elk level wederom van schaduw naar schaduw springt tot het einde van het level. Qua verhaal bouwt er wel iets op, maar dat is dan ook de enige reden om te blijven spelen.

SCHiM biedt een leuke ervaring, al is het veel van hetzelfde. De vormgeving, het verhaal en de simpele gameplay maken het prima om af en toe tussendoor te spelen.

Voor deze review is SCHiM gespeeld op een pc en Steam Deck. Het spel is zal vanaf 18 juli verkrijgbaar voor PlayStation 4/5, Xbox Series X|S/One en Nintendo Switch.