Sky Team

Sky Team biedt een leuke en spannende beleving voor twee spelers. Zelfs in de basis kan het lastig zijn, maar dankzij de vele extra modules en uitdagingen kan je het spel nog lang blijven doen.

In Sky Team moeten twee spelers goed samenwerken om hun vliegtuig veilig aan de grond te krijgen. Door dobbelstenen in te zetten worden acties uitgevoerd, maar spelers mogen alleen overleggen voordat ze de dobbelstenen gaan plaatsen. Lees hier in onze review of het ons gelukt is veilig te landen.

Het speelbord is vormgegeven als cockpit van een piloot. Daarop zitten vakjes waar spelers dobbelstenen op leggen om acties uit te voeren, zoals het communiceren naar ander vliegverkeer (vliegtuigen weghalen), de remmen, flappen of landingsgestel inschakelen, wat invloed heeft op de snelheid van het toestel, of een van de overige vakjes zoals een kopje koffie zetten. Met een kopje koffie kan je een getal beïnvloeden, iets dat op latere termijn erg belangrijk kan zijn.

De ene speler neemt de rol van piloot aan terwijl de andere speler de co-piloot wordt. Voor het rollen van de dobbelstenen mogen de spelers nog overleggen welke acties handig zijn om focus op te leggen, al mag er niet direct verteld worden welke getallen ingezet moeten worden en waar. Dus bespreek of het handig is om voorliggend vliegverkeer weg te halen of juist te focussen op vooruit gaan. Elke heeft zo zijn/haar eigen acties die bijdragen aan de veilige landing, zo activeert de piloot het landingsgestel of de rempallen, maar de flappen bedienen wordt gedaan door de co-piloot. Echter moeten ze goed samenwerken en afstemmen wat het meest nuttig is.

Sky Team Foto: Joost Klein Middelink

Er zijn twee acties die verplicht zijn, namelijk de motoren en de as van het vliegtuig. De eerste bepaalt of en hoe ver de spelers vooruit gaan, terwijl de ander bepaalt hoe stabiel de spelers blijven. Het is noodzakelijk niet te hard te vliegen, omdat er nog ander verkeer voor het vliegtuig zit dat ze moeten contacteren zodat ze weggaan, maar ook is het erg belangrijk dat het vliegtuig stabiel blijft door de as recht te houden. Zo zijn er vele factoren waar spelers rekening mee moeten houden om te voorkomen dat ze crashen. De spelers moeten immers zich ook nog voorbereiden voor de landing door alle apparatuur te activeren.

De spanning van Sky Team zit vooral in het feit dat spelers alleen voor het rollen van de dobbelstenen mogen overleggen en zodra de dobbelstenen gerold zijn niet meer mogen praten. Dat betekent dat de enige vorm van communicatie is het neerleggen van dobbelstenen is door hints te geven. Zodoende kunnen er spannende situaties ontstaan waar spelers de ronde erna goed moeten inschatten wat ze moeten doen om te voorkomen dat ze neerstorten. Als het vliegtuig bijna neerstort is het dus hopen dat de andere speler inziet welke dobbelstenen er ingezet moeten worden, waar mogelijk.

Sky Team Foto: Joost Klein Middelink

Zodra spelers het eenmaal gelukt is om het vliegtuig veilig neer te zetten, biedt het spel allerlei nieuwe scenario’s aan met nieuwe variaties om het de spelers nog moeilijker te maken. Zo komen er nieuwe modules bij waarbij er brandstof begint te lekken, er ijs is en je speciale remmen moet activeren, je rekening moet houden met wind of zelfs een stagiair is die ook nog getraind moet worden voor het landen. Op deze manier biedt het spel nog veel speelplezier na de eerste succesvolle poging. Ondanks de nieuwe uitdagingen is het wel vooral veel van hetzelfde wat op den duur misschien kan gaan vervelen of misschien zelfs frustreren, zeker omdat er heel veel onderdelen zijn om in de gaten te houden.

Ondanks het simpele idee, biedt Sky Team een leuk en complex spel voor twee spelers waar de spanning flink kan stijgen doordat ze niet mogen spreken tijdens de actiefase. Doordat er vele elementen zijn om rekening mee te houden is het makkelijk om te leren, maar pittig om consequent goed te doen, zeker bij de aanvullende modules. Wat ons betreft zeker een aanrader voor in de spellenkast als twee-speler-spel.

Sky Team Foto: Joost Klein Middelink