Luigi’s Mansion 2 HD
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

In de preview noemden we Luigi's Mansion 2 HD al spookachtig goed en daar wijken we ook in onze eindbeoordeling niet van af. Prachtige graphics, uitdagende puzzels en toffe werelden maken dat deze Nintendo klassieker bewust een heruitgave krijgt.

Deze week is het tijd voor de re-release van Luigi’s Mansion 2 HD, origineel verschenen als Luigi’s Mansion: Dark Moon voor de Nintendo 3DS. Nintendo heeft de laatste jaren bewezen dat het heruitbrengen van een oudere game helemaal geen kwalijke zaak hoeft te zijn, ongeacht hoe oud de game oorspronkelijk ook is. Is dit bij Luigi’s Mansion 2 HD ook het geval, of kijken we nu toch naar een miskleun van de Japanse consolegigant?

E. Gadd, bekend uit deel één, maar voor velen ook uit deel drie van Luigi’s Mansion, heeft je hulp weer nodig. King Boo heeft de Dark Moon vernietigd en de spoken die door dit voorwerp in bedwang werden gehouden en aardig waren, hebben hun spokentreken weer terug. Evershade Valley, een vallei vol met oude en onbewoonde huizen, is overgenomen en het is aan Luigi om met zijn Poltergust op pad te gaan en de in stukken opgebroken Dark Moon te verzamelen. Maar niet zonder puzzels op te lossen en spoken te verslaan.

Voor veel spelers zal dit deel niet het eerste deel zijn dat ze spelen. Luigi’s Mansion 3, die eerder verscheen dan deze remake natuurlijk, is een goede opmaat naar dit spel. Gelukkig zijn de verhalen van de Luigi’s Mansion-games niet zo spannend dat je deze spellen per sé in volgorde moet spelen. Luigi’s Mansion 2 HD doet echter wel iets volledig anders. Deel drie is één grote wereld waarin je van verdieping naar verdieping gaat. Deel twee bestaat juist meer uit losse missies (soort van levels), waarbij je een opdracht krijgt van E. Gadd. Wanneer je deze voltooid hebt wordt je teruggehaald om even op adem te komen en al je progressie (zoals verzamelde muntjes en spoken) veilig te stellen.

Wij hebben geen voorkeur voor één van de twee manieren om een Luigi’s Mansion-game te spelen. Alhoewel de manier van Luigi’s Mansion 3 iets dynamischer voelt. Dit gevoel wordt echter door een handigheidje in Luigi’s Mansion 2 HD opgelost. Het spel speelt zich af in verschillende huizen. Omdat je ook buiten komt bij deze huizen heb je het gevoel dat er meer afwisseling is dan in het derde deel van het spel. Dit voelt fris en interessant en is, zo vinden wij, van toegevoegde waarde.

Luigi’s Mansion 2 HD is een echte puzzel-platformer met puzzels die soms flink uitdagend kunnen zijn. Door de verschillende huizen, zijn de stijlen van de puzzels flink afwisselend. Wie bang is dat de game te makkelijk is, heeft het goed mis. Er zitten enorme breinbrekers tussen waarbij sommigen misschien Google en YouTube nodig zijn om deze op te lossen. In combinatie met de gevechten die soms zeer uitdagend zijn, kun je je voorbereiden op een leuk maar uitdagend spel.

Grafisch weet Luigi’s Mansion 2 HD echt te overtuigen. Het is weliswaar origineel een Nintendo 3DS-game, maar hij doet niet onder voor Luigi’s Mansion 3, een en game die wel origineel voor de Nintendo Switch verscheen. Een beter vergelijk tussen het origineel en de nieuwe versie die later deze week verschijnt zie je in de onderstaande trailer:

Luigi’s Mansion 2 HD mag dan de voorganger zijn van Luigi’s Mansion 3, de game doet niet onder voor het eerdere deel. Door de verschillende huizen is het spel enorm afwisselend en de puzzels zijn uitdagend maar bieden ook precies wat je verwacht. Daarnaast weet het grafisch te overtuigen en dat maakt dat het spel, natuurlijk vooral voor spelers die het origineel niet gespeeld hebben, de moeite waard is!