Doorgaan naar artikel
DRAGON BALL Sparking! ZERO
Lisa Groen
Lisa Groen
Game- en Pokémonredactrice
Profiel

Conclusie

DRAGON BALL Sparking! ZERO lijkt tot dusver een fighting game die verrassend toegankelijk is en tegelijk enorme diepgang heeft. Met een groot roster aan personages om mee en tegen te vechten waren wij makkelijk ons uur aan speeltijd zoet. Er zijn een boel beloftes gedaan over speelmodi die wij nog niet hebben mogen proberen, maar wat we hebben gezien zag er top uit. Het spel heeft nog wat technische mankementjes, maar dat is niet gek gezien er nog vier maanden zijn voor release. Wij houden deze game zeker in de gaten!

Kortgeleden zijn wij naar het prachtige Hoofddorp afgereisd voor een speciaal Hands On Preview event voor DRAGON BALL Sparking! ZERO. Als iemand die niet helemaal thuis is in het fighting game genre, maar wel erg van anime houdt, was dit best spannend. Gelukkig bleek al snel dat wij prima kandidaten waren voor een preview van dit spel. Het spel is namelijk heel toegankelijk, speciaal voor fans van de Dragon Ball-serie die niet zo bekend zijn met fighting games.

Waar bovenaan het menu de aanlokkende “Story Mode” stond, mochten we hier niet mee aan de slag. Dat wil niet zeggen dat er niet meer dan genoeg content was om ons uur met de game vol te krijgen. Door het enorme roster aan personages waar je mee en tegen kan vechten, kan je ook aan simpele gevechten tegen de computer een heleboel tijd spenderen. Tijdens de versie van het spel op het event waren er naar snelle telling zo’n 50 personages, wat wij al een flink aantal vonden. De man van Bandai Namco verzekerde ons echter dat er nog veel meer bij gaan komen, ieder met zijn of haar eigen speciale skills en vechtstijlen. Deze skills waren overigens enorm vermakelijk om te gebruiken, aangezien elk personage een soort ultimate attack heeft met een filmpje waar je u tegen zegt.

Over de personages gesproken: Niet iedereen kan een Super Saiyan zijn, dus sommige van de opties zijn aanzienlijk zwakker dan anderen. Hier is expres voor gekozen, zodat de keuze eigenlijk ook een beetje de moeilijkheid bepaalt. Een beginner kan het dus prima opnemen tegen een ervaren speler, mits de ervaren speler voor bijvoorbeeld Mr. Satan kiest. Van alle personages is hij de enige die niet kan vliegen, maar meer een soort van hoog springt en dan langzaam weer naar beneden zweeft. Als je met hem weet te winnen, is dat zeker iets om trots op te zijn!

Een ander interessant aspect van het spel zijn de vernietigbare arena’s. Kies jeer voor om je gevecht in de stad te laten plaatsvinden, dan moeten de inwoners maar genoegen nemen met flinke schade. Volledige gebouwen kunnen instorten door het geweld van jou en je tegenstander. Tijdens ons uurtje is het niet gebeurd, maar er werd verteld dat bij genoeg schade er speciale filmpjes kunnen afspelen waar de inwoners de stad evacueren. Dit soort details geven je het gevoel dat er consequenties zijn voor je acties, wat wij altijd positief vinden.

De gevechten zelf verliepen vlot, soms iets te vlot. Met een tijdslimiet van 300 seconden denk je dat je goed zit, maar meermaals hebben wij gevechten gewonnen vanwege de tijdslimiet, in plaats van dat alle vijanden verslagen waren. We hopen dat er nog een optie komt om een langere tijdslimiet in te stellen, maar dit konden ze helaas niet zeggen. Overigens is het hoge tempo ook wel fijn. Je had constant het idee dat je moest opletten, aangezien de vijand zich snel herpakte en een pak slaag terug probeerde te geven. Misschien zijn wij een beetje onervaren wat betreft vechtspellen, maar zelfs wij weten dat constante actie gewenst is. DRAGON BALL Sparking! ZERO voldoet hier gelukkig helemaal aan.

De game heeft nog zo veel meer te bieden dan wat we hebben, kunnen zien tijdens het event. Zo hebben we al wat informatie gekregen over Custom Battles, waar je een volledig scenario kan maken naar jouw wensen. Heb je altijd al willen zien hoe Mr. Satan tegen Freeza in gevecht gaat en wint? Met Custom Battles moet dit mogelijk zijn. Je zal ook jouw scenario’s kunnen delen met andere spelers, wat ons nieuwsgierig maakt naar wat voor rare en spectaculaire dingen men zal bedenken.

Op technisch gebied had het spel nog wat mankementen, maar dit is te verwachten in het stadium waarin de game zich nu bevindt. Met nog ongeveer vier maanden tot release is er voldoende tijd om kleine probleempjes op te lossen. Wij konden ons prima vermaken met de standaard Goku als tegenstander, aangezien de man van Bandai Namco zelf al aan gaf dat het een 50/50 was of hij helemaal niks zou doen of extreem agressief zou worden. Ook kwamen vijanden af en toe vast te zitten in de breekbare delen van de arena. Hoewel dit er grappig uit ziet, hopen wij wel dat dit nog opgelost wordt. Gelukkig werd ons verzekerd dat ze hier druk mee bezig waren. Visueel zag het er verder al heel tof en kloppend met de anime uit. Ook de stemmen zullen bij grote Dragon Ball-fans genoeg nostalgie losmaken.

Om af te sluiten willen we graag de oudere gamers blij maken. DRAGON BALL Sparking! ZERO zal namelijk de optie hebben om lokaal met splitscreen tegen je vrienden te vechten. Toen dit verteld werd, kwam er spontaan wat nostalgie in ons naar boven. Na zelf te spelen hebben wij wel gemerkt dat het erg fijn is om een heel scherm voor jezelf te hebben, aangezien er nogal veel gebeurt. Desalniettemin is het fijn dat de optie bestaat.

Al met al was het een bijzonder leuke ervaring om naar een preview van deze game te gaan, zelfs al kenden we het genre niet heel goed. Het is duidelijk dat er met veel passie voor de Dragon Ball-serie aan het spel wordt gewerkt. Het kleine uurtje speeltijd was eigenlijk iets te snel voorbij, want wat we te zien kregen smaakte al naar meer. Uiteindelijk is het ook gewoon erg leuk om op knoppen te rammen en je vijanden uit te schakelen, of je nou weet wat je doet of niet. Dit spel maakt het toegankelijk voor de casual speler, maar is diepgaand  genoeg dat de connoisseur uren zoet zal zijn met perfecte combo’s vinden. Wij zijn erg benieuwd naar het uiteindelijke product!

DRAGON BALL Sparking! ZERO verschijnt op 11 oktober op de PlayStation 5, Xbox Series S en X en op de PC.