review
Karak Goblin
Conclusie
Karak Goblin is best een vermakelijk kaartspel, al doet het niks bijzonders. Het is spannend om te kijken welke speler als eerste de eindbaas kan verslaan, al komt er een flinke dosis geluk bij kijken.In het kaartspel Karak Goblin, een spin-off binnen de Karak-wereld, is het de bedoeling om de grotten vol vijanden in te duiken en als eerste de eindbaas van het spel te verslaan. Lees hier in onze review wat we van dit spel, voor twee tot vier spelers, vonden.
Elke speler kiest een held uit – die helaas onderling geen verschillen hebben op wat uiterlijk en verschillende kleuren startkaarten na – waarna er beurtsgewijs een actie uitgevoerd wordt. Of een speler gaat een gevecht aan, gaat spullen kopen of verkopen, of moet z’n held tot leven wekken. Er zijn vier rijen met vijanden waarvan de vierde rij de eindbaas is. Een speler moet per rij de poortwachter op het einde verslaan om de volgende rij te mogen bevechten en zo uiteindelijk de eindbaas te trotseren. Gevechten in Karak Goblin zijn tegen allerlei wezens, zoals goblins, orcs, gevaarlijke wormen en ander gespuis. Daarbij kan de speler actiekaarten spelen, zoals wapens, verdediging of magie om het monster te overmeesteren. Elke kaart heeft een kleur en effect, zoals bijvoorbeeld schade aanbrengen, verdedigen, extra kaarten pakken of wonden helen. De gespeelde kaart bepaalt welke kleur erna gespeeld mag worden, waardoor je vaak moet afwegen wat de meest handige volgorde is om je kaarten te spelen.
Alle monsters hebben een aanvalskracht en levenskracht. De aanval van de speler moet gelijk aan of hoger zijn dan de levenskracht van het monster, terwijl de verdediging van de speler bepaalt of de speler nog klappen incasseert. Verliest een speler al z’n vijf levenspunten, dan moet deze een beurt overslaan om zijn held weer tot leven te wekken, ook al lukt het een monster te verslaan. Dan krijg je wel de winst, maar moet je nog steeds een beurt overslaan. In het begin niet zo desastreus, maar op den duur kan dat het verschil betekenen tussen overwinning of verlies, terwijl een andere speler in die beurt met de eer mag strijken.
Monsters hebben een mogelijke beloning die je kan krijgen, want als je deze verslaat, mag je de monsterkaart toevoegen aan je deck. Zodoende kan je dus inschatten welke vijand het meest waardevol is om aan te vallen. Al blijft het 50/50-kans gezien je een van de twee prijzen krijgt. Vijanden beginnen simpel, maar krijgen later allerlei vloeken, wat inhoudt dat je bepaalde kaarten of effecten niet kan of mag inzetten tijdens het gevecht. Heeft een monster bijvoorbeeld een gele vloek, dan betekent dat dat je geen gele kaarten mag gebruiken tijdens het gevecht. Zo zijn er verschillende vloeken waardoor mogelijk je uitrusting niet werkt tegen een wezen, waardoor je meer kaarten moet spelen of dat je geen verdediging krijgt, waardoor je een grotere kans hebt op sterven.
Naast dat je nog meer acties kan doen zoals de handelaar bezoeken, voelen deze alleen maar noodzakelijk aan. Er is geen reden om iets anders te doen dan vechten en tijdens het vechten pak je vooral de monsters aan die interessant lijken. Doordat de beloningen van de gevechten niet helemaal ingepland kunnen worden, kan het gaandeweg zelfs zijn dat je volledig vast komt te zitten vanwege enkele vloeken die vijanden kunnen hebben. Dit zorgt ervoor dat het spel soms redelijk eenzijdig kan zijn, waardoor het niet echt de spannende strijd wordt die het had kunnen zijn.
Ondanks dat het spel soepel wegspeelt, is het slechts eenmaal gebeurd dat een van de spelers geen levenskracht meer had. Dit lijkt dus zelden te gebeuren, waardoor gevaar lang uitblijft, zeker op langere termijn. Ook is het soms wat onduidelijk welke kleuren er vervloekt zijn doordat het symbool wat klein is, zeker voor mensen die kleurenblind zijn. Daarnaast is het jammer dat de helden onderling niet verschillen, wat een gemiste kans is om bepaalde unieke vaardigheden toe te kennen. Zodoende bereikt de game niet het niveau dat het had kunnen hebben.
Karak Goblin is een relatief simpel kaartspel zodra je het aan het spelen bent, waarbij je je deck sterker maakt door meer vijanden uit te schakelen. Het doet niks speciaals en is grafisch niets bijzonders, maar desondanks speelt het wel lekker weg en is het thema best leuk. Wat ons betreft geen verplichte kost, maar ook zeker geen slecht spel. Er zijn echter wel meer spellen die dit type spel beter inzetten, waardoor Karak Goblin minder interessant lijkt.